کد خبر: ۲۶۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 2020July 07
گزارشگر ويژه سازمان ملل:
گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد، ترور سردار شهيد سليماني توسط ارتش آمريکا را نقض قوانين بين‌الملل دانست.


شفاآنلاین>اجتماعی>گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد، ترور سردار شهيد سليماني توسط ارتش آمريکا را نقض قوانين بين‌الملل دانست.

به گزارش شفاآنلاین: «اگنس کالامار» کارشناس ويژه سازمان ملل متحد درباره اعدام‌هاي فراقانوني، سريع يا خودسرانه گفت که آمريکا نتوانسته است شواهد کافي براي ادعايش درباره سردار شهيد قاسم سليماني فرمانده پيشين نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مبني بر اينکه او تهديدي قريب‌الوقوع بوده است، ارايه دهد.

کالامار در گزارشي که در آن خواستار پاسخگويي براي ترورهاي هدفمند با پهپادهاي نظامي و وضع مقررات براي تسليحات شده بود، گفت که حمله پهپادي آمريکا که منجر به ترور سردار سليماني شد، نقض منشور ملل متحد بود.

وي در گفت‌وگو با رويترز گفت که جهان در زماني حساس و يک نقطه عطف احتمالي در ارتباط با استفاده از پهپادها قرار دارد و اين در حالي است که شوراي امنيت سازمان ملل متحد اقدامي نمي‌کند و جامعه بين‌الملل، آگاهانه يا ناآگاهانه، سکوت پيشه کرده است.

کالامار قرار است روز پنجشنبه گزارش خود را به شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد ارايه کند تا کشورهاي عضو درباره اينکه چه اقدامي در اين رابطه صورت بگيرد، بحث کنند. آمريکا دو سال پيش اين شورا را ترک کرد.


واشنگتن به بهانه اينکه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد که بارها عليه اشغالگري و نقض حقوق بشر از سوي رژيم صهيونيستي موضع‌گيري کرده، رويکرد ضديهودي و ضداسرائيلي دارد، از اين شورا خارج شد.

کالامار در گزارش خود تاکيد کرد که در ترور سردار سليماني براي اولين بار يک دولت (آمريکا) از اصل دفاع از خود براي توجيه حمله به يک شخصيت دولتي در خاک يک کشور ثالث استفاده کرد که غيرقانوني بود.

سردار سپهبد حاج «قاسم سليماني» و «ابومهدي المهندس»، معاون نيروهاي بسيج مردمي عراق (الحشد الشعبي) به همراه هشت تن ديگر از نيروهاي مقاومت بامداد جمعه ۱۳ دي ۹۸ به دستور «دونالد ترامپ» در حمله پهپادي نيروهاي متجاوز و تروريست آمريکا در نزديکي فرودگاه بغداد به شهادت رسيدند.

رويترز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: