کد خبر: ۲۶۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 02
محمد جواد حق شناس اظهار کرد:اگر امروز پایتخت به‌عنوان پرخطر‌ترین نقطه کشور به لحاظ شیوع کرونا، مبدل شده ، به این دلیل است که ما اطلاعات درستی را به مردم این کلانشهر ندادیم. اگر اطلاعات درست و با تفکیک استانی داده شود مردم عملکرد بهتری خواهند داشت.

شفاآنلاین>سلامت>موضوع آمار فوتی‌ها بر اثر کرونا در کشور و کلانشهر تهران که این روزها به‌عنوان منطقه قرمز و پرخطر تهران از آن یاد می‌شود، یکی از موضوعات چالش‌برانگیز میان وزارتخانه بهداشت و درمان و شورای شهر تهران بوده است و هر از چند‌گاهی اعضای شورای شهر با بیان آماری که با آمار کلی وزارت بهداشت متفاوت است، چالش جدیدی را به‌وجود می‌آورند. در تازه‌ترین اظهارنظر در رابطه با میزان مرگ و میر کرونا در تهران، ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران روز گذشته اعلام کرد: «از ابتدای شیوع کرونا ۸۶۰۰ تهرانی به‌دلیل ابتلا به این بیماری جان باختند. او همچنین آمار جان‌باختگان کرونا در پایتخت را در حال حاضر همچنان روزانه حدود ۱۰۰ نفر و حتی بالاتر دانست». این آمار را در شرایطی اعضای شورای شهر تهران اعلام می‌کنند که روزانه گزارش‌های سازمان بهشت زهرا (س) در اختیار این نهاد قرار می‌گیرد، ولی با این اوصاف وزارت بهداشت، هیچ‌زمانی این آمار را تایید نکرده است. اعضای شورای شهر تهران پس از شروع به کار در سال ۹۹ نسبت به اعلام‌نشدن آمار تفکیک‌شده مبتلایان و فوت‌شده‌ها در استان تهران معترض بودند، اما پس از آنکه سخنگوی وزارت بهداشت در آخرین روزهای فروردین‌ماه آمار فوت‌شده‌های کرونا را دورقمی اعلام کرد، واکنش‌ها به این آمار و اعلام‌نشدن آمار تفکیک‌شده بیشتر شد و اعضا چندین‌بار درباره این عدم شفافیت اظهاراتی داشتند. اظهاراتی که از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد به شکلی متفاوت ارزیابی شد و این اظهارات را در جهت تشویش اذهان عمومی و خط‌گرفته از آن سوی مرزها قلمداد کردند! حتی کیانوش جهانپور، سخنگوی وقت وزارت بهداشت و درمان به کنایه به برخی از اعضای شورای شهر تهران که به ارائه آمار وزارت بهداشت تردید داشتند، در اول اردیبهشت امسال گفته بود:‌«من جز آمار انتخاباتی یا تولد چیز دیگری در این دوستان ندیدم!» این گفته سخنگوی اسبق وزارت بهداشت در شرایطی مطرح می‌شد که در همان زمان (اواخر فروردین ۹۹) محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، با بیان اینکه آمار کرونا در تهران شفاف نیست بیان کرده بود: «آمار کلان با آمار تهران تفاوت دارد». وی همچنین در توییتر خود نوشت: «به‌نظر می‌رسد اکنون میزان مرگ‌ومیری که در تهران وجود دارد و آماری که ارائه می‌شود شفاف نیست و با عددهای کلان همخوانی ندارد». این اظهارنظر حق‌شناس باعث شد که او در اواخر اردیبهشت به اتهام تشویش اذهان عمومی در زمینه ابتلا به کرونا به دادگاه احضار شود.

طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان تهران همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و از جمعه (10 مرداد) تا شنبه (11 مرداد 99 ۲۱۶ نفر در کشور جانشان را از دست دادند. سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از ابتلای ۲۵۴۸ مورد جدید در کشور خبر داد و گفت: «یک‌هزار و ۶۷ نفر از این موارد جدید در مراکز درمانی بستری شدند. با احتساب این آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۰۶‌هزار و ۷۵۲ نفر رسید و تاکنون ۱۶‌هزار و ۹۸۲ نفر جانشان را از دست دادند.» اگر این آمار را با آماری که از ابتدای سال 99 از میزان فوتی‌ها که ناهید خداکرمی ارائه داده است، مقایسه کنیم آن زمان بیش از 60‌درصد آمار فوتی‌های کشور متعلق به پایتخت است.

 به مردم اطلاعات درست بدهیم
در رابطه با آمار روزانه‌ای که وزارت بهداشت اعلام می‌کند و اختلاف نظری که اعضای شورای شهر با این اعداد و ارقام در کلانشهر تهران دارند، محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران  می‌گوید:  من به بهانه‌های مختلف، نگرانی خود را در خصوص رویکرد دولت و مجموعه تصمیم‌گیران جمهوری اسلامی ایران به مقوله کرونا ابراز کرده‌ام. این نقد از موضع دلسوزانه بود و اعتقاد داشتم که اگر این مجموعه‌ها به‌موقع پروازهای چین را متوقف و از ورود و خروج مسافران خارجی جلوگیری می‌کردند و در عین حال اگر شهر قم بعد از تایید اولین نمونه‌ها قرنطینه می‌شد و ده‌ها پیشنهاد دیگر که کسی به آن گوش نداد، ما دچار همچین ماجرایی نمی‌شدیم. او معتقد است که تصمیم گیری کلان در حوزه شیوع کرونا باید استانی و منطقه‌ای باشد و نمی‌توان سیاست‌های تهران با 10‌میلیون جمعیت را با استانی مانند ایلام یا اردبیل و دیگر شهرها یکسان دانست. حق‌شناس همچنین می‌افزاید: ناتوانی اجرایی کشور در مقایسه با پاندمی کرونا مشخص و معلوم است و این پاندمی بزرگ‌تر از توان دولت و عناصر تصمیم ساز در کشور حرکت می‌کند. در این شرایط ما برای مقابله با شیوع این ویروس هیچ‌راه دیگری به‌جزء بهره‌گیری از توان مردم به‌عنوان بالاترین نهاد قدرت در جامعه نداریم و این بهره‌گیری مبتنی به ارائه اطلاعات و آگاهی بخشی درست و شفاف است. متاسفانه ما در این رابطه دچار یک ضعف ساختاری هستیم و وجود یک انحصار رسانه‌ای که در اختیار صدا و سیما است،‌ اجازه اطلاع رسانی دقیق را در یک رسانه فراگیر نمی‌‌دهد. سخن ما این است که دولت وقتی نمی‌توانست بحث قرنطینه را مدیریت کند و پروازهای چین همچنان ادامه داشت، در مورد حرم‌های مطهر قم و مشهد نیز وقتی این حرم‌ها بسته شدند، عناصر تندرو با ضریح لیسی، با این تصمیم مخالفت کردند و از سوی دیگر ما گرفتاری‌های دولت در حوزه اقتصادی را شاهد هستیم، لااقل در این شرایط اطلاعات دقیق را در اختیار مردم قرار دهیم و مردم خودشان بتوانند در این حوزه تصمیم درست را بگیرند. حق شناس بر مواضع خود همچنان تاکید دارد و می‌گوید: دولت باید اطلاعات مرگ و میر هر استان را به‌صورت جدا اعلام کند و اطلاعات کلی در این رابطه هیچ ‌ارزشی ندارد، اما کسی به حرف ما گوش نمی‌دهد. مثلا روز گذشته (شنبه) اعلام شده که 216 نفر در کشور فوت شده‌اند، این آمار کلی به درد کدام یک از ما که در شهرهای مختلف درگیر کرونا هستیم می‌خورد؟ اما اگر ما بدانیم از 216 نفر فوتی، 110 نفر مربوط به تهران است، شهروندان تهرانی شیوه مراقبتی، حضور در جامعه، سفر و تعاملات اجتماعی خود را اصلاح می‌کنند. اگر امروز پایتخت به‌عنوان پرخطر‌ترین نقطه کشور به لحاظ شیوع کرونا، مبدل شده ، به این دلیل است که ما اطلاعات درستی را به مردم این کلانشهر ندادیم. اگر اطلاعات درست و با تفکیک استانی داده شود مردم عملکرد بهتری خواهند داشت.
 چرا حرف حساب را تمسخر می‌کنید
این عضو شورای شهر به صحبت‌هایش در فروردین‌ماه امسال نیز اشاره و اظهار می‌کند: زمانی‌که ما این هشدار را به‌عنوان وظیفه و گوشزد به مسئولان یادآوری کردیم، شاهد بودیم که مسئولان دولتی از ما دلخور شدند. سخنگوی وزارت بهداشت با تمسخر با اعضای شورای شهر برخورد می‌کند و رئیس جمهور موضع می‌گیرد و لقب کاسبان کرونا را به بنده و دیگر عضو شورای شهر می‌دهد! در حالی که ما جز وظیفه قانونی و هشدار کار دیگری نکردیم و بعد از سه ماه و نیم که از ارائه آن مباحث می‌گذرد، امروزه همین سخنان را از مسئولان دولتی می‌نشویم. فقط گناه و اشکال کار ما این بود که چرا سه ماه قبل این واقعیت و راهکار را ارائه دادیم و منجر به طرح شکایت به جرم تشویش اذهان عمومی و اشاعه کذب شد. در 10 روز گذشته در بهشت زهرا (س) ما روزانه بیش از 100 نفر که مبتلا به کرونا بودند را دفن کردیم. بدون تردید اگر آمار بر اساس استانی ارائه شود راستی‌آزمایی آمار و اطلاعات آسانتر می‌شود و آن زمان درک درستی از وضعیت و واقعیت جامعه خواهیم داشت. 

  فوتی‌هایی که جزو آمار نمی‌آیند
شاید یکی از اظهارنظرهایی که در رابطه با اعلام آمار مرگ و میرها و تناقض در آمار شورای شهر با وزارت بهداشت وجود داشت را بتوان در گفته‌های مشاور وزیر بهداشت جست‌وجو کرد، علیرضا وهاب زاده گفته بود که برخی افراد که بیماری‌های زمینه‌ای همچون قلب و عروق، مشکلات ریوی، کلیوی، سرطان، دیابت، فشار خون و غیره دارند، در صورت ابتلا به کرونا در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند و کرونا در نهایت منجر به مرگ این بیماران می‌شود، بنابراین این افراد چون صرفا و مستقیما بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست نداده‌اند، در شمار جان باختگانی که وزارت بهداشت آمار آنها را به‌صورت روزانه اعلام می‌کند، جای نمی‌گیرند»! با این اوصاف مینو محرز، عضو کمیته ملی مبارزه با بیماری کرونا می‌گوید: قوانین و پروتکل‌های وزارت بهداشت برپایه این موضوع است که فردی که اگر بیماری زمینه‌ای دارد و کرونا وضعیت او وخیم‌تر کند و در نهایت منجر به مرگ شود، این افراد دلیل فوت‌شان همان بیماری زمینه‌ای‌شان است، هرچند که ابتلا به کرونا بیماری را تشدید کرده باشد. متاسفانه تا چند ماه پیش یک یا دونفر از یک خانواده به کرونا مبتلا می‌شدند، اما حالا همه خانواده کرونا می‌گیرند و ویروس قوی‌تر از گذشته شده است، بنابراین بیمارانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیشتر در معرض کرونا و مرگ و میر قرار دارند و میزان مرگ و میر نیز به همین دلیل افزایش پیدا کرده است، اما این افراد جز آمار تعداد روزانه مرگ بر اثر کرونا نیستند.


آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: