کد خبر: ۲۶۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۹ - 2020July 17
تعطیلی های پیش آمده به خاطر کرونا تا حدودی باعث بی انگیزگی تحصیلی بچه ها شده
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>با گذشت روزها و ماه‌ها از شیوع کرونا در کشور، خیلی از سازمان‌های مردم نهاد سعی کرده اند، عملکرد خود را با وضعیت جدید تطبیق دهند. موسسه توانمندسازی زنان و کودکان مهر و ماه نیز برای تشویق کودکان به ادامه تحصیل، کلاس‌های آنلاین و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرده است.

به گزارش شفاآنلاین: افسانه جلیلیان، مدیرداخلی و مسئول کمیته مددکاری و روانشناسی موسسه مهر و ماه ردرخصوص برگزاری کلاس های آنلاین برای کودکان تحت پوشش این موسسه می گوید: به طور قطع در شرایطی قرار داریم که مجبور به برگزاری این کلاس ها به صورت آنلاین هستیم. نمی گوییم این کلاس ها به اندازه کلاس های حضوری است اما تاثیر زیادی داشته است.  

حال ۲۲۲ نفر کودک نیازمند به حمایت تحصیلی و کودک کار، ۶۴ کودک بازمانده از تحصیل و ۷۱ کودک در مقطع پیش دبستانی از خدمات آنلاین و گاه حضوری این مجموعه برخوردار هستند.

جلیلیان افزود: ما از مقطع پیش دبستان تا کلاس ۱۲ را در مجموعه خود حمایت می کنیم.

خیلی از کودکان این موسسه به مدارس دولتی می روند و همچنان که از برنامه شاد استفاده می کنند، در کلاس های آنلاین این موسسه نیز عضو هستند.

مسئول کمیته مددکاری و روانشناسی موسسه مهر و ماه ادامه داد: از همان زمان که درگیر کرونا شدیم سعی کردیم شیوه اجرایی برنامه ها را با شرایط جدید تطبیق بدهیم. به همین دلیل بخش آموزش آنلاین راه اندازی شد. گروه هایی توسط سرپرست های بخش آموزش تشکیل و بچه ها عضو این گروه ها شدند. آنها در ادامه کلاس های آنلاینی را بر اساس نیاز دانش آموزان و ضعف آنها در دروسی مثل ریاضی یا علوم تشکیل دادند».


در ادامه بچه ها در ساعت و روز مشخصی در هفته پای گوشی هایشان می نشینند تا از کلاس عقب نمانند.

جلیلیان گفت:‌ خیلی از بچه ها به خاطر شرایط خاصی که دارند گوشی و دسترسی به اینترنت نداشتند. موسسه برای آنها گوشی و اینترنت تهیه و در اختیارشان قرار داد.

اما قبل از در اختیار گذاشتن گوشی و اینترنت آموزش های لازم به خانواده ها و بچه ها داده شد.

«ما به بچه ها گفتیم که اینترنت یک ماهه است و اگر زودتر از موعد تمام شود موسسه مسئولیتی در قبال تهیه آن ندارد. به هر حال ممکن بود بچه ها شیطنت کرده و از اینترنت برای مصارف دیگر استفاده کنند اما از آنجایی که هم به آنها و هم خانواده هایشان آموزش های لازم داده شده خدا را شکر مشکلی تاکنون نداشته ایم.

سرودخوانی آنلاین

معلم ها و سرپرست های کلاس های آنلاین برنامه شاد را نیز برای بچه ها روی گوشی نصب کرده و استفاده از آن را نیز به بچه ها آموزش دادند.

جلیلیان تصریح کرد: تمام تلاش ما این بود که بچه ها از درس عقب نمانند. تعطیلی های پیش آمده به خاطر کرونا تا حدودی باعث بی انگیزگی تحصیلی بچه ها شده بود. طوری که علاقه ای نداشتند به مدرسه بروند. در ادامه کارگاهی انگیزشی برای بچه ها تشکیل دادیم تا علت یابی کنیم. در این کارگاه ها مشخص شد خیلی از انها که نتوانسته بودند با کلاس های آنلاین ارتباط بگیرند دچار ضعف تحصیلی یا بی انگیزگی شده بودند.

با پیگیری های اعضای موسسه مهر و ماه آنها کلاس های تقویتی خود را با قوای بیشتری برگزار کردند.

جلیلیان افزود: سعی می کردیم هر دلیلی که باعث دلسری دانش آموزان می شد را برطرف کنیم. برای مثال یکی از بچه ها که فضای مناسبی برای درس خواندن نداشت، یکی از اتاق های خالی موسسه را ر اختیارش قرار دادیم تا این موضوعات باعث ترک تحصیل دانش آموز نشود.

به گفته وی، در شیوه آنلاین علائم مزاحم برای یادگیری کودک وجود دارد. مثل شلوغی خانه، قطع اینترنت و... اما آنها سعی کردند از معلم هایی استفاده کنند که با بیان شیوا و تجربه کاری بچه ها را جذب کلاس های آنلاین کنند. مثلا معلم هنگام آموزش اسم بچه را صدا می زد که مطمئن شود شش دانگ حواسش به کلاس است.

اما در همین کلاس ها بود که اعضای موسسه متوجه شدند، بچه ها در خانه هایشان فضای شادی و هیجان کافی را ندارند.

مسئول کمیته مددکاری و روانشناسی موسسه مهر و ماه افزود:‌ این بود که کلاس شطرنج و نقاشی برگزار کردیم. برای بچه ها شطرنج و دفتر و مدادرنگی خریداری کرده و به دستشان رساندیم. حتی کلاس سرود برپا کردیم. بچه ها هنگام خواندن سرود صدایشان را ضبط می کردند و برای معلم خود می فرستادند. این کارها باعث شد بچه هایی که پیش از این اعتمادبه نفس ابراز وجود خود را ندارند، بهتر از قبل شوند.

کلاس حضوری تک نفره

این درحالیست که مهروماهی ها یکسری کلاس حضوری نیز برای آن دسته از  کودکانی که قادر به شرکت در کلاس های آنلاین نیستند ترتیب دادند. آن هم با حفظ پروتکل های بهداشتی. از ماسک و دستکش گرفته تا استفاده از الکل مداوم.

جلیلیان گفت:  این کلاس ها ۴ الی ۵ نفره است. بچه ها با فصله از هم می نشینند و به معلم خود گوش می دهند. حتی یکسری کلاس خصوصی نیز برای تعدادی از بچه ها که نقص در توجه و تمرکز دارند برگزار می کنیم. کلاس های تک نفره که معلم با یک دانش آموز درس کار می کند».

همه این کارها برای این است که بچه ها از درس و مدرسه دلسرد نشوند و تحصیل خود را با جدیت ادامه بدهند.

مسئول کمیته مددکاری و روانشناسی موسسه مهر و ماه گفت:‌بچه ها را به حال خود را رها نمی کنیم و همه هدف ما این است  موانع سر راه یادگیری آنهال  را از میان برداریم. ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: