کد خبر: ۲۶۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۹ - 2020July 13
محققان آمریکایی یک ماسک جدید از لاستیک سیلیکونی بادوام طراحی کرده‌اند که با استفاده از قالب‌گیری تزریقی تولید می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>مهندسان ماسک صورت جدیدی طراحی کرده‌اند که به اندازه ماسک‌های N ۹۵ مانع ورود ذرات ویروسی به دهان می‌شود، اما برعکس آن‌ها به راحتی قابل استریل و استفاده مجدد است.

به گزارش شفاآنلاین: با افزایش تعداد بیماران مبتلا به ویروس کووید ۱۹ در ایالات متحده آمریکا، همچنان نیاز مبرم به ماسک‌های N۹۵ برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و کادر درمانی بیمارستان‌ها وجود دارد. از همین رو محققان آمریکایی یک ماسک جدید از لاستیک سیلیکونی بادوام طراحی کرده‌اند که با استفاده از قالب‌گیری تزریقی تولید می‌شود که هم‌اکنون بسیاری از کارخانه‌های سرتاسر جهان برای تولید محصولات خود از این روش استفاده می‌کنند.
 
این ماسک همچنین شامل فیلتر N۹۵ است، اما به ماده بسیار کمتری نسبت به این ماسک نیاز دارد. N۹۵ بدان معناست که این ماسک حداقل ۹۵ درصد ذرات معلق موجود در هوا را پالایش می‌کند.

این محققان می‌گویند: یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی که از ابتدا به دنبالش بودیم این بود که برای پاسخ به تقاضای زیاد ماسک، باید روشی را ابداع کنیم که قابلیت استفاده مجدد از ماسک را به حداکثر برساند و علاوه بر این، روش مذکور برای در مقیاس بزرگ قابل استفاده باشد.

استریلیزه آسان

ماسک‌های N۹۵ که کارکنان مراقبت‌های بهداشتی برای محافظت در برابر ویروس کرونا و سایر ویروس‌ها می‌زنند، از الیاف پلی‌پروپیلن ساخته می‌شوند که به طور خاص برای فیلتر کردن ذرات ریز ویروس ساخته شده‌اند. در حالت ایده‌آل، هر یک از کارکنان بخش مراقبتی هر بار که بیماری را معاینه می‌کنند، باید ماسک جدید بزنند، اما کمبود این ماسک‌ها پزشکان و پرستاران را وادار کرده مدت طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کنند.

در ماه‌های اخیر، بسیاری از بیمارستان‌ها استریل کردن ماسک‌های N۹۵ را با بخار پراکسید هیدروژن آغاز کرده‌اند که امکان استفاده از این ماسک را تا ۲۰ برابر افزایش می‌دهد. با این حال، این فرایند نیاز به تجهیزات تخصصی دارد که در همه جا در دسترس نیست و حتی با این فرآیند، فقط یک روز می‌توان این ماسک را پوشید.

حال تیم MIT و بیمارستان بریگام ماسکی را طراحی کرده‌اند که به راحتی و با ایمنی بالا استریلیزه می‌شود و به دفعات زیاد قابل استفاده است. آن‌ها برای این کار از لاستیک سیلیکون استفاده کردند که بسیار بادوام است. لاستیک سیلیکون مایع را می‌توان به راحتی با استفاده از قالب‌گیری تزریقی به هر شکلی قالب‌ریزی کرد. این فرایند کاملا به صورت خودکار و بسیار سریع انجام می‌شود.

بیشتر قسمت‌های این ماسک از لاستیک سیلیکون ساخته شده و یک یا دو فیلتر N۹۵ نیز روی آن وجود دارد که پس از هر بار مصرف عوض می‌شوند، ولی مابقی ماسک قابل استریل و استفاده مجدد است.

محققان چندین روش مختلف استریلیزه را روی ماسک‌های سیلیکون آزمایش کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به اتوکلاو یا استریلیزه بخار، قرار دادن آن‌ها در فر و همچنین قرار دادن آن‌ها در سفید کننده و الکل ایزوپروپیل اشاره کرد. آن‌ها دریافتند که پس از استریلیزه، مواد سیلیکون این ماسک کاملا سالم می‌ماند.

راحتی کاربرد

محققان برای اینکه راحتی و فیت بودن این ماسک‌های سیلیکون را روی صورت آزمایش کنند، حدود ۲۰ نفر کادر درمانی را از دپارتمان اورژانس و آنکولوژی بیمارستان بریگام انتخاب کردند تا ماسک‌ها را در زمان طولانی در حین کار بزنند. حتی به آن‌ها پیشنهاد دادند که یک سری حرکات انجام دهند تا ببینند آیا ماسک در جای خود قرار می‌گیرد یا خیر.
 
همچنین یک محلول قندی در اتاق اسپری کردند تا دریابند آیا آن‌ها مزه یا بوی محلول را متوجه می‌شوند یا خیر. این کار موجب می‌شد دریابند که آیا ماسک به درستی نصب شده یا نه. بیشتر این افراد در آخر کار اعلام کردند که این ماسک سیلیکون را از نظر راحتی به ماسک N۹۵ ترجیح می‌دهند.دانشجو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: