کد خبر: ۲۶۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۹ - 2020July 15
از سنگاپور تا کانادا؛
کشورهای زیادی با ایجاد جرایم مالی برای متخلفان به کنترل پاندمی پرداخته‌اند.

 شفاآنلاین>اجتماعی>«اینها جهل ما نبود بلکه ضعف ما و زانو زدن ما در مقابل اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت.»

این توضیحات وزیر بهداشت درباره دلایل طغیان دوباره کروناویروس در ایران است، موضوعی که نشان می‌دهد، احتمالا امکان ایجاد دوباره تعطیلی‌ و محدودیت‌ها  به دلایل مسائل اقتصادی وجود ندارد. در این میان اما هر روز تعداد افرادی که جانشان را بخاطر کرونا از دست می‌دهند، بیشتر شده است، تا جایی که آمار مرگ‌ومیر برای اولین بار پس از شروع پاندمی در کشور به بالای ۲۰۰ نفر هم رسید.

اگرچه به دلایل مختلف به نظر می‌رسد خبری از اعمال دوباره محدودیت‌های سختگیرانه برای بهبود این شرایط وجود ندارد، اما خبر خوب این که برخی تحقیق‌ها نشان داده‌اند که رعایت برخی از ملزومات بهداشتی به شکل فردی می‌تواند در جلوگیری از شیوع ویروس نقش مهمی داشته باشد.

برای مثال نتایج مطالعات گروهی از محققان دانشگاه کمبریج نشان داده است که اگر تمام جمعیت یک کشور ماسک بپوشند، بدون نیاز به تعطیلی می‌توان میانگین تعداد افرادی که از طریق هر بیمار به کروناویروس مبتلا می‌شوند را از عدد ۴ به یک رساند، این عدد اگر در کشوری کمتر از یک باشد، به این معنا است که آن کشور در مقابله با پاندمی پیروز شده است.

برای اجرای این مسئولیت‌های فردی مثل پوشیدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه شدن در صورت بروز علائم بیماری و ... کشورهای مختلف به شکل‌های مختلف به جریمه افراد متخلف می‌پردازند، جرایمی که گاهی به حبس افراد متخلف منجر می‌شود.

سنگاپور؛ از جریمه مالی تا پلمب شرکت‌های متخلف

سنگاپور یکی از اولین کشورهایی بود که پس از چین درگیر پاندمی کروناویروس شد، در ابتدا انتقادهای زیادی نسبت به سیستم مهار کرونا در این کشور صورت گرفت، اما حالا از این کشور به عنوان یکی از کشورهای موفق در زمینه مهار کروناویروس نام برده می‌شود.

در همان ابتدای شروع پاندمی در فروردین ماه مسئولان وزارت بهداشت این کشور هشدار دادند افرادی که فاصله‌گذاری یک متری را رعایت نمی‌کنند، تا حداکثر ۷هزار دلار جریمه می‌شوند و یا برای حداکثر شش ماه به زندان می‌روند. همین جرائم برای افراد دارای علائم بیماری که ۱۴ روز در خانه قرنطینه نمی‌شوند، صادق است.

همچنین در این کشور قوانین خاصی برای ادارات تنظیم شده است به طوری تاکنون ۷ شرکت در این کشور بخاطر عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تعطیل و ۵۲ کارمند، حدود ۷۰۰دلار جریمه شدند.

البته دولت این کشور هم ۳۳.۶۴ میلیارد دلار برای حمایت اقتصادی مردم کنار گذاشته است.

آلمان؛ ماسک نپوشید از ۲۵ تا ۱۰هزار یورو جریمه می‌شود

آلمان یکی دیگر از کشورهای موفق در کنترل کرونا است که علاوه بر آزمایش جمعیت زیادی از این کشور برای کنترل کرونا، قوانین سختگیرانه‌ای هم برای رعایت مسئولیت فردی توسط شهروندان تصویب کردند.

برای مثال حدود دو ماه پیش در آلمان پوشیدن ماسک در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی و مراکز خرید اجباری شد. در برخی از شهرهای این کشور عدم رعایت این قانون جرایم ۲۵ تا ۱۰هزار یورویی به همراه داشت. البته برخی از شهرها هم با اعلام این که به شهروندانشان اعتماد ندارند، هیچ جریمه‌ای برای این کار در نظر نگرفتند.

در مدتی هم در این کشور دور هم جمع شدن بیش از دو نفر ممنوع بود و اگر این قانون شکسته می‌شد، فرد تا ۲۵هزار یورو جریمه می‌شد. همچنین اگر این اتفاق منجر به بیماری فردی می‌شد، احتمال جریمه پنج سال زندان برای شهروند مقصر وجود داشت.

در آن دوره جریمه‌ها در این کشور از این قرار بود:

  • ·جمع شدن بیش از دو نفر: هر فرد ۲۰۰ یورو
  •  عدم رعایت فاصله ۱.۵ متری: ۲۰۰ یورو
  •  جمع شدن بیش از ۱۰ نفر: ۲۵هزار یورو جریمه و احتمال ۵ سال حبس
  •  پیکنیک در فضای باز: هر فرد ۲۵۰ یورو
  • ورود غیر مجاز به بیمارستان: ۲۰۰ یورو

جریمه‌های مشابه و سنگین‌تری هم برای باز بودن اصناف در این کشور در نظر گرفته شده بود.

استرالیا؛ قرنطینه نشوید، ۵۰هزار دلار جریمه می‌شود

استرالیا هم یکی از کشورهای نمونه و موفق در زمینه کنترل کروناویروس است که آمار مبتلایان روزانه آن هیچوقت به بالای ۴۵۸ نفر نرسیده است، البته به نظر می‌رسد موج دوم پاندمی در این کشور آغاز شده است. مسئولان این کشور برای کنترل موج اول این بیماری قوانین بسیار سختگیرانه‌ای تصویب کردند.

در ابتدا هر کسی که از کشور دیگری به استرالیا می‌آمد برای ۱۴ روز به قرنطینه می‌رفت و اگر فرد این کار را انجام نمی‌داد بستگی به ایالاتی که در آن قرار دارد تا حداکثر ۵۰هزار دلار جریمه مالی می‌شد. به طوری که از روز ۲۳ مارس ۵۰۰ پلیس در ویکتوریا، در خیابان‌ها حاضر شدند تا مطمئن شوند شهروندان قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند و اگر کسی این دستورالعمل را رعایت نکند تا ۱۶۰۰ دلار جریمه می‌شد.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

کانادا؛ ۱۳میلیون دلار جریمه‌ای که شهروندان پرداخت کردند

در اوجگیری کروناویروس در فروردین ماه در کانادا، در این کشور متخلفین دستورالعمل‌های بهداشتی را به شکل شدت سختگیرانه‌ جریمه شدند. برخی از این جرایم از این قرار است:

  •  جمع شدن بیش از پنج نفر: ۷۵۰دلار
  •  عدم احراز هویت: ۷۵۰دلار
  • ·عدم رعایت قرینطنه ۱۴ روزه برای مسافران: حداکثر ۷۵۰هزار دلار جریمه یا شش ماه زندان/ اگر جان خطری به شکل عمدی یا غیر عمد با این کار به خطر بیافتد این جریمه تا یک میلیون دلار و یا سه سال زندان افزایش می‌یابد.

همین موضوع باعث شده است تا بین اول آوریل تا ۱۵ ژوئن، ۱۰ هزار شهروند کانادایی در مجموع حدود ۱۳ میلیون دلار جریمه شوند. این موضوع با انتقادات فراوانی نسبت به مسئولان این کشور به همراه بوده است.

خبرآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: