کد خبر: ۲۶۱۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۹ - 2020July 08
فرزندانی که قربانی خشونت می‌شوند لحظه لحظه به شکل درد آوری بین تنش‌های درون خانوادگی له می‌شود
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>نایب رئیس مراکز مددکاری کشور درباره گسست روابط خانوادگی و افزایش مراجعات برای مددکاری به خصوص در دهک‌ها ضعیف جامعه هشدار داد.

به گزارش شفاآنلاین: سید احمد رحیمی با حضور در برنامه " گفتگوی اجتماعی"، خشونت را یک رفتار بی محابا و خلاف عرف و قاعده تعریف کرد و گفت: این رفتار سبب جریحه دار شدن روان و جسم خواهد شد و از غفلت تا شکنجه و قتل را در برمی گیرد. خشونت می‌تواند شامل ویروس‌های ارتباطی درون خانواده، توهین و تحقیر تا پرتاپ کردن اشیا باشد.

وی به تجربیات خود در زمینه آسیب‌های خانوادگی اجتماعی کودکان و همسران اشاره کرد و گفت: به عنوان کسی که دو ونیم دهه در این حوزه بر روی موارد عینی کار کارشناسی انجام داده است قاطعانه می‌گویم بر اساس آنچه که لمس و شهودی که اندازه گیری می‌شود، آمار‌های موجود با واقعیتی که مشاهده کرده‌ام متناقض است.

نایب رئیس مراکز مددکاری کشور افزود: متاسفانه آمارها، نقطه نظر‌ها و تحلیل داده‌ها در کشور بنا بر ویژگی‌های خاص اجتماعی ونهاد‌های موازی کار دچار ملاحظات خاص می‌شود و گاهی ضد و نقیض‌هایی هم در آن‌ها وجود دارد.

رحیمی درباره افزایش خشونت‌ها در دوران قرنطینه هشدار داد و اظهار کرد: در هفته دوم تیرماه شاهد گسست روابط، افزایش مراجعات و عمیق شدن مشکلات در توده جامعه، به خصوص دهک‌های ضعیف خواهیم بود. این هشدار به قدری جدی است که دو هفته پیش در اینستاگرام ویدویی منتشر کردم و وضعیت فعلی را شرح دادم.

وی گفت: فرزندانی که قربانی خشونت می‌شوند لحظه لحظه به شکل درد آوری بین تنش‌های درون خانوادگی له می‌شود. این کودکان و نوجوانان به مرور دچار اختلالات خلقی، شخصیتی و روحی می‌شوند که در آینده آسیب روانی، جنسی و جسمی را پدید می‌آورد.

نایب رئیس مراکز مددکاری کشور با انتقاد از نگاه جامعه نسبت به واقعیات اجتماعی گفت: از گذشته سیاست و رویکردی وجود داشت که واقعیات اجتماعی به عنوان سیاه نمایی تلقی می‌شد و این موضع تا آنجا پیش رفت که مقام معظم رهبری فرمودند واقع گویی‌ها را انجام دهید. البته در سال‌های اخیر با اهتمام رادیو گفتگو و سازمان‌ها، چالش‌های سلامت محور این رویکرد ضعیف شده است.


به گفته رحیمی خشونت پنهان بسیار زیاد است. سازمان‌های ذی ربط که در حوزه‌های مختلف مسائل پیشگیرانه آموزشی و درمانی فعالیت می‌کنند به اشتباه تصور می‌کنند کم نشان دادن ارجاعات و پرونده‌های آسیب شناسی نشان دهنده عملکرد خوب است.

وی خاطر نشان کرد: اگر سازمان‌های مرتبط اپیدمیولوژی کرونا را کشف کنند، نسبت به کودکان فراموش شده توجه بیشتری داشته باشند و آمار بیشتر و دقیق تری ارائه دهد منجر به انسجام، همبستگی اجتماعی و بالندگی خانواده‌ها و ایجاد جامعه سالمتر می‌شود. از این رو باید با تلاش بیشتر به تغییر بینش و باور برسیم و تفسیر واقعی را از هم اکنون آغاز کنیم.

این مددکار اجتماعی در خاتمه پیشنهاد داد: هر زمان سیاستگذاران و تصمیم سازان به این نقطه نظر رسیدند که کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و سایر سازمان‌های مردم نهاد (NGO) را ادغام کنند می‌توانند از بروز این آسیب‌ها پیشگیری و هر چه سریعتر آن‌ها را درمان کنند. دانشجو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: