کد خبر: ۲۶۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۹ - 2020July 21
برنامه پزشک خانواده روستایی؛
بنظر می رسد علاوه بر افزایش جمعیت کاذب که منجر به کاهش سرانه ای گردید نشانه هایی از بازی" شتر گربه" در توزیع اعتبارات یک درصد مالیات برارزش افزوده در دانشگاه های 63 گانه اتفاق افتاده است
شفاآنلاین>سلامت>آیا بازی "شترگربه" اتفاق آفتاده است؟حکایت مشهوری وجود دارد که درآن شخصی نذر می کند اگر حاجتش برآورده شود . یک شتر را به یک درهم بفروشد. از قضا حاجت برآورده وادای نذر بر آن شخص واجب می گردد. اما وسوسه دنیوی شخص را به مکر و حیله ای وا می دارد. گربه ای را به گردن شتر می بندد و می گوید در ادای نذرم " شتر را یک درهم و گربه را 999 درهم  وفقط  هردو را باهم 1000 درهم می فروشم و لا غیر " .

بازی شتر گربه، بازی شایعی است که اکثر دست اندرکاران مالی و بودجه به خوبی به آن واقف هستند و هنگامی اتفاق می افتد که در توزیع یک مبلغ کل معلوم ، جزئیات آن کل، مبهم است  و کسی نمی داند جزئیات آیا به درستی تسهیم به نسبت شده است یا خیر؟

بدنبال عدم افزایش کارانه پزشکان خانواده و ماماها در برنامه پزشکی خانواده و  بیمه روستایی در سالهای اخیر که با تاخیر توامان بوده است برآن شدم با تجزیه و تحلیل اتفاقات و بررسی اعتبارات یک درصد مالیات بر ارزش افزوده موجود در تفاهم نامه ها و کنکاشی در خصوص وصول این اعتبارات رد پایی از علل مختلف را جستجو کنم.

 بنظر می رسد علاوه بر افزایش جمعیت کاذب که منجر به کاهش سرانه ای گردید نشانه هایی از بازی" شتر گربه" در توزیع اعتبارات یک درصد  مالیات برارزش افزوده  در دانشگاه های 63 گانه اتفاق افتاده است.
زیرا :

بر اساس روند عرفی که در دانشگاه ها وجود دارد در صورتیکه برای پرداخت کارانه پزشکان و پرسنل بیمه روستایی با کمبود اعتبارات روبرو شویم می توانیم بخشی از این اعتبارات را جهت جبران کمبود هزینه نماییم .

اما همانطوریکه مستحضرید با وجود این قابلیت و علی رغم استفاده از این امکان تنها بعضی از دانشگا ها توانستند از تاخیر در پرداخت کارانه جلوگیری کنند . لذا شائبه دیگری که بوجود آمد این بود:

مگر اعتبارات  یک درصد مالیات بر ارزش افزوده(بجز درصدی که تحت عنوان متمرکزمشخص شده !!!!) مبتنی بر جمعیت توزیع نمی شود

 اینجا بود که یاد بازی شتر و گربه افتادم

فرض بفرمایید( از قدیم گفته اند در مثل مناقشه نیست) شتردانشگاه زاهدان با 535 هزار نفر جمعیت  بیمه شده روستایی در مقابل گربه دانشگاه تهران با 65 هزار نفر جمعیت بیمه شده روستایی در یک جمع کل600 هزار نفری قرار می گیرند ، سوال این است آیا توزیع تمامی سرفصل های اعتبارات یک درصد  مالیات برارزش افزوده دو دانشگاه بر مبنای جمعیت صورت گرفته است یا در هاله ای از ابهام گربه 999 درهم و شتر یک درهم اعتبار گرفته اند ؟

درنظر بازی ما بیخبران حیرانند
خود غلط بود آنچه ما می پنداشتیم

می گویید نمی شود.  چرا که این اعتبارات در سازمان بیمه سلامت و برنامه و بودجه نیز مورد واکاوی و بررسی به جزء می شود.!  
  
اما کسانی که با نقد مالی و بودجه سرو کار دارند می دانند که  به دنبال قطع ارتباط اعتبار گیرنده، یعنی دانشگاه ها با سازمان بیمه سلامت و حذف کارشناسان فنی پزشک خانواده روستایی سازمان بیمه سلامت در خصوص پیگیری اعتبارات یک درصد مالیات برارزش افزوده به تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی،احتمال  ارائه اسناد بدون تایید دریافت کننده اعتبارات ،یعنی دانشگاه ها محال نیست اما مایه قال و مقال است"

لذا دراین مقاله نگارنده بر این اعتقاد استوار است که با بررسی توسط یک گروه تحقیقاتی و نظارتی متخصص از نهادهای نظارتی بر اعتبارات برنامه در سه محل دانشگاه ها ، سازمان بیمه سلامت و سازمان برنامه وبودجه می توان به خوبی به این مقال پایان داد .
هر چند چنین امکانی وجود دارد که راه این تحقیق به دلایل نامعلومی بسته باشد .

جاهلی جام می و ابریق را می ربود
عارفی دفتر تحقیق را می ربود


پزشک خانواده

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
0
باتشکرازشجاعت وزحمات وپیگیریهای مستدل شماکه احتمالاباعث مشکلات کاری وایجادخصومت ازطرف مسوولین شده
Ghodrat
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
0
سلام و سپاس از جناب دکتر بابت موشکافی و دقت فراوانی که به این مساله نمودید.اگر امکان دارد نامه ای توسط جنابعالی تدوین و تنظیم گردد و در صورت لزوم توسط همه پزشکان خانواده کشورامضائ الکترونیک انجام گیرد و مراتب اعتراض خودمان را اعلام نماییم.مجددا از تلاش و پیگیری جنابعالی و سایر همکاران کمال تشکر را دارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
0
درود بر سعید عزیز که برای مطالبات به حق ما این بار سنگین را با نگاه تحلیلی به دوش کشیده ه است هزارا آفرین بر تو همکار عزیز و گرانقدرم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: