کد خبر: ۲۶۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 30
یادداشت اختصاصی پروفسور بهروز برومند پدرنفرولوژی ایران
از سال 2019 میلادی در آمریکا دریک برنامه 25 ساله پیشنهاد شده برای آنکه روند زندگی بیماران بهتر شود بیماران نارسائی کلیه در منزل خود با همودیالیز نگهدارنده به زندگی بهتر بازگردند .

شفاآنلاین :سلامت >یادداشت >امروز درخبرها آمده بود که تاکنون بیش از شش هزار نفر ازکادردرمان دردنیا ازجمله تعداد قابل توجهی ازهمکاران پزشک وجامعه پرستاری وکادردرمان، جان خود را دراثرابتلا به بیماری کرونا از دست داده اند.ضمن اینکه شانزده استان در کشورایران دروضعیت قرمزمیباشند. از میان کسانی که درپی بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند در سراسر دنیا شمار بیماران نارسائی کلیه چشمگیر میباشد.بررسی های میدانی همکاران در ایران نیزنشان می دهد شماربیمارانی که با همودیالیز نگهدارنده زندگی مینمایند ودچار بیماری کرونا شده اند روبه افزایش بوده و این خود خطر درگیری درمانگران این بیماران را زیادترمینماید.یکی ازراه های پیشنهادی برای کاستن خطرآلوده شدن به ویروس بیماری کرونا از این بیماران مانند همه مردم زیاد نمودن فاصله اجتماعی ورفت و آمد کمتربیمارانی که با همودیالیز نگهدارنده زندگی مینمایند به بخش های همودیالیز بیمارستان ها میباشد.گذشته ازدرمان جایگزینی کلیه های نارسا،با پیوند کلیه که امید بخش ترین راه بازگشت بیماران درگیر با نارسائی کلیه به شیوه بهترزندگی با تندرستی بیشتر میباشد، برای بیمارانی که نتوانسته اند با پیوند کلیه به زندگی بهتر بازگردند راهکاردیگردرمان با همودیالیز نگهدارنده در منزل خود میباشد.از سال 2019 میلادی در آمریکا دریک برنامه 25 ساله پیشنهاد شده برای آنکه روند زندگی بیماران بهتر شود بیماران نارسائی کلیه در منزل خود با همودیالیز نگهدارنده به زندگی بهتر بازگردند . نشان داده شده که در دراز مدت درمان باهمودیالیز نگهدارنده درمنزل برای بیمار بهتر بوده و تندرستی بیشتری ببار آورده واز هزینه زیاد درمان با همودیالیزدربیمارستان برای فرد یا سازمان پرداخت کننده هزینه درمان کاسته خواهد شد. اکنون نه برای دست آوردهای درازمدت و بهتر نمودن شیوه زندگی بیمارانی که کلیه خود را از دست داده اند بلکه برای کاستن ازتماس بیماران با کسانی که در بیمارستان آلوده میباشند وکمتر نمودن برخورد این بیماران با ویروس ایجاد کنند بیماری کرونا پیشنهاد مینمایم :کسانی که توانائی دارند و می خواهند ،بجای آمدن به بخش های همودیالیز بیمارستان ها در منزل خود درمان نگهدارنده با همویالیز را پیگیری نمایند تا هم از بلای بیماری کرونا بدورتر باشند و هم شیوه زندگی آنان پذیرفتنی تر گردد. برای دیالیز در منزل اگر همراهان بیمار آماده باشند میتوان به آنان نیزاین آموزش را داد که کار تکنسین دیالیز را انجام دهند و بدینگونه ازوابستگی بیمار به پزشک و پرستار نیزکاسته خواهد شد که خود به بازگشت بیماربه زندگی بهتر کمک ارزنده ای میباشد ،در دراز مدت نیز شاید امیدی برای همودیالیزنگهدارنده در منزل را ببار آورد که پس ازپیوند کلیه بهترین وارزانترین راه درمان جایگزینی کلیه خواهد بود.بایسته است سازمان هائی که هزینه درمان جایگزینی کلیه رابه بیمارستان ها می پردازند،به بیمارانی که در منزل خود دیالیز میگردند برابر هزینه درمان با دیالیزدر بیمارستان ،برای هزینه درمان در منزل پرداخت بنمایند تا این پیشنهاد عملی باشد.

دکتربهروز برومند
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
نسا فتحي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
0
درود بر استاد برومند فخر طب ايران زمين
به اميدبهبردي تمام بيماران
زیبا موثقی
|
-
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
0
با درود، پیداست که بسیار هوشمندانه این پیشنهاد مطرح شده ،زیرا ضمن کاهش استرس و نگرانی از بیمار و همراهان وی در این دوران ،انجام دیالیز در محیطی آرام و در منزل در کنار عزیزان بیمار با همکاری بستگان وی انجام میشود و در تحمیل بسیاری از هزینه ها صرفه جویی میشود و روابط نزدیک اطرافیان با بیمار ملموس تر و امید بخش خواهد بود
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
0
درود بر دکتر برومند عزیز و تشکر از حسن توجه شما به مشکلات کادر بهداشت و درمان که این روزها به واقع تحسین همگان را برانگیخته اند.
به نظر من پیشنهاد بسیار جالبی است...
برون سپاری این کار و ارایه خدمات در منزل مانند این است که هر خانه ای که در آن مریض دیالیزی است خود یک مرکز کوچک جدا شده از بیمارستان خواهد شد و عملا مراکز دیالیز در ابعاد کوچکتر در خانه ها مستقر خواهند شد.
یک سیستم ماژولار مفید جدا شده از ماژول بزرگتر بیمارستان ...
درست مثل این است که یک کلاستر به مرکزیت بیمارستان تشکیل دهیم و پاسخ ها را به صورت آنلاین به بیمارستان بفرستیم.
به نظر من ایده بسیار جالبی است.
با این کار هم خطر ابتلای کادر درمان کمتر می شود و هم همراهان بیمار هم به روند کار آشنا خواهند شد و علم آنها در این زمینه بیشتر خواهد شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
0
با سلام و عرض ادب

استاد فرهیخته و محترم، جناب پروفسور، اقای دکتر برومند عزیز
من با ایده و نظر ارزشمند شما بعنوان عضو کوچکی از خادمین نظام سلامت کاملا موافقم که : شرایط به گونه ای فراهم شود که بتوانند بیماران عزیز خدمات همودیالیز را در منزل اشان دریافت نمایند.

واقعا چقدر برای بیماران از جهات مختلف این نوع خدمات در منزل می تواند کمک کننده باشد.

بخصوص در وضعیت بحرانی همه گیری کووید ۱۹ می تواند نه تنها ریسک مبتلا شدن بیمار و همین طور خانواده اش را کاهش دهد، بلکه می تواند کمک مفید و موثری در قطع و یا حداقل در کنترل زنجیره انتقال کووید ۱۹، در جامعه باشد.

به امید روزی که به رفاه و امنیت بیماران بخصوص بیمارانی که بدلیل ماهیت بیماری اشان به ناچار در هفته مجبورند به کررات به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه داشته باشند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

چنانچه خدمات همودیالیز در منزل صورت پذیرد بیمار و خانواده اش دیگر کمتر دغدغه ابتلاء به کووید ۱۹ را خواهند داشت.

لذا انتظار می رود، حامیان و خیرین سلامت و مسیولین امر در بهداشت و درمان برای پیشگیری از ابتلاء به کووید. ۱۹ در نزد بیماران محترمی که نیازمند خدمات درمانی با دستگاه همودیالیز هستند در این خصوص تمهیدات خاصی را اندیشیده تا انشاءالله با فراهم سازی زیرساخت ها و شرایط لازم هر چه زودتر دست به دست هم کمک کنند تا اینگونه خدمات در منزل برای بیماران فراهم گردد.

با سپاس از استاد بزرگوارم که همواره علاوه بر طبابت خالصانه، به روز و دلسوزانه به بیماران، همواره مراقبت های و طبابت اشان بر اساس الگوی بیمار محور بوده است بگونه ای که بیمار را با تمام ابعاد وجودی یک انسان در مرکز توجه و طبابت اشان قرار داده و می دهند.

جناب دکتر برومند عزیز امیدوارم همواره تندرست و پایدار باشید و مثل همیشه موفق، در زیر چتر امن الهی
هایده نکته دان
ارشام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
0
چون هیچ چیز گرانبها تر از جان عزیزان نیست صد درصد موافقم که این مهم در منزل و مکان امن انجام بشود
پرستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
0
0
با سلام و احترام فراوان
خواهشمندم همه همکاران پرستار و نفرولوژیست های گرامی مزایا و عوارض همودیالیز در منزل را در شرایط اسفبار کرونایی بفرمایید و راه های جلوگیری از مشکلات بیماران مان در این دوران را گوشزد بفرمایید . همه ما نگران سلامت آنها هستیم
دکتر مریم شاهرخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
0
0
با سپاس فراوان از استاد برومند که همیشه آغازگر روش‌های درمانی راحت‌تر و موثرتر برای بیماران هستند
من پیشنهاد میکنم بیمارانی که امکان تهیه ماشین همودیالیز را دارند در این مورد پیش قدم شوند و از این امکان سود ببرند و به صورت توافقی با پرستار آشنا به پروسه همودیالیز جهت همودیالیز در منزل هماهنگ شوند
البته باید مجوزهای لازم از قبل گرفته شود تا امنیت بیمار و کادر درمان هم حفظ شود
اگر موسسات بیمه هم در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند که بسیار عالی خواهد شد
زهرا میرحسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
0
0
با سلام و احترام فراوان
با سپاس از پیشنهاد پروفسور برومند و امیدوارم با حمایت بیمه و دولت این طرح اجرایی شود.
آبتین جنت سرشت
|
Canada
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
0
0
بررسی های تخصصی و مطالعات علمی که توسط مراکز معتبر تحقیقاتی و دانشگاهی در آمریکای شمالی انجام شده است به خوبی و از نظر آماری هم به گونه ی معنی دار تایید و تاکید بر روش انجام دیالیز در خانه دارد و به عنوان روشی که نه تنها برای بیماران مفیدتر است بلکه آینده را هم متعلق به این نوع دیالیز میداند مطرح است. با توجه به تنوع جغرافیا یی و فرهنگی در ایران و نیز مشکلات روزمره که بیمار و اطرافیانش با آن درگیر هستند این روش کمک بزرگی خواهد بود تا بیماران به فعالیتهای روزمره بازگشته و نه تنها از نظر هزینه های جانبی بلکه از لحاظ روحی و عاطفی و کم شدن لطمات به خانواده بسیار موثر خواهد بود . آنچه مهم است شروع این کار حتی قدمهای اولیه ی آن در کشور است .
پروفسور برومند به موضوعی پرداختند که در واقع انقلابی در دیالیز و کمک به بیماران است و چه بهتر که در ایران هم با تجربه ای که از گسترش ویروس کورونا داریم چنین راهی را باز کنیم تا قدم دیگری برای کمک به بیماران و دردمندان برداشته شود .
ارشام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
0
0
چون هیچ چیز گرانبها تر از جان عزیزان نیست صد درصد موافقم که این مهم در منزل و مکان امن انجام بشود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: