کد خبر: ۲۶۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۷ تير ۱۳۹۹ - 2020July 17
پدیده کرونا یک موضوع صرفا بهداشتی محسوب نمی‌شود؛ این رخداد به عنوان یک واقعه اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و بهداشتی باید تحلیل شود
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>روانشناس اجتماعی و استاد دانشگاه معتقد است: اجتماعی‌سازی پدیده کرونا سبب مقابله جمعی در برابر شیوع این ویروس می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: مجید صفاری‌نیا درباره علل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: جامعه در اتخاذ سیاست‌ها باید اجتماعی‌سازی پدیده کرونا را مورد توجه قرار دهد. به عبارت دیگر این بحران باید همراه با نگرش جامعه بررسی شود.

وی افزود: پدیده کرونا یک موضوع صرفا بهداشتی محسوب نمی‌شود؛ این رخداد به عنوان یک واقعه اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و بهداشتی باید تحلیل شود.

صفاری‌نیا ادامه داد: بر این اساس برنامه‌ریزان کشور باید به همراه هر یک از سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هلال احمر و بهزیستی و... در خصوص اجتماعی‌سازی پدیده کرونا تصمیم‌گیری کنند.

وی تصریح کرد: قوانین رفتاری نیز باید مطابق اجتماعی‌سازی این پدیده تنظیم و ابلاغ شود؛ اعمال برخی محدودیت‌ها همچون اجباری شدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی (اجباری)، لغو طرح ترافیک و سهولت دسترسی به اقلام بهداشتی ضروری نظیر ماسک و الکل هم به منظور مقابله جمعی با این ویروس ضروری است.

این روانشناس اجتماعی همچنین با تاکید بر ضرورت مدل‌سازی یادآور شد: در حال حاضر مدل‌های موفق پیشگیری در دنیا هم باید به جامعه معرفی شود.خط مقدم مبارزه با این بیماری نیز باید متخصصان علوم پزشکی، روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، هنرمندان، ورزشکاران و روحانیت باشند.رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهر تهران از ۵۶ درصد در اردیبهشت به ۱۰ درصد در خرداد کاهش یافته است. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امروزه برخی پدیده‌های اجتماعی در کشور همچون اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یک آسیب اجتماعی معرفی می شوند و این اجتماعی‌سازی برای مقابله با این بحران و کاهش تلفات انسانی ضروری است.


وی همچنین در رابطه با علل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موج اول شیوع کرونا تاکید کرد: در موج نخست شیوع این بیماری توجه دولت و رسانه‌ها به طورخاص بر بروز این بیماری متمرکز شد؛ اکنون اما کاهش توجهات، لغو تعطیلات فروردین، خستگی کادر درمان، عدم طراحی محیطی، اقدامات رفتاری و همچنین بی توجهی به کاهش قیمت اقلام بهداشتی نظیر ماسک سبب کاهش رعایت اصول بهداشتی و بالتبع شیوع مجدد بیماری شد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهر تهران از ۵۶ درصد در اردیبهشت امسال به ۱۰ درصد در خرداد کاهش یافت که موجب اوج گرفتن مجدد این بیماری و افزایش میزان ابتلا، مرگ و میر  و نگرانی مردم شده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: