کد خبر: ۲۶۱۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۹ - 2020July 11
استفاده از روش هایی برای سرعت بخشیدن به آزمایش برای تشخیص کرونا از مهمترین اقدامات بود در شروع کار در شهر ووهان برای این کار ۱۵ روز زمان نیاز بود اما بتدریج به دو روز کاهش یافت
 شفاآنلاین>سلامت>چین به رغم اینکه اولین منشا شیوع ویروس کرونا در جهان بود موفق شده است با بکارگیری روش های متعدد و مختلف، برای دومین بار این ویروس را مهار کند به طوری که در یک هفته گذشته هیچ موردی از ابتلا به کرونا غیر از موارد وارداتی در داخل کشور ثبت نشده است.

به گزارش شفاآنلاین، ویروس کرونا در چین نخستین بار از شهر ووهان مرکز استان هوبی در مرکز کشور شیوع پیدا کرد و نخستین گزارش های رسمی و رسانه ای درباره آن پایان ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ /اوایل دی ماه ۱۳۹۸/ منتشر شد.

تدابیر بسیار شدیدی که چین بخصوص از اواسط ماه فوریه /اواخر بهمن ۱۳۹۸/ اتخاذ کرد بی تردید تاثیر بسزایی در صفر کردن شمار مبتلایان داشته است هرچند برای کشور پر هزینه بوده اما سلامت و امنیت مردم را تضمین کرده است.

مطالعه موردی پکن 

پکن در موج نخست کرونا که اوایل دی ماه سال گذشته آغاز شد مبتلایان چندانی نداشت به طوری که شمار این افراد به زیر ۶۰۰ تن و تعداد جان باختگان هم به زیر ۱۰ نفر رسیده بود بنابراین می توان گفت که شهر زیاد با این ویروس درگیر نشد و به راحتی کنترل و ویروس مهار شد.

اما در موج دوم کرونا که حدود ۲۰ خرداد و در بازار میوه و سبزیجات شین فادی در جنوب پکن شایع شد به مدت حدود سه هفته حدود ۵۰۰ نفر مبتلا شدند اما باز چین خیلی زود هم این موج را کنترل کرد.

ویدیویی در شبکه های اجتماعی چین در مورد ابتلا یک خانم باردار به کرونا و نحوه رسیدگی به وی و همچنین ردیابی کسانی که با وی در ارتباط بوده اند منتشر شده است که تحلیل این ویدیو می تواند درک درستی از اقدامات مهم و سریع وزارت بهداشت این کشور برای مهار کرونا را تا حدی نشان دهد.

۱۲ تیرماه به صورت تلفنی به خانمی به نام «وانگ» که گویا قرنطینه خانگی را رعایت نکرده و از منزل بیرون آمده بود خبر دادند که نتیجه تست کرونای وی مثبت است این خانم که در یکی از فروشگاه های بزرگ شهر به نام «واندا» سرگرم خرید بود بلافاصله از فرط ناراحتی خود را به زمین زده و شروع به داد و بیداد و گریه می کند، مردم به ماموران بهداشتی موضوع را گزارش می کنند، ابتدا آن خانم کرونایی را با آمبولانس به بیمارستان منتقل کردند سپس درب های ورود و خروج کل فروشگاه و مجموعه های داخل آن را بستند و در همان محل از همه مشتریان و کارکنان فروشگاه تست کرونا گرفتند.

علاوه بر این به همه افرادی که آن محله زندگی می کنند یا آن روز به این فروشگاه و رستوران های اطراف مراجعه کرده بودند و با استفاده از گوشی ها و نرم افزارهای متداول در این کشور خرید کرده بودند اطلاع دادند که چنین موردی در فروشگاه مشاهده شده و خود را برای آزمایش کرونا به مراکز درمانی معرفی کنند.

از سوی دیگر بازرسان گروه کنترل بیماری های پکن با سئوال و جواب از آن خانم، لیست تمام کسانی که او در دو هفته گذشته با آنها ارتباط گرفته بود یا وسایل نقلیه ای که سوار شده بود را شناسایی و برای تست کرونا به مراکز درمانی ارجاع دادند، با توجه به اینکه این خانم در قرنطینه خانگی بوده و تنها چند بار برای خرید از خانه به صورت غیرقانونی خارج شده بود لیست کسانی که با آنها ارتباط گرفته بود به ۶ کارمند دفتر امور شهری، دو مغازه دار، ۴۷ کارمند فروشگاه واندا، ۶۶ کادر پزشکی و ۱۵ راننده تاکسی خلاصه شده بود که همه آنها اکنون قرنطینه و تحت نظر هستند.

بیمارستان سازی و پروتکل های بهداشتی

اجرای سریع پروتکل های بهداشتی، پزشکی و آزمایشی و همچنین ساخت چندین بیمارستان از جمله دو بیمارستان صحرایی به فاصله ۱۵ روز در شهر ووهان منشا بیماری، از جمله این اقدامات بوده است.

شاید همین اقدام و همچنین استفاده از فناوری های ذی ربط و آزمایش های پزشکی برای تشخیص کرونا به میزان وسیع بود که به چین امکان داد بیش از ۸۰ هزار بیمار را فورا شناسایی کرده و تحت درمان قرار دهد.

استفاده از روش های سنتی و جدید

چین با درهم آمیختن روش های سنتی و جدید توانست یک روش ویژه برای کنترل همه گیری و مهار ویروس کرونا پیدا کند و این یکی از نواوری های این کشور در بخث کرونا در عصر مدرن بود.

در چین دولت مرکزی هدایت همه امور را برای کنترل این ویروس مرموز بکار گرفت ویروس ناشناخته ای که طبیعتا اطلاعات مربوط به آن فراوان نبود و باید دستگاهی به طور مستمر آن را زیر نظر می گرفت.

به رغم انتقادهای فراوانی که از عملکرد دولت مرکزی شد، اما اقدامات سراسری و واحد در کشور موجب شد تا از ابتلای میلیون ها نفر در پرجمعیت ترین کشور دنیا به کرونا پیشگیری شود.

روش هایی چون قرنطینه، قفل کردن شهرها و همچنین محدودیت های وسیع رفت و آمد برای کشور پرهزینه و برای مردم سخت بود اما همراهی مردم با دولت های مرکزی و محلی و یکپارچه بودن سیاست ها نهایتا آن را عملی کرد و چالش ها را کاهش داد.

«یانگ جونگ هوانگ» از کارشناسان بیماری های ویروسی چین می گوید که تدابیر گسترده ای که کشور با درهم آمیختن روش های مختلف مورد استفاده قرار داد، در زمانی کوتاهتر نسبت به کشورهای دیگر بیماری را مهار کرد.

او می افزاید که این روش ها بسیار موثر بود اما شماری از کشورها از جمله آمریکا قادر به اجرای آن نیستند البته چنین روش هایی را ممکن است قبول نداشته باشند و یا برای اجرای آن چالش هایی پیش روی آنها است.

آزمایش کرونا

استفاده از روش هایی برای سرعت بخشیدن به آزمایش برای تشخیص کرونا از مهمترین اقدامات بود در شروع کار در شهر ووهان برای این کار ۱۵ روز زمان نیاز بود اما بتدریج به دو روز کاهش یافت.

امروز در شهر پکن پایتخت چین و در برخی محله ها مراکزی برای گرفتن آزمایش کرونا از ساکنان اطراف به صورت رایگان ایجاد شده است و اطلاعیه هایی برای مردم پخش شده است که اگر مایلند به طور رایگان تست کرونا بدهند.

در شهر پکن وقتی کرونا در اوایل ماه گذشته میلادی دوباره شیوع پیدا کرد و پس از دوماه صفر بودن با بازگشت خود شهر را در هراسی بزرگ فرو برد، در خلال ۲۶ روز نزدیک به ۱۱ میلیون نفر معادل نیمی از جمعیت پایتخت آزمایش کرونا دادند.

رایگان بودن آزمایش ها در بیشتر موارد در چین ودستور دولت برای گرفتن آزمایش بدون هزینه از جمله اقدامات مهم دولت مرکزی چین بود در صورتی که در بسیاری از کشورها این کار هزینه بر است و دولت های مرکزی در این زمینه مبالغی را اختصاص نداده اند و همین باعث می شود تا شمار آزمایش ها بسیار پایین باشد و ویروس باسرعت بیشتری بین مردم شیوع پیدا کند.

در آمریکا هم برخی موارد از جمله در آزمایشگاه های دولتی تست گیری رایگان بوده است اما وقتی آزمایشگاه ها پر می شود مردم مجبورند به مراکز خصوصی مراجعه کنند و این هزینه سنگینی به آنها تحمیل می کند.

آمارهایی وجود دارد که نشان می دهد برخی از بیماران کرونایی در آمریکا برای آزمایش کرونا و تحت درمان بودن در بیمارستان ۳۴ هزار دلار هزینه کرده اند.

تغییر شیوه های مراقبت های بهداشتی

خیلی زود به دلیل شیوع کرونا مراقبت های بهداشتی شیوه ای تازه پیدا کرد مردم بجای اینکه به بیمارستان بروند به صورت آنلاین با پزشکان در ارتباط بودند به مردم اعلام شد که نیازی نیست دراین شرایط به بیمارستان و کلینیک بروند یا پزشکان به خانه هایشان می رفتند و یا آنلاین تجویز می شدند این باعث شد تا مردم در مراکز پزشکی کمتر در رفت و آمد باشند.


همزمان بسیاری از کلینیک هایی که در این ایام کار ویژه ای نداشتند تعطیل شدند دولت خیلی زود دو بیمارستان هزار و یک هزار و ۳۰۰ تختخوابی در ووهان ایجاد کرد و اجازه نداد تا بیماران همه کشور را به آلودگی بکشند.

شاید بتوان مدعی شد که بیش از ۵۰ درصد از خدمات مراقبت های بهداشتی و پزشکی حضوری در چین پس از شیوع کرونا به صورت آنلاین انجام می شد و این به بیمارستان ها امکان می داد تا با سهولت بیشتری در خدمت بیماران کرونایی باشند.

قطع راه های ارتباطی

ارتباطات ریلی،  هوایی و زمینی بین بسیاری از مناطق از بدو شروع بیماری قطع شد این یکی از مهمترین اقدامات دولت چین برای صفر کردن شمار کرونایی ها در کشور بود از همان ابتدای شیوع کرونا این برنامه اجرا شد و پس از بازگشت بیماری به پکن بار دیگر محله های آلوده قرنطینه شدند و راه های ارتباطی با پایتخت تحت کنترل قرار گرفت.

همان طور که در زمان شیوع از ووهان، قطارها در این شهر توقف نداشتند و هواپیماها به آنجا پرواز نمی کردند و راه ها بسته شده بود، در پکن هم خیلی زود مقرراتی برای تردد افراد اعلام شد مبنی بر اینکه کسی از بیرون وارد شهر نشود و از شهر خارج نشود پس از کاهش شمار مبتلایان اعلام شد که اگر کسی می خواهد از شهر خارج شود باید آزمایش کرونا بدهد و اگر نتیجه منفی بود امکان خروج دارد و البته به همه توصیه شده بود از تردد در هرشرایطی خودداری کنند.

استفاده از فناوری برای ردیابی مبتلایان

استفاده از فناوری هایی چون شبکه های اجتماعی، اطلاع رسانی دیجیتالی و رسانه ای سریع، تقسیم اطلاعات بین دولت و شبکه های اجتماعی، در نظر گرفتن بارکدهای بهداشتی روی تلفن های هوشمند و ثبت نام همه ورود و خروج ها به محوطه ها از جمله اقدامات علمی و فنی بود که دولت برای شیوع کرونا در نظر گرفت.

هر فردی به هر منطقه ای مراجعه می کرد از طریق تلفن همراه کنترل می شد اگرچه برخی از کشورهای غربی این مورد را نقض موارد حقوق بشری و خصوصی فردی می دانند اما در چین دولت مرکزی فقط برای اینکه بتواند همه بیماران را کنترل کند و اجازه تردد خودسرانه به آنها ندهد، چنین اقدامی را اعمال کرد.

بارکدهای بهداشتی اصولا سبز رنگ است اما زمانی که فرد به محله های آلوده به کرونا و یا محوطه های قرنطینه شده رفت و آمد کرده باشد این بارکدها قرمز می شود و باید تحت آزمایش کرونا قرار گیرد اگر افرادی از این برنامه تخطی کنند و امنیت ملی را به خطر بیندازند برای آنها مجازات هایی حتی زندان در نظر گرفته می شود.

شبکه های اطلاع رسانی اجتماعی چون ویبو، ویچت و تنسنت خیلی زود با طراحی نرم افزارهایی اطلاع رسانی را برای مردم و دولت هموارتر کردند و مخابرات چین هر روز پیام های الکترونیکی برای مردم ارسال می کند و درباره وضعیت کرونا به آنها توضیح می دهد.

حتی در خود محله ها ساکنان مجتمع ها گروه های رسانه ای و شبکه ای تشکیل می دادند و به صورت داوطلبانه تمام رفت و آمدهای خود به مناطق را به اطلاع یکدیگر می رساندند و همرسانی این پیام ها از جمله اقدامات مردمی بسیار مهم همراه با تلاش های دولت چین به حساب می آید.

در کنار این اقدامات کمک رسانی وسیع دولت به مردم در زمان قرنطینه، تامین آذوقه و مایحتاج برای آنها، اعزام پزشکان و پرستاران به نقاط بیشتر آلوده، بکارگیری توانایی های بالقوه مردم برای کمک رسانی و همچنین استفاده از یاری آنها برای پیشگیری از کرونا، در نظر گرفتن برخی از مجازات ها برای خاطیان از پروتکل های بهداشتی و تاکید بر اینکه هر شهروند باید مانند یک پلیس بر رفتار و اقدامات و عملکرد خود در دوران کرونا نظارت داشته باشد و با تدابیر دولت مرکزی و دولت های محلی همکاری کند از دیگر اقداماتی بود که به چین امکان داد تا موج های اول و دوم کرونا را تحت کنترل قرار دهد و در زمان حاضر هیچ موردی از ابتلا به این ویروس در سراسر کشور ثبت نشده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: