کد خبر: ۲۶۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 30
این داوطلبان می‌گویند با توجه به شرایط سختی که داریم باید توجه داشته باشیم که مهم‌ترین اصل برای شرکت در کنکور سلامتی داوطلب و خانواده آنها است و مسؤولان کشور باید آنها را همراهی کنند تا از این استرس کاسته شود و آزمون‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمانی که این بیماری سیر نزولی پیدا کرد، برگزار شود
شفاآنلاین>سلامت>آزمون دکتری امسال با وجود شیوع ویروس کرونا با طعم استرس بیماری بدون هیجان و انگیزه داوطلبان، امروز 9 مرداد ماه 99 در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش شفاآنلاین، چند ماهی است درگیر شیوع ویروس کرونا هستیم؛ در این بین شاهدیم تعدادی از داوطلبان آزمون‌ها بنا را بر برگزاری قرار داده‌اند و برخی دیگر نیز گلایه دارند و خواستار لغو و تعویق برگزاری کنکور هستند.

این داوطلبان می‌گویند با توجه به شرایط سختی که داریم باید توجه داشته باشیم که مهم‌ترین اصل برای شرکت در کنکور سلامتی داوطلب و خانواده آنها است و  مسؤولان کشور باید آنها را همراهی کنند تا از این استرس کاسته شود و  آزمون‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمانی که این بیماری سیر نزولی پیدا کرد، برگزار شود.

حتی این داوطلبان معتقدند که زدن ماسک و پوشیدن دستکش هم دردی از ‌آنها دوا نمی‌شود و نمی‌توانند با این شرایط به خوبی آزمون را پشت سر بگذارند.

با این اوصاف امروز ۹ مرداد ماه ۹۹ یک صبح گرم تابستانی بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، آزمون دکتری با طعم ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و دستکش در ۱۴۳ حوزه امتحانی در ۶۰ شهرستان سراسر کشور برگزار شد. در این ماراتن ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ نفر ثبت‌نام کرده کردند که ۴۴ درصد زن و ۵۶ درصد آنها مرد هستند البته آمار ثبت‌نام کنندگان امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۷ هزار نفر کمتر است.

از روز قبل هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود تا برای پوشش خبری سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه صنعتی شریف بروم؛ می‌توان گفت کمی استرس داشتم که شاید با تجمع افراد روبرو بشوم و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده باشد.

وقتی به ورودی دانشگاه صنعتی شریف رسیدم خبری از ازدحام جمعیت نبود و چند مامور با رعایت فاصله‌ اجتماعی تب داوطلبان را کنترل و آنها را به داخل هدایت می‌کردند.

من هم با ارائه کارت شناسایی وارد محوطه شدم و به سمت سالن‌های آزمون رفتم و در این بین با تعدادی از داوطلبان صحبت کردم که بعضی از آنها اصلاً جواب سلام هم نمی‌دادند و سریع تغییر مسیر می‌دادند و می‌رفتند.

می‌توان گفت که ترس و استرس در وجود بیشتر داوطلبان دیده می‌شد با یکی از این داوطلبان صحبت کردم که می‌گفت با برگزاری آزمون مخالف هستم و مسؤولان باید آزمون را لغو می‌کردند و سوابق تحصیلی را برای داوطلبان لحاظ می‌کردند.

کمی جلوتر رفتم خانم بارداری را دیدم که تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده بود؛ از او پرسیدم چه دل و جراتی دارید با این شرایط در این آزمون شرکت کردید؛ گفت: تا حدودی استرس دارم ولی به خدا توکل کرده‌ام، با توجه به اینکه می‌دانم شرایط سختی است اما سعی کردم به گفته‌های مسؤولان اعتماد کنم و با رعایت تمام جوانب در این آزمون شرکت کنم.

وارد سالن شدم سکوت همه جا را فرا گرفته از گعده‌های دانشجویی که قبل از برگزاری آزمون با هم صحبت می‌کنند نیز خبری نبود سالن خیلی خلوت بود و داوطلبان با فاصله‌های بسیار زیادی نشسته بودند ؛ اما ترس و نگرانی در وجود داوطلبان موج می‌زند.

سری به کلاس‌های محل برگزاری آزمون زدم؛ در کلاس‌هایی که ظرفیت ۵۰ نفره داشتند تنها ۱۰ نفر با فاصله‌های حتی بیش از ۱.۵ متری نشسته بودند که کمی خیالم  راحت شد، حدود نیم ساعتی در کلاس‌ها و سالن‌ها چرخیدم ولی به جرات می‌توانم بگویم فاصله‌ها رعایت شده بود.

در این بین به محض اینکه وارد یکی از کلاس‌ها شدم داوطلبی را دیدم که توجه‌ام را به خود جلب کرد، تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده بود از گان گرفته تا دستکش، ماسک و عینک. سعی کردم با رعایت فاصله اجتماعی نزدیکش شوم و صحبتی داشته باشم ولی به قدری استرس داشت که از من تقاضا کرد نزدیکش نشوم.



از حال و احوالش پرسیدم که گفت: به قدری استرس دارم که آرامش بخش مصرف کرده‌ام. چطور سخنگوی وزیر بهداشت اعلام کرده است ۹۵ درصد از داوطلبان خواستار برگزاری آزمون هستند اما در حالی که فقط ۷۰ درصد از داوطلبان کارت ورود به جلسه دریافت کرده‌‌اند. وزارت علوم باید برنامه‌ریزی می‌کرد و آزمون را از طریق شرط معدل یا براساس سوابق تحصیلی به نتیجه می‌رساند.

 در همین حین که کنجکاوانه به این طرف و آن طرف سرک می‌کشیدم خانمی با حال بد و پریشان به سمتم آمد  از او پرسیدم چرا اینقدر به هم ریخته‌ای گفت از شیراز اومدم و دیشب تو مسیر خیلی اذیت شدم الان هم از استرس زیاد حالت تهوع دارم.

ناله می‌کرد و می‌گفت کاش این آزمون به صورت غیرحضوری برگزار می‌شد تا اینقدر استرس به داوطلبان وارد نشه.



با وجود اینکه وزارت بهداشت و سازمان آموزش سنجش کشور اعلام کردند که تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود ولی فرد دیگری هم گلایه می‌کرد که چرا هنگام ورود به محل برگزاری آزمون پک‌های بهداشتی شامل (ماسک، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده) به صورت اختصاصی در اختیار داوطلبان قرار نگرفته است.

به هرحال با وجود اینکه بسیاری از داوطلبان خواستار به تعویق افتادن یا لغو کنکور بودند بالاخره این آزمون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری مناسب صبح امروز ۹ مرداد ماه برگزار شد و کارنامه اولیه نیز در دهه اول شهریور ماه منتشر می‌شود و داوطلبان در دهه دوم شهریور می‌توانند برای انتخاب رشته اقدام کنند.پیک نکا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: