کد خبر: ۲۶۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 31
هم‌اکنون در مرحله همه‌گیری کرونا هستیم. ظرفیت انتقال کرونا افزایش یافته است. بنابراین امکان ابتلای تمامی افراد در جامعه به کرونا وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت> افشین محمدعلیزاده به تشریح آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین: این روزها با افزایش پیک  مبتلایان و مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در کشور مواجه هستیم. این مقوله در شرایطی رخ داده که در کمتر از یک‌ماه اخیر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز تفریحی، تجاری، سیستم حمل و نقل عمومی و ... چندان مورد توجه نبود.

افشین محمدعلیزاده، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، درباره روند ابتلا به کرونا در کشور گفت: هم‌اکنون در مرحله همه‌گیری کرونا هستیم. ظرفیت انتقال کرونا افزایش یافته است. بنابراین امکان ابتلای تمامی افراد در جامعه  به کرونا وجود دارد.

او افزود: بیماران زمینه‌ای در ابتلا به کرونا مستعدتر هستند. در شرایط کنونی تمامی گروه‌های جمعیتی از جمله جوانان به این ویروس مبتلا می‌شوند.

محمدعلیزاده در پاسخ به این سوال که کدامیک از گروه‌های سنی مستعد ابتلا به کرونا هستند، گفت: افراد در سنین بالا و دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیش از دیگران به کرونا مبتلا می‌شود. درضمن امکان ابتلای کودکان به این بیماری نیز وجود دارد، اما به شدت بزرگسالان نیست. کودکان در ابتلا به کرونا کم علامت هستند و در موج دوم روند ابتلای کودکان افزایش داشته است.

این متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری درباره جهش ویروس اظهار کرد: تاکنون جهشی برای این ویروس رخ نداده است. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک‌زدن و رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی و با ایجاد محدودیت‌ها در ورود و خروج از منزل و اقامت بیشتر در منزل و کاهش تردد در سطح شهر میزان مبتلایان به کرونا نیز کاهش پیدا می کند.

به گفته او  برای مثال شب‌ها در خیابان شریعتی جلوی رستوران‌ها جمعیت گسترده از افراد ایستاده و مشغول گپ زدن هستند. باید دانست افزایش مبتلایان به کرونا به همین افرادی که مقابل رستوران‌ها و بستنی فروشی‌ها در کنار یکدیگر ایستاده و مشغول گپ‌زدن هستند مربوط است. در حالی که اغلب این افراد بدون ماسک تردد دارند، طبیعتا در این شرایط نرخ مبتلایان به کرونا نیز افزایش پیدا می کند.

این پزشک با بیان اینکه جهش ویروس توجیه قابل قبولی نیست، بلکه باید همگان تمهیدات بهداشتی را رعایت کنند، افزود: هرگونه سهل انگاری درباره این ویروس افزایش مبتلایان را به دنبال دارد. در این صورت دیگر تختی برای پذیرش بیمار وجود ندارد و جامعه در وضعیت حاد بیماری قرار می‌گیرد و دیگر نمی‌توان به بیمار بدحال خدمات مناسب ارائه داد.

محمدعلیزاده تاکید کرد: بنابراین برای مهار کرونا فقط باید فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم شرکت در اماکن پر ازدحام می‌توان این بیماری صورت بگیرد. هرگونه سهل انگاری در این بیماری افزایش مبتلایان را به دنبال دارد. در شرایط کنونی افراد به شکل خانوادگی به کرونا مبتلا شده‌اند. برای مثال با مراجعه به مراکز درمان شاهد ابتلای 7-8 نفره افراد به کرونا هستیم.


این پزشک متخصص با بیان اینکه برخورد ویروس با افراد متفاوت است، گفت: برای مثال یک فرد ممکن است به طور خفیف به کرونا مبتلا شود، اما فرد دیگری در روز دوم ابتلا بخش وسیعی از ریه‌اش درگیر شود. بنابراین افراد را نمی‌توان در ابتلا به کرونا تقسیم‌بندی کرد.

محمدعلیزاده افزود: چگونگی مهار کرونا به سیستم بدنی افراد بستگی دارد، طبیعتا عدم رعایت تمهیدات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مشکلات متعدد به دنبال دارد. درحالی که سیستم سلامت کشور از ظرفیت محدود برخوردار است.

او درباره زمان پیک و کاهش مبتلایان تاکید کرد: تا زمانی که مردم رعایت نکنند پیک کرونا ادامه دارد. به عبارت دیگر فرمان پیک در دستان ویروس است، طبیعتا با رعایت مسائل بهداشتی روند مبتلایان کاهش پیدا می کند.

این پزشک درباره  فعالیت ویروس کرونا در آب گفت: این مقوله باید تحت بررسی کارشناسان قرار بگیرد، هنوز در مقالات علمی چنین مساله ای مورد تائید قرار نگرفته است. برنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: