کد خبر: ۲۶۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۹ - 2020July 14
در اين نشست مقامات اتحاديه اروپا و اعضا تلاش مي کنند در مورد اختلافات پيرامون بسته کمکي اتحاديه اروپا براي رفع بحران کرونا، به توافق برسند
شفاآنلاین>سلامت>سران کشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي رايزني در خصوص تخصيص بسته کمکي حمايت از کشورهاي آسيب‌ديده از کرونا، روز جمعه براي نخستين بار طي ماه‌هاي اخير دور هم جمع مي‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین: سران کشورهاي عضو اتحاديه اروپا سرانجام پس از ماه ها نشست مجازي، روز جمعه دوباره حضوري ملاقات مي کنند تا در مورد تخصيص مبالغ هنگفتي که براي کاهش پيامدهاي کرونا در نظر گرفته شده، بحث و تبادل نظر کنند.

در اين نشست مقامات اتحاديه اروپا و اعضا تلاش مي کنند در مورد اختلافات پيرامون بسته کمکي اتحاديه اروپا براي رفع بحران کرونا، به توافق برسند. اين در حالي است که به فاصله چند روز مانده به برگزاري اين نشست، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان امروز (دوشنبه) در برلين ميزبان «جوزپه کونته» نخست وزير ايتاليا است.

اين نشست در «مسه برگ» در شمال برلين برگزار شده و پس از آن مرکل و کونته در نشست مطبوعاتي مشترک، به اظهار نظر در خصوص ديدار خود مي پردازند. امروز همچنين «مارک روته» نخست وزير هلند در لاهه با همتايان اسپانيايي و پرتغالي، «پدرو سانچز» و «آنتونيو کاستا» مذاکره مي کند. پيش بيني مي شود سانچز نيز سه شنبه با مرکل در برلين ديدار و گفت‌وگو کند.

ايتاليا و اسپانيا از کشورهايي در اروپا هستند که به شدت در معرض همه گيري کرونا قرار گرفته اند و گيرندگان اصلي کمک هاي برنامه ريزي شده اتحاديه اروپا هستند. اين در حالي است که هلند به همراه اتريش، دانمارک و سوئد چهار کشوري هستند که در مورد نحوه پرداخت کمک هاي ميلياردي به کشورهاي آسيب ديده، نظر متفاوتي دارند.
طبق نظر کميسيون اروپا، از ۷۵۰ ميليارد يورو بودجه اي که براي اين بسته کمکي در نظر گرفته شده، ۵۰۰ ميليارد به عنوان کمک بلاعوض و ۲۵۰ ميليارد نيز به عنوان وام اعطا مي شود. با اين حال ۴ کشور مخالف معتقدند اين وجوه تنها بايد به صورت وام و در قبال اصلاحات اقتصادي اعطا شود.

از جمله محورهاي ديدار مرکل با کونته مکانيسم ثبات اروپا عنوان شده است. مکانيسم ثبات اروپا نوعي صندوق بين المللي پول از نوع اروپايي آن است. اين مکانيسم ابزار يکپارچگي مالي براي نجات کشورهاست که اجازه دارد در صورت نياز وارد بازارهاي مالي شده و حتي به نجات دولت هاي ناحيۀ يورو که در معرض تهديد ورشکستگي قرار دارند، بيايد؛ البته به شرط آنکه کشورهاي مورد نظر قوانين و مقررات مربوط به بستۀ بودجه اي را رعايت کند.

ايتاليا که تحت تأثير بحران کرونا قرار گرفته و به شدت بدهکار است، مي تواند تا ۳۶ ميليارد يورو وام ارزان دريافت کند. با اين حال سياستمداران ايتاليا هفته ها است در مورد اين که آيا اين کشور با وجود رکود قريب الوقوع اقتصادي بيش از ۱۰ درصدي، مي تواند از خطوط اعتباري استفاده کند يا خير، بحث مي کنند.

در اين خصوص ائتلاف حاکم سوسيال دموکرات ها و جنبش پنج ستاره پوپوليستي اختلاف نظر دارد. در اين ميان احزاب راست گراي مخالف مانند لگا» به رهبري «ماتئو سالويني» به شدت مخالف اقدامات اروپا هستند. ايتاليا با حدود ۳۵ هزار جان باخته، وضعيت نامتعادلي در مقابله با بحران کرونا و عواقب اقتصادي آن دارد. کارشناسان درباره عواقب ويرانگر اقتصادي هشدار مي دهند زيرا زندگي بسياري از مردم اين کشور وابسته به صنعت گردشگري است.

گفت وگوي مرکل با کونته بخشي از سلسله آراء قبل از نشست جمعه و شنبه در بروکسل براي کشف خطوط سازش در برنامه ميليارد دلاري براي مقابله با بحران اقتصادي کرونا و چارچوب مالي چند ساله به شمار مي رود. براي نخستين بار از ماه فوريه(بهمن)، سران کشورهاي عضو اتحاديه اروپا دوباره به صورت حضوري ملاقات مي کنند.

روز گذشته «سباستين کورتس» صدراعظم اتريش شرط تأييد بسته کمکي اتحاديه اروپا را اعلام کرد که اين پول بايد 'در مناطق مناسب' جريان يابد. وي خاطرنشان کرد اين کمک ها همچنين بايد براي تحقيقات و توسعه بيشتر جهت ايجاد زيرساخت هاي خوب ديجيتالي، از جمله تحولات تکنولوژيکي که براي حفاظت بهتر از آب و هوا ضروري است، به کار رود. علاوه بر اين، اين پول بايد با الزامات اصلاحاتي مانند مبارزه با فرار مالياتي مرتبط باشد.

کورتس مجددا اين خواسته را مطرح کرد که کشورهاي دريافت کننده، مجبور باشند بعدا بخشي از کمک ها را بازپرداخت کنند. وي گفت: من موافق تعادل کلي بين وام و کمک هاي مالي هستيم و کمک هاي مالي نبايد افزايش يابد.د. پ. آ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: