کد خبر: ۲۶۱۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۹ - 2020July 15
در برنامه‌ای که مکرون و مرکل بر سر آن توافق کرده‌اند قرار است علاوه بر صدها میلیارد یورویی که اتحادیه اروپا برای جبران خسارت بحران کرونا در کشورهای اروپایی در نظر گرفته، ۵۰۰ میلیارد یورو به عنوان کمک بلاعوض به بازسازی اقتصاد کشورهای آسیب دیده اختصاص یابد
شفاآنلاین>سلامت>سران فرانسه و آلمان در حالی برای اجماع بر سر بسته کمکی اتحادیه اروپا برای اقتصادهای آسیب‌دیده از کرونا رایزنی می‌کنند که تردیدها در مورد اثربخش بودن این اقدام همچنان پابرجاست.

به گزارش شفاآنلاین،سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است روز جمعه در نخستین نشست حضوری خود از زمان همه گیری کرونا گردهم آیند تا در مورد مهمترین چالش های پیش روی منطقه یورو از جمله پیامدهای اقتصادی بحران کرونا رایزنی کنند. این در حالی است که تلاش های دو کشور فرانسه و آلمان برای نزدیک کردن آرا در خصوص تصمیمات احتمالی اتحادیه اروپا تا کنون نتیجه ای نداشته است.

در برنامه‌ای که مکرون و مرکل بر سر آن توافق کرده‌اند قرار است علاوه بر صدها میلیارد یورویی که اتحادیه اروپا برای جبران خسارت بحران کرونا در کشورهای اروپایی در نظر گرفته، ۵۰۰ میلیارد یورو به عنوان کمک بلاعوض به بازسازی اقتصاد کشورهای آسیب دیده اختصاص یابد.

هر چند آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای رسیدن به توافق ابراز امیدواری می کند اما کشورهایی مانند هلند در این مورد ابراز تردید کرده و مخالفت خود را دوباره تکرار کرده و یا مانند اسپانیا با انتقاد از طولانی شدن روند تصمیم گیری در بروکسل بر سر اعطای کمک مالی، در مورد پیامدهای این تاخیر هشدار می دهند.

مرکل روز سه‌شنبه پس از ملاقات با «مارکوس زودر» نخست وزیر ایالت بایرن گفت که روز جمعه 'نخستین تلاش' برای توافق درمورد چارچوب مالی اتحادیه اروپا و صندوق کمک کرونا است و تاکید کرد که هنوز نمی داند توافقی انجام خواهد شد یا خیر.

همچنین روته در پارلمان هلند گفت واکنش های اخیر در پشت صحنه سیاست اروپا باعث شده تا او کمتر به چنین اتفاقی امیدوار باشد. اشکالی که منتقدان می گیرند این است که چگونه می توان اطمینان یافت کشورها در صورت دریافت کمک های مالی از صندوق ، اصلاحات را نیز انجام می دهند.

در این راستا «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش روز یکشنبه بسته کمکی اتحادیه اروپا را به این شرط قابل اجرا دانست که این پول 'در مناطق مناسب' جریان یابد. وی خاطرنشان کرد این کمک ها همچنین باید برای تحقیقات و توسعه بیشتر جهت ایجاد زیرساخت های خوب دیجیتالی، از جمله تحولات تکنولوژیکی که برای حفاظت بهتر از آب و هوا ضروری است، به کار رود. علاوه بر این، این پول باید با الزامات اصلاحاتی مانند مبارزه با فرار مالیاتی مرتبط باشد.

کورتس مجددا این خواسته را مطرح کرد که کشورهای دریافت کننده، مجبور باشند بعدا بخشی از کمک ها را بازپرداخت کنند. وی گفت: من موافق تعادل کلی بین وام و کمک های مالی هستیم و کمک های مالی نباید افزایش یابد.

این بحث ها به قدری طولانی شده که افرادی مانند سانچز رئیس دولت اسپانیا هشدار می دهند که تأخیر در بازسازی اقتصاد اروپا، کل منطقه یورو را به خطر انداخته و بحران را تشدید می کند. وی تاکید می کند: اگر توافق را دوباره به تعویق بیندازیم ، بازسازی را به تعویق می اندازیم و در این صورت بحران شدیدتر خواهد شد.


در این اجلاس ، ۲۷ رئیس دولت اتحادیه اروپا می خواهند برای دست‌یابی به توافق نامه ای در مورد چارچوب مالی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۷ و صندوق بازسازی اقتصادی پس از بحران کرونا گردهم آیند. اتحادیه اروپا چارچوب مالی این اتحادیه از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ را ۱.۰۷۴ تریلیون یورو تعیین کرده است. 

براساس پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا ، ۷۵۰ میلیارد یورو نیز برای غلبه بر بحران کرونا اختصاص داده شده است. در این میان ۵۰۰ میلیارد از این کمک ها به صورت بلاعوض اعطا می شود و ۲۵۰ میلیارد دلار به عنوان وام خواهد بود.

در حال حاضر نحوه تخصیص این کمک ها بطور ویژه بحث برانگیز شده است. برخی معتقدند از این طریق کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا که بیش از دیگر کشورها از بحران کرونا آسیب دیده اند ، به طور نامتناسب سود خواهند برد. با این حال مرکل تأکید می کند که هر دو بخش از این بسته مالی به هم مرتبط بوده و باید با هم اعمال شوند.

در مقابل مقاماتی مانند نخست وزیر هلند می گویند اگر کمک هزینه ای اعطا می شود ، کشورها باید شرایط مشخصی را برای هزینه های خود فراهم کنند. 

در پاسخ به چنین رویکردی «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا روز دوشنبه پس از ملاقات با مرکل اظهار داشت که کشورش مشکلی برای اجرای پیش شرط های کمسیون اتحادیه اروپا برای استفاده از این بسته ندارد. علاوه بر هلند ، اتریش ، سوئد و دانمارک نیز از جمله منتقدان این طرح بوده و خواهان شفاف سازی بسیار دقیق در خصوص آن هستند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: