کد خبر: ۲۶۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 31
پیشنهاد دونالد ترامپ در روز پنجشنبه (۹ مرداد) برای به تاخیر انداختن انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی ریاست جمهوری آمریکا به علت شیوع ویروس کرونا و احتمال بروز تقلب در نتیجه رای گیری پستی، بازتاب زیادی در محافل سیاسی این کشور و نیز جهان داشته است
شفاآنلاین>اجتماعی>در حالی که دونالدترامپ با انتقادهای فراوان داخلی و خارجی در سوءمدیریت ویروس کرونا و همچنین ناآرامی‌های تبعیض نژادی روزافزون مواجه است، وی در فاصله کمتر از ۱۰۰ روز تا انتخابات آمریکا، در آرزوی فتح دوباره ریاست جمهوری در مسیری پرسنگلاخ و صعب العبور قرار دارد.

به گزارش شفاآنلاین، تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که اگر ترامپ و جمهوری‌خواهان در مسیر رقابت انتخاباتی تغییراتی ایجاد نکنند، در روز انتخابات ۳ نوامبر (۱۳ آبان) با «مایکل استیل»  رییس سابق کمیته ملی جمهوریخواهان نوشت: صحنه تصمیم‌گیری در حال حاضر بسیار پیچیده است و همانطور که در واقعیتی آشکار شاهد هستیم، این احتمال وجود دارد که دموکرات‌ها کنترل کاخ سفید، مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را به دست گیرند.

مایکل استیل افزود: کم کم جمهوری‌خواهان را باید در حکم بازماندگان تصور کرد. هم اکنون برخی سناتورهای این حزب در تلاش برای حفظ مجلس سنا، به دنبال فاصله گرفتن از رییس جمهور فعلی هستند و از آنجا که ممکن است خیلی بیشتر از کاخ سفید را از دست بدهند، مبارزه‌ای طاقت فرسا پیش رو دارند.

دموکرات‌ها (به اصطلاح گروه آبی) نیز به خوبی درک می کنند که با وجود امتیاز آشکاری که در حال حاضر نسبت به حزب رقیب دارند، اما در شرایط عصبی‌گونه فعلی این حزب همچنان نگران است که با عدم پیش‌بینی شرایطی چون پیروزی غافلگیرکننده ترامپ در برابر هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶، با شکست مواجه شود.  

«جاش شوورین» یکی از استراتژیست های بزرگترین گروه کارزار انتخاباتی «جوزف بایدن»، رقیب انتخاباتی ترامپ، گفت: ارقام نظرسنجی‌های اخیر ظاهراً به نفع ماست، با این وجود انتظار بر این است که همه چیز در این رقابت بسیار نزدیک و تنگاتنگ پیش برود.

 براساس میانگین نظرسنجی‌های «رئال کلیر پالیتیکس» ترامپ با ۸.۷ درصد اختلاف از رقیب دموکرات خود در سطح کشور عقب تر است؛ اختلافی که پژوهش اخیر آن را با امتیاز ۱۵ درصد نشان می‌دهد. طبق تحقیقات انجام شده، امتیازهای خوب بایدن در چهار ایالت از شش ایالت اصلی آمریکا دیده می شود که راه وی را به سوی کاخ ریاست‌جمهوری هموار می کند.  

بنابر نتایج نظرسنجی رئال کلیر پالیتیکس در ایالات میشیگان، ویسکانسن، پنسیلوانیا و فلوریدا، با اختلاف شش امتیاز یا بیشتر و در نتایج به  دست آمده اخیر در فلوریدا با اختلاف ۱۳ درصد و در ایالات کارولینای شمالی و آریزونا با اختلافی کمتر، بایدن پیشروست.

نشریه پرنسا لاتینا می نویسد؛ بیل استپین، مدیر گروه کارزار انتخاباتی ترامپ، روز جمعه به روزنامه نگاران گفت که نظرسنجی‌ها به طور دقیق مسیر انتخابات را انعکاس نمی‌دهند. وی با بیان اینکه ما بر حقیم و آنها اشتباه می‌کنند افزود: گرایش‌هایی وجود دارد که تا شب انتخابات مغفول خواهند ماند.

با این وجود، سناتورهای جمهوری‌خواه در تمام مناطق نقشه سیاسی از ایالت های اصلی همچون کارولینای شمالی، آریزونا تا مناطق محافظه کاران مانند آلاسکا، مونتانا، کارولینای جنوبی، تگزاس، لووا و جورجیا در حال مبارزه و دفاع هستند.  طبق گزارش رسانه های محلی، دموکرات های امیدوار در مسیر سنا در سه ماهه دوم از تمام سناتورهای جمهوری‌خواه پیشی جسته‌اند.

در حال حاضر، ترامپ نگاهی به راهبرد خود دارد؛  او به دو دلیل عقب مانده است: به دلیل سوء مدیریت در همه‌گیری کووید-۱۹ و همچنین ناآرامی‌های نژادی روزافزون در پی قتل شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار در ۲۵ ماه می به دست پلیس سفیدپوست مینیاپولیس که در اذهان بسیاری از رأی دهندگان همچنان باقی خواهد ماند.

مستأجر کاخ سفید، تحت تاثیر این امر،  تلاش می‌کند تا با معکوس کردن اعداد و ارقام به ویژه درباره موضوع همه‌گیری کرونا، چارچوب اذهان عمومی را تغییر دهد و با ترویج استفاده از ماسک و لغو جلسات جمهوری‌خواهان در جکسونویل و   فلوریدا، نشست‌های روزانه خود را درباره بحران بهداشت به صورت الکترونیکی برگزار می‌کند.      
                
بنا به گزارش هیل، کارزار انتخاباتی وی نیز از چند ماه پیش برنامه‌ریزی کرده بود صرفا بر موضوع اقتصاد متمرکز شود، اما ظهور کووید ۱۹ بحث انتخاب مجدد را تضعیف کرد.


اما «کریس کوفینیس» استراتژیست دموکرات ها در این باره هشدار داد: اگر انتخابات امروز بود، دموکرات‌ها حتما در موقعیتی نسبتاً قدرتمند برای کسب اکثریت آراء قرار داشتند؛ اما مشکل اینجاست که انتخابات امروز نیست.

وی درباره آنچه که اتفاق خواهد افتاد محتاطانه تاکید کرد: هنوز برای این که بگوییم انتخابات به هر طریقی حتما در دستان ماست، تردید بسیاری وجود دارد. با توجه به اینکه دولتمرد جمهوری‌خواه همچنان امید و اشتیاق خود را نسبت به جایگاه خوب خود در انتخابات حفظ کرده است، چه بسا بیانگر آن باشد که وی به حمایت گروه‌هایی که مسیر انتخابات را در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۶ به نفع او تغییر دادند، نظر دارد.

به اعتقاد بسیاری از منتقدان، در سیاست، ۱۰۰ روز زمان زیادی است و پیش بینی کردن نتیجه انتخابات در این مدت طولانی کار آسانی نیست؛  اگرچه آنها بر سر انتخاب شدن بین بد و بدتر شرط­ می‌بندند.

در تازه ترین تحول پیرامون رقابت های انتخاباتی در ‌آمریکا ؛ ترامپ روز گذشته در پیام توییتری اش  که جنجال زیادی برانگیخت، برای نخستین بار خواستار تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد و دلیل اصلی آن را احتمال «تقلب بالا» در نتیجه رای‌گیری پستی دانست هر چند بر اساس قانون ایالات متحده، رئیس جمهوری در این کشور صلاحیت به تعویق انداختن انتخابات ریاست‌ جمهوری را ندارد.

پیشنهاد دونالد ترامپ در روز پنجشنبه (۹ مرداد) برای به تاخیر انداختن انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی ریاست جمهوری آمریکا به علت شیوع ویروس کرونا و احتمال بروز تقلب در نتیجه رای گیری پستی، بازتاب زیادی در محافل سیاسی این کشور و نیز جهان داشته است.

 رییس جمهوری آمریکا در این پیام مدعی شد:«با رأی‌گیری همگانی از طریق پست (و نه رأی‌گیری غیابی که امر خوبی است)، ۲۰۲۰ تبدیل به غیردقیق‌ترین و پرتقلب‌ترین انتخابات تاریخ خواهد شد. این مایه شرمساری ایالات متحده خواهد بود».

وی افزود: «انتخابات را به تأخیر بیندازیم تا مردم بتوانند به‌درستی، با اطمینان و با امنیت رأی بدهند؟»

ترامپ  پیش از این توییت نیز در توئیت دیگری نوشته بود که نتایج چنین روشی برای رأی‌گیری «فاجعه‌بار» خواهد بود زیرا کار کشورهای خارجی برای نفوذ و «تأثیرگذاری» در آن را آسان می‌کند.
به باور صاحب نظران، اگر رییس جمهوری آمریکا بتواند زمان برگزاری انتخابات را تعیین کند، می تواند تاریخی را مشخص کند که به نفع اوست، و یا انتخابات را به زمانی موکول کند که شرایط برای او مناسب است.

زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که نخستین سه‌شنبه ماه نوامبر در هر چهار سال است، در قانون فدرال به ثبت رسیده و تغییر آن نیازمند تصویب کنگره است. هیل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: