کد خبر: ۲۶۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 2020July 07
بروز بحران‌هاي اقتصادي پيش و پس از کرونا در اروپا، اين نگراني را به وجود آورده که حتي پس از مهار کرونا نيز روند صعودي افزايش بيکاري در اقتصادهاي بزرگ اين قاره از جمله آلمان ادامه‌ يابد.


شفاآنلاین>اجتماعی>بروز بحران‌هاي اقتصادي پيش و پس از کرونا در اروپا، اين نگراني را به وجود آورده که حتي پس از مهار کرونا نيز روند صعودي افزايش بيکاري در اقتصادهاي بزرگ اين قاره از جمله آلمان ادامه‌ يابد.

به گزارش شفا آنلاین :آمارهاي رسمي آلمان از افزايش شمار بيکاران اين کشور در ماه هاي اخير حکايت دارد. نشريه بيلد به نقل از «آژانس فدرال کار» اعلام کرده است که بين ماه هاي آوريل تا ژوئن (اواسط فروردين تا اواسط خرداد) ۶۳۸ هزار نفر به شمار بيکاران اين کشور افزوده شده است.

يکي از دلايل اين امر تعطيلي هاي طولاني مدت در بخش صنعت و اقتصاد از زمان شيوع ويروس کرونا در آلمان بوده که به بسياري از کسب و کارها آسيب زده و فرصت هاي شغلي بسياري را در معرض تعطيلي دائمي قرار داده است.

هرچند در حال حاضر بخش اعظم اين محدوديت ها برداشته شده و صاحبان مشاغل اجازه يافته اند بر سر کار حاضر شوند اما همچنان سايه  بيکاري و وضعيت نابهنجار اقتصادي بر سر نيروهاي کار آلمان و خانواده هاي آنها ديده مي شود.

برخي پيش بيني ها نيز از احتمال بهبود اين شرايط در پاييز حکايت دارد و گمان مي رود که با به جريان افتادن چرخ اقتصاد با پايان تعطيلات تابستاني، آلمان رفته رفته از رکود سنگيني که طي اين ماه ها با آن دست به گريبان بوده، رهايي يابد.

در همين رابطه «پتر آلتماير» وزير اقتصاد آلمان پيش‌بيني کرده است که رشد اقتصادي آلمان در سال جاري ميلادي در مجموع منفي ۶ درصد باشد و اين ميزان در سال ۲۰۲۱ميلادي فراتر از ۵ درصد مثبت شود. وي در مورد تحولات بازار کار نيز برآورد خوش‌بينانه مشابهي دارد و ابراز اطمينان کرده اين بازار از ماه نوامبر(آبان) به آرامش و ثبات برسد.

مهار کرونا پايان مشکل بيکاري نيست

با اين حال آمارها در خصوص روند افزايش بيکاري رضايت بخش نبوده و اين نگراني را به وجود آورده که حتي با وجود پشت سرگذاشتن شرايط بحراني کنوني، آلمان شاهد موجي از بيکاري باشد. از زمان اجراي محدوديت هاي کرونايي تاکنون حدود ۱۲ ميليون نفر به صورت نيمه وقت در محل کار خود حاضر شده اند.

 کارشناسان بر اين باورند که ميزان بيکاري هنوز به نقطه اوج خود نرسيده و اين رقم به مراتب بيش از آنچه که تصور مي شود، خواهد بود.

براساس اين آمارها، ميانگين ميزان بيکاري در ۶ ماه نخست سال جاري در آلمان ۵.۶ درصد بوده و در ماه ژوئن به ۶.۲ درصد افزايش يافته است. در اين ماه حدود ۴۰ هزار نفر به شمار بيکاران اضافه شده‌اند. اداره کار ميانگين تعداد بيکاران در آلمان طي ماه‌هاي مختلف سال پيش را ۲ ميليون و ۲۶۷ هزار نفر اعلام کرده است. همچنين در سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادي آلمان به نسبت سال قبل اندکي کاهش يافته و حدود ۷۳ هزار نفر به شمار بيکاران اضافه شده اند.

موسسه تحقيقات اقتصادي «آي اف دبليو» پيش‌بيني کرده که آلماني‌ها در اثر بحران کرونا صدها ميليارد يورو درآمدشان را از دست مي‌دهند. براساس پيش‌بيني پژوهشگران اين موسسه توليد ناخالص داخلي در سال جاري ميلادي ۶.۸ درصد کاهش مي‌يابد.

توليد ناخالص داخلي در آلمان از سال ۱۹۹۱ تا پايان ۲۰۱۹ همواره روندي صعودي داشته و از حدود ۱۵۰۰ ميليارد يورو در سال ۹۱ به نزديک به ۳۵۰۰ ميليارد يورو در سال ۲۰۱۹ رسيده است. تنها در سال ۲۰۰۹ و بحران اقتصادي جهان در آن سال اين رقم نسبت به سال قبل اندکي کاهش داشته است.  


بنابراين اگر پيش‌بيني اين موسسه درست از آب درآيد و توليد ناخالص داخلي حدود هفت درصد کاهش يابد، سال ۲۰۲۰ اولين سالي است که توليد ناخالص داخلي آلمان تا اين حد کاهش داشته است.  

برگزيت و پيامدهاي آن براي آلماني‌ها

پيش بيني هاي نااميد کننده در مورد اقتصاد آلمان تنها به خاطر پيامدهاي شيوع کرونا نيست بلکه موضوع خروج انگليس از اتحاديه اروپا نيز مدت هاست ذهن اقتصاددانان اين کشور را به خود مشغول کرده است.

بخش بزرگي از زيان وارده به کشورهاي اروپايي متوجه اقتصاد آلمان خواهد شد زيرا بزرگ‌ترين صادرکننده اروپايي به انگليس محسوب مي‌شود. اين زيان احتمالي ناشي از افزايش بهاي مواد غذايي و خدمات به دليل وضع تعرفه‌هاي تجاري خواهد بود.

«يواخيم لانگ» مدير انجمن صنايع آلمان پيش تر گفته بود اگر برگزيت بدون توافق باشد، دست‌کم نيم درصد از رشد اقتصادي آلمان کاسته

خواهد شد که برابر با ۱۷ ميليارد يورو است. «هولگر بينگمن» رئيس اتحاديه صاحبان صنايع و شرکت‌هاي صادراتي آلمان نيز معتقد است که خطر خروج بريتانيا بدون توافق نهايي با اتحاديه اروپا بالا رفته و در اين ميان هيچ کس نفعي نخواهد برد.

«اريک شوايتسر» رئيس اتحاديه اتاق‌هاي صنايع و بازرگاني آلمان نيز با بيان اينکه ‌اکنون «سنگيني برگزيت» بر اقتصاد آلمان حس مي‌شود، هشدار داده بريتانيا و اتحاديه اروپا بايد به جاي بدتر کردن اوضاع، به فکر راه حلي براي مشکلات کنوني باشند.

طبق آمارهاي اداره فدرال آلمان، انگليس در سال ۲۰۱۷ نزديک به ۹۰ ميليارد يورو از آلمان واردات داشته که سومين و مهمترين بازار صادراتي برلين بوده است.

انتظار افزايش نابرابري‌هاي اقتصادي

شبکه دويچه وله با اشاره به پيامدهاي سنگين کرونا براي آلمان مي نويسد: با وجود اقدامات گوناگون براي حمايت از بنگاه‌ها و تلاش دولت فدرال براي حفظ مشاغل، تعداد بيشماري از آنها در پرتگاه ورشکستگي قرار مي‌گيرند. بنابه شواهدي گفته مي‌شود که پيامدهاي رنجبار بحران گريبانگير يک پنجم از شهروندان آلمان خواهد شد.

بيش از دو ميليون از شهروندان با ورشکستگي کامل يا جزئي روبرو خواهند شد و ممر معاش خود را از دست خواهند داد. خانواده‌ها به بدترين شکلي در معرض اين خطر هستند.

اندکي بيش از ۱۷ درصد از افراد مجرد يا خانوارهاي تک‌نفره بر اثر بحران آسيب مي‌بينند، درحاليکه اين رقم در ميان خانواده‌هاي بالاي سه نفر تا بيش از ۳۰ درصد است، يعني حدود يک سوم خانواده‌ها بخش قابل‌توجهي از درآمد خود را از دست مي‌دهند.

اين در حالي است که سه چهارم آلماني‌ها انتظار دارند که در اثر بحران کرونا نابرابري اقتصادي در کشور افزايش يابد. اين نتيجه نظرسنجي موسسه سنجش افکار Civey است که به سفارش نشريه اشپيگل انجام شده است. اين فقط يک ترس انتزاعي از نابرابري نيست: يک سوم آلماني‌ها انتظار دارند که در سال جاري درآمد و دارايي‌هاي شخصي‌شان به شدت لطمه ببيند.

نشریه بيلد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: