کد خبر: ۲۶۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۹ - 2020July 12
نویسنده : میشل بلات
بهتر یا بدتر شدن رووابط میان دو کشور بستگی زیادی به مسائل سیاسی به ویژه برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا و نوع سیاست پیامد آن دارد.
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>افزایش روابط میان چین وامریکا در خلال دهه های گذشته یکی ازبزرگترین عوامل صلح و ثبات جهانی بوده است. 

به گزارش شفاآنلاین،ارزش مبادلات تجارت میان طرفین که در سال ۲۰۱۸ به ۶۳۰ میلیارد دلا ررسید، اقتصاد هردو کشور را قدرتمند کرد، صدها میلیون نفر را از فقر نجات داد و  ۲.۶ میلیون شغل را فقط در امریکا ایجاد کرد .

چین یکی از بزرگترین مقاصد  گردشگری خارجی در امریکا محسوب می شود و هردو کشور از نفوذ بین المللی بالایی برخوردارند.

اکنون در واشنگتن این سخن مطرح شد  که شیوع کرونا به روابط میان دو کشور صدمه زده و روند جدایی میان آنها را تسریع کرده است .

مساله پیچیده تر از این است و اقدامات امریکا برای فاصله گرفتن از چین به مدت ها قبل باز می گردد.  آیا این اقدام به سال ۲۰۱۸ باز می گردد که ترامپ بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه اعمال کرد و درسال های بعد آن را افزایش داد یا به  سال ۲۰۱۲ که  میت رامنی چین را به دستکاری  در دلار امریکا متهم کرد؟  

 در واقع، بسیاری از مقامات امریکایی که از روند فاصله گرفتن از چین حمایت و دستور کار عقیدتی را دنبال می کنند.  نومحافظه کاران و لیبرال های مداخله گرا درخیال تبدیل همه نظام های جهان به نظام دمکراسی امریکایی بوده اند و اگر شیوع کرونا نبود مسائل دیگری مطرح می شد تا این دستور کار را به جلو ببرد.

همچنین موارد دیگری مانند شرایط در هنگ کنگ و تلاش دولت امریکا برای متقاعد ساختن متحدان خود برای محدود کردن دسترسی شرکت هواوی به بازار وجود داشته است .


ولی باید به خاطرداشت که روابط خارجی دارای اوج و فرود است. روابط کامل میان امریکا و چین هیچ گاه وجود نداشته است و شاید شرایط بدتر شود، ولی هنوز هم تجارت و دیپلماسی برقرار است  و اگرچه دو طرف با یکدیگر مشکلاتی دارند، ولی می دانند که از روابط میان خود منافعی را کسب خواهند کرد. 

بهتر یا بدتر شدن رووابط میان دو کشور بستگی زیادی به مسائل سیاسی به ویژه برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا و نوع سیاست پیامد آن  دارد.

منطق اقتصاد می گوید باید روابط تجاری مطلوب باشد، ولی گاهی سیاست بر شرایط حاکم می شود. روابط حاصل عمکلرد ترتیبات ملی و تصمیم های انفرادی شرکت ها و افراد است و امیدوارم این روابط بهبود یابد. چاینادیلی  

نویسنده مقاله نویس به تازگی فارغ التحصیل شده از مدرسه  مطالعات پیشرفته بین المللی جان هاپکینز 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: