کد خبر: ۲۶۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۹ - 2020July 14
داوطلبان زیادی هستند که با وجود داشتن اطلاعات علمی بسیار بالا، به دلیل عدم مدیریت زمان در جلسه آزمون، فرصت نمی‌کنند به همه سوال‌ها پاسخ دهند
شفاآنلاین>اجتماعی>کسب رتبه‌ برتر در کنکور سراسری فقط با داشتن اطلاعات علمی میسر نیست، زیرکی و استفاده درست از زمان نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.

به گزارش شفاآنلاین: مدیریت زمان از مهم‌ترین کار‌هایی است که هر داوطلب کنکور سراسری باید ابتدا در طول سال و در جلسه آزمون‌های آزمایشی تمرین کند و در نهایت در جلسه کنکور سراسری به خوبی زمان خود را مدیریت کند تا سوالی نباشد که در اثر کمبود وقت موفق به پاسخ گویی آن نشده باشد.

موفقیت در کنکور فقط با آموزه‌های علمی میسر نیست. داوطلبان زیادی هستند که با وجود داشتن اطلاعات علمی بسیار بالا، به دلیل عدم مدیریت زمان در جلسه آزمون، فرصت نمی‌کنند به همه سوال‌ها پاسخ دهند. در واقع کسب رتبه‌های برتر در آزمون کنکور سراسری، فقط با داشتن اطلاعات علمی میسر نیست، زیرکی و استفاده درست از زمان نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. مدیریت زمان و تست‌های زمان دار ۲ عاملی هستند که در موفقیت کنکور تاثیر بسزایی دارند و هدف از انجام این فعالیت قدرت تنظیم، مدیریت زمان و افزایش سرعت در پاسخگویی است. با تمرین تست زنی می‌توان توانایی مدیریت زمان را افزایش داد.

تمرین مدیریت زمان پیش از کنکور

در امتحانات کلاسی زمان در نظر گرفته شده برای امتحان، بیشتر از آزمون‌های جامع تستی است. تعداد سوال‌ها نیز کمتر از آزمون‌های جامع چند گزینه‌ای است؛ بنابراین می‌توانید در ابتدای آزمون، همه سوال‌ها را یک بار به صورت گذرا مطالعه کنید و تصمیم بگیرید پاسخ گویی به کدام سوال‌ها را در اولویت قرار دهید. در آزمون‌های جامع تستی اگر بخواهید همه سوال‌ها را یک بار بخوانید، وقت را از دست خواهید داد. اما در امتحانات کلاسی می‌توانید این کار را انجام دهید.

یک ویژگی دیگر که مدیریت زمان را در آزمون‌های کلاسی در مقایسه با آزمون‌های جامع تستی ساده‌تر می‌کند این است که در آزمون‌های کلاسی قرار نیست بین چند درس مختلف زمان را تقسیم کنید و فقط باید روی یک درس و سوال‌های همان درس تمرکز کنید. در صورتی که در آزمون‌های جامع تستی باید زمان را بین درس‌های مختلف و سوال‌های مختلف تقسیم کنید.

۱. ابتدا سوالات آسان را پاسخ دهید

همه سوالات کنکور از امتیاز برابر برخوردارند و داوطلبان با پاسخگویی به سوالات سخت، متوسط و آسان امتیاز برابر کسب می‌کنند. پس بهتر است که به پاسخگویی سوالات سخت پافشاری نکنید و به سوالاتی که آگاهی دارید پاسخ دهید. بهتر است بین سوالاتی که به هیچ عنوان قادر به پاسخگویی آنها نیستید و سوالاتی که وقت گیر هستند، تمایز قائل شوید تا در صورتی که وقت اضافه آوردید، سراغ سوالاتی که وقت گیر بودند بروید. حتما در این باره علامت‌هایی را مشخص کنید. چون اگر این سوالات قابل شناسایی شوند بهتر است. برای سوالاتی که اصلا بلد نیستید از علامت ضربدر و برای سوالاتی که نیاز به زمان بیشتری برای پاسخگویی به آنها دارید، علامت مثبت یا دایره را به کار ببرید تا در انتهای آزمون به این سوالات رجوع کنید.

داوطلبان بهتر است برای هر درس برنامه ریزی کنند و با توجه به این موضوع که به چه درصدی از هر درس نیاز دارند، تعداد سوالاتی که باید جواب دهند را مشخص کنند. در این صورت می‌توانند زمان خود را بهتر مدیریت کنند.

۲. پاسخگویی هدفمند داشته باشید

کسب درصد متعادل در همه درس ها، عامل مؤثری در افزایش نمره تراز و رتبه است؛ بنابراین هر درس را فقط در زمان پیش بینی شده برای آن باید مورد توجه قرار داد. برای این امر باید در زمان شروع آزمون، زمان شروع هر درس را در ابتدای آن بنویسید تا توجه بیشتری به آن شود. در روز آزمون حتما یک ساعت مچی یا زمان سنج (کرنومتر) برای مدیریت زمان همراه داشته باشید. در صورتی که سوال‌های ساده یک درس را پاسخ دادید و زمان آن درس هنوز تمام نشده بود، به سوال‌هایی که کنار آن‌ها علامت منفی یا ضربدر قرار داده‌اید، بپردازید و اگر زمان به اتمام رسیده بود، آن درس‌ را رها کرده و به سوال‌های درس بعد پاسخ دهید که البته این کار را باید در ابتدای جلسه برای تمامی درس‌ها انجام داد. همان طور که بار‌ها گفته شده و حتی نفرات برتر به این نکته تاکید دارند که عامل اصلی افزایش تراز و درصد در کنکور، حل متعادل تمام دروس است.
۳. هنگام برخورد با سوالات سخت، روحیه خود را از دست ندهید

گاهی اوقات بعضی از داوطلبان کنکور با پاسخ ندادن به چند تست، روحیه خود را از دست می‌دهند. غافل از اینکه اگر سوالی سخت باشد، برای همه داوطلبان سخت است. گاهی اوقات با زدن ۶۰ درصد از سوالات هم همان نتیجه‌ای را می‌شود کسب کرد که در سالیان گذشته با درصد‌های بسیار بالاتر کسب کرده اند. اگر داوطلبان با نزدن چند تست روحیه خود را از دست دهند، به طور حتم در ماراتن کنکور جایگاهی کسب نخواهند کرد.

داوطلبانی که وقتی نمی‌توانند از پس حل یک یا حتی چند تست برآیند دچار آشفتگی ذهنی می‌شوند و کلا روحیه خود را از دست می‌دهند، افرادی ایده آل گرا هستند و می‌خواهند به تمام تست‌های کنکور پاسخ دهند! این در حالی است که برترین نفرات در کنکور که توانسته اند به ۱۰۰ درصد تست‌ها پاسخ دهند، بسیار کم بوده اند و تعداد آن‌ها زیاد نیست. پس نباید نگران این باشید که چرا نمی‌توانید درسی را ۱۰۰ بزنید. اما نگران این مسئله باشید که نتوانید در جلسه آزمون و کنکور، از تمام توانایی‌های علمی و خوانده‌های خود استفاده کنید. مهم نیست که نتوانید به همه‌ی تست‌ها پاسخ دهید. مهم این است که بتوانید به تست‌هایی که بلد هستید، پاسخ درست بدهید.

۴. از تکنیک وقت اضافه استفاده کنید

براساس تکنیک اول، قرار شد ابتدا سوالات آسان هر درس را پاسخ دهید. از طرفی در تکنیک وقت اضافه، زمان هر درس را مقداری کمتر از زمان پیشنهادی در دفترچه سوال در نظر بگیرید و سعی کنید سوال‌های هر درس را در زمانی کوتاه‌تر از زمان پیشنهادی به اتمام برسانید؛ بنابراین یک بار در انتهای آزمون و بار دیگر در انتهای آزمون اختصاصی مقداری زمان اضافه خواهید داشت که به آن وقت اضافه می‌گوییم. برای مثال، در کنکور سراسری زمان درس‌های عمومی یعنی ادبیات، عربی، دین و زندگی و زبان، هر کدام بین ۱۷ دقیقه تا ۲۰ دقیقه پیشنهاد شده است. ما برای این درس ها، زمان نقصانی را پانزده دقیقه پیشنهاد کرده ایم. وقتی شما این زمان‌ها را رعایت کنید، در پایان درس‌های عمومی ۱۵ دقیقه وقت اضافی خواهید داشت که می‌توانید به تشخیص خود صرف استراتژی بازگشت کنید و در زمانی که ذخیره کرده اید به سراغ درس‌ها و سوال‌هایی بروید که قبلا علامت گذاری کرده اید و روی سوال‌های دشوارتر وقت بگذارید. با خیال آسوده از این که به همه سوال‌های ساده در تمام درس‌ها پاسخ داده اید، اکنون به سراغ سوال‌های دشوارتر و وقت گیرتر می‌روید.

۱. ابتدا تمام جواب‌ها را به دقت بخوانید و سپس جواب درست را علامت بزنید؛ شاید پاسخ صحیح، گزینه چهارم باشد.

۲. هیچ گاه سعی نکنید ارتباطی بین پاسخ‌های صحیح پیدا کنید.

۳. آرامش خود را سر جلسه آزمون و کنکور حفظ کنید.

۴. سوالات سخت، زمان بر و سوالاتی که پاسخ آن‌ها را بلد نیستید، با علامت‌های متفاوت جدا کنید تا در زمان «وقت اضافه» بدانید باید به حل کدام سوال‌ها بپردازید.

۵. تنها زمانی که اطمینان دارید پاسخی که اول داده اید اشتباه است، آن را تغییر دهید.YJC

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: