کد خبر: ۲۶۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 29
انگور به دلیل اینکه منبع سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است، می‌تواند در خنثی کردن بسیاری از اکسیدان‌هایی که در نتیجه تابش اشعه فرابنفش بر بدن ایجاد می‌شود نقش بسزایی داشته باشد
شفاآنلاین>سلامت>انگور سرشار از ترکیبات مختلفی است که برای سلامت بدن انسان مفید است.

به گزارش شفاآنلاین:فاطمه شفیعی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به خواص شگفت انگیز انگور برای سلامتی، اظهار کرد: این میوه یکی از بهترین منابع طبیعی «گلوکز» و «فروکتوز» است.

او ادامه داد: انگور، علاوه بر قندها، دارای «اسید تارتاریک»، «اسید مالیک» و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و آهن، حاوی ویتامین‌هایی مانند A، B ۱، B ۲، B ۶ و C است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین ترکیبات موجود در انگور که از نظر علمی شواهد اثبات شده‌ای مبنی بر مفید بودن آن‌ها وجود دارد شامل آنتوسیانین ها، کاتچین ها، رزوراترول، اسید فنولیک و پروسیانیدین‌ها است که این ترکیبات در قسمت‌های مختلف انگور وجود دارد.

فاطمه شفیعی با بیان اینکه «رزوراترول» در انگور قرمز خواص ضدسرطانی و ضدالتهابی دارد، افزود: این ترکیبات به علت پیوند خاصی که با DNA برقرار می‌کند و با اثر مهاری بر روی بعضی از بدخیمی ها، نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های مختلف به ویژه سرطان پوست دارد.

او اضافه کرد: از سویی دیگر طبق تحقیقات، رزوراترول موجود در انگور باعث کاهش پلاکت‌های موجود در بافت مغز بیماران دچار آلزایمر شده و نقایص نورونی وابسته به سن مثل زوال عقلی را کاهش می‌دهد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که انگور به دلیل اینکه منبع سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است، می‌تواند در خنثی کردن بسیاری از اکسیدان‌هایی که در نتیجه تابش اشعه فرابنفش بر بدن ایجاد می‌شود نقش بسزایی داشته باشد و از این طریق از بروز سرطان پوست بویژه در افرادی که بیشتر در معرض آفتاب هستند، پیشگیری کند.

فاطمه شفیعی اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد انگور بویژه انگور قرمز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های فراوان می‌تواند اثرات مفیدی بر روی بیماران مبتلا به «هیپرلپیدمی» و اختلال عروقی داشته باشد.


او اظهار کرد: مطالعات نشان داده که دریافت عصاره انگور قرمز که سرشار از پلی فنول‌ها است طی ۶ ماه سبب افزایش LDL، TG و کاهش HDL شده و سطح مارکرهای التهابی را کاهش می‌دهد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: همچنین انگور قرمز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند از اکسیداسیون LDL در خون که اثر بسزایی در پیشرفت بیماری قلبی عروقی دارد، جلوگیری کند.

او با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد که انگور تاثیر چشمگیری در پیشگیری از فشار خون دارد، تصریح کرد: این میوه همچنین می‌تواند موجب افزایش تولید «سرتونین»، «نورآدرنالین» و «دوپامین» در مغز شود و از بروز افسردگی جلوگیری کند.

فاطمه شفیعی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین C و B ۶ در تبدیل اسیدآمینه «تریپتوفان» به «سروتونین» ضروری هستند، گفت: انگور یکی از منابع سرشار از این دو ویتامین است و از این طریق نیز سبب افزایش سروتونین و کاهش بروز افسردگی می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: مواد موجود در انگور با محافظت بدن در برابر تخریب‌های اکسیداتیو، از ابتلا به بیماری‌های سیستم عصبی، چون پارکینسون جلوگیری می‌کند.

او اضافه کرد: بنابراین طبق مطالعات مختلف می‌توان گفت که انگور مجموعه‌ای از ترکیبات مفید، همراه با اثرات مفید بر سلامت انسان است.YJC


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: