کد خبر: ۲۶۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۰ تير ۱۳۹۹ - 2020July 10
مشکل در تنفس می‌تواند باعث احساس اضطراب و وحشتی شود که کنترل آن دشوار است و به نوبه خود می‌تواند تنفس را بدتر نیز کند
شفاآنلاین>سلامت>اگر با تنگی نفس مواجه شده اید دلیل آن می تواند استرس و اضطراب باید سعی کنید علت دقیق را پیدا کنید تا بتوان آن را درمان کرد.

به گزارش شفاآنلاین: تنگی نفس یکی از نشانه‌های معمول کرونا شناخته می‌شود اما ممکن است دلایل مختلف دیگری از جمله اضطراب‌های روانی داشته باشد.

این روزها که بیماری کرونا شیوع دارد خیلی‌ها به نشانه‌های جسمی خود حساس شده‌اند که یکی از این نشانه‌ها احساس تنگی نفس است. اما باید بدانیم تنگی نفس می تواند  علل بسیاری داشته باشد، به همین دلیل مشخص شدن علت آن برای شناساییِ مفیدترین روش درمانی، اهمیت دارد که در موارد جدی مراجعه به پزشک متخصص ضروری است . تنگی نفس علاوه بر دشوار کردن تنفس، انجام فعالیت‌های بدنی روزانه فرد را دشوار می‌کند.

همچنین می‌تواند بر احساس فرد نسبت به خود و روابط او با دیگران تأثیر بگذارد. مشکل در تنفس می‌تواند باعث احساس اضطراب و وحشتی شود که کنترل آن دشوار است و به نوبه خود می‌تواند تنفس را بدتر نیز کند. در ادامه چند روش برای مقابله با تنگی نفس در افرادی که زیاد به این وضعیت دچار می‌شوند به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «سرویس سلامت همگانی انگلیس» آورده شده است:

هنگام آشپزی، لباس و ظرف شستن و نیز پوشیدن لباس بنشینید و تا حد امکان در وضعیت نشسته این کارها را انجام دهید.

نفس خود را به هنگام دوش گرفتن یا لباس پوشیدن حبس نکنید.

از خم شدن خودداری کنید و در صورتی که زیاد احساس تنگی نفس به شما دست می‌دهد در موارد ضروری از واکر یا دستگیره‌های کمکی سالمندان برای راه رفتن یا بلند شدن کمک بگیرید.


در صورتی که زیاد احساس تنگی نفس به شما دست می‌دهد حتما در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

وسایلی را که زیاد از آن‌ها استفاده می کنید در مکان‌هایی با دسترسی آسان در خانه خود نگه دارید.

لباس‌های گشاد به ویژه در قسمت‌های کمر و سینه بپوشید.

جریان هوا را در خانه با باز کردن پنجره‌ها یا استفاده از یک فن، تازه نگه دارید و عوض کنید.

از گرفتن دوش آب داغ خودداری کنید و در هنگام دوش گرفتن مواظب باشید جریان دوش آب در برخورد مستقیم به صورت‌تان تنظیم نشده باشد.

انرژی خود را در طول روز ذخیره و از انجام فعالیت‌های شدید پشت سر هم خودداری کنید. بین برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف خود کمی به خودتان استراحت دهید.

در هنگام بالا رفتن از پله‌ها یا سراشیبی، نفس‌های عمیق بکشید و هر از چند گاهی توقف کنید و به خود استراحت دهید.

پس از انجام فعالیت‌های شدید یا در پایان روز با استفاده از روغن‌های آروماتراپی مانند استوقودوس شانه‌های خود را ماساژ دهید.

قبل از صحبت و بعد از هر جمله کمی مکث کنید و پشت سر هم صحبت نکنید.

کمی از وقت خود را در روز برای تمدد اعصاب و فعالیت‌های ریلکسیشن اختصاص دهید.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: