کد خبر: ۲۶۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ - 2020July 06
شکیب الحق-دکترای میکروبیولوژی بالینی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان
موج دوم کرونا در کمین همه ماست و جهان در مرحله خطرناکی ازپاندمی قرار دارد. ویروس کرونا همچنان با سرعت قابل توجهی در حال گسترش است و می تواند مرگبار باشد . این در حالی است که اطلاعات سرولوژیک و ایمنی جامعه به طور دقیق مشخص نیست و بسیاری از مردم بدون علامت به این ویروس همچنان حساس هستند.
شفاآنلاین :پاسخ نسبتا ضعیف و عدم وجود هماهنگی های گسترده دولت ایران در موج اول کرونا منجر به پیامدهای اجتماعی و اقتصادی گسترده ای شده است که بر اساس اخرین امار منتشر شده ازسوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، مجموع جان باختگان بیماری کووید 19 در کشور به بیش از 11 هزار نفر رسیده است . با اسیب شناسی بیماری کرونا در ایران می توان نتیجه گرفت که عوامل متعددی مانع از پاسخگویی جامع و مناسب به این بحران بهداشت عمومی شده است .
با اغاز و گسترش همه گیری ویروس کرونا در جهان ، کشورهای مختلف از جمله ایران الویت سیاست های کلان سلامت و مقابله با بحران خود را بر تجهیز بیمارستان ها و شرکت های داروسازی متمرکز کردند و اهمیت کمتری را به حوزه بهداشت عمومی و تعامل سازنده با مردم اختصاص داده اند. به دلیل نبود اطلاع رسانی های جامع و گسترده از سوی رسانه ها پیرامون انجمن های مردم نهاد مورد اعتماد در کشور ونحوه عضویت شهروندان به همراه دعوت از اقشار مختلف مردم برای مشارکت فعال در حوزه فقر زدایی و کاهش نا برابری های سلامتی و اجتماعی در جامعه ، در کنار عدم وجود برنامه ریزی سیستمیک برای تداوم طرح های حمایتی بهداشتی و سلامتی به خانواده های کم برخوردار نظیر توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده و تشدید تحریم های اقتصادی توسط نهاد های بین المللی امکان پاسخگویی جامع در برابر ویروس کرونا را بسیار دشوار کرده است .
یکی از اقدامات مهم و کلیدی که دولت و وزارت بهداشت و درمان به عنوان مجریان اصلی و نظارت بر قوانین اصولی بهداشت عمومی در جامعه می تواند در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های خود در اینده و برای امادگی جهت پاسخگویی مناسب به موج دوم کرونا مورد توجه قرار دهد ، ارتباط سازنده و هماهنگ حوزه بهداشت عمومی وزارت بهداشت و درمان در کنار مراقبت های بهداشت عمومی بیمارستانهای سراسر کشور با استانداری های هر استان ، بخش خصوصی و انجمن های مردم نهاد فعال جهت تقسیم وظایف برای ارایه خدمات مطلوب و بهتر به شهروندان جامعه است. همان گونه که در موج اول بیماری کرونا شاهد بودیم ، دولت در تهیه ماسک ، مواد ضدعفونی کننده و بالا بردن ظرفیت تست و تشخیص ویروس کرونا با چالش ها و موانع بسیاری روبه رو شد که اگر همکاری های گسترده بین بخشی و درون بخشی از اغاز اپیدمی به خوبی شکل گرفته بود ، موارد مرگ و میر به میزان قابل توجهی کاهش می یافت .
سیاست گذاری کلی وزارت بهداشت و درمان باید بر مبنای تست و تشخیص سریع بیماری در کشور استوار باشد که این مهم تنها با برقراری تعادل میان شرکت های خصوصی با برنامه های کنترل عفونت و بهداشت عمومی دولت با تکیه با افزایش ظرفیت خدمات بهداشت عمومی محلی در استان های مختلف کشور امکان پذیر است .
حوزه بهداشت عمومی تنها با شکل گیری اعتماد عمومی با مردم و شفافیت درسیاست گذاری ها و اطلاع رسانی پیرامون نحوه مدیریت بحران می تواند منجر به موفقیت و کنترل ویروس کرونا گردد. در حال حاضر، بزرگترین چالشی که دولت و وزارت بهداشت و درمان با ان رو به روست ، پیش بینی رفتاری جامعه و نحوه گسترش ویروس در مناطق مختلف کشور است که نیازمند تیم های پژوهشی و تخصصی جهت ارایه مدل سازی های علمی و مبتنی بر شواهد به مجریان برنامه طرح ملی مقابله با کرونا دارد. از سوی دیگر سیستم بهداشت عمومی ایران نیاز به بازنگری و بازسازی جدی و فوری جهت بازگرداندن اعتماد به همه اقشار مختلف جامعه و به خدمت گرفتن نیروهای متخصص علمی و حرفه ای در سطح کشور جهت تدوین و بروز رسانی پروتکل های کشوری مقابله با کرونا دارد.
موج دوم کرونا در کمین همه ماست و جهان در مرحله خطرناکی ازپاندمی قرار دارد. ویروس کرونا همچنان با سرعت قابل توجهی در حال گسترش است و می تواند مرگبار باشد . این در حالی است که اطلاعات سرولوژیک و ایمنی جامعه به طور دقیق مشخص نیست و بسیاری از مردم بدون علامت به این ویروس همچنان حساس هستند. قرنطینه طولانی مدت از سوی دولت به دلیل اینکه ویروس در جامعه پخش شده است ، بدون شک نمی تواند گزینه مناسبی باشد و اقتصاد در کنار حوزه اموزش کشور هم نمی تواند هر بار با اغاز موج جدید کرونا از حرکت بایستد. از سوی دیگر ، توجه به وضعیت سایر بیماری های عفونی و مزمن در بیمارستانهای کشور نیازمند حمایت های ویژه است.
یکی از راهکارهای موثر در مدیریت موج دوم کرونا می تواند شامل تشخیص سریع بیماران ، پایش تماس یافتگان ، ایزوله کردن بیماران و تلاش فراوان و گسترده رسانه ای برای اگاهی بخشی به عموم مردم است . انچه که ویروس کرونا را از سایر ویروس های عفونی متمایز می کند، ترکیبی از اقدامات پیشگیرانه است که نیازمند همکاری و همدلی تک تک شهروندان ایرانی است . رعایت شستشوی دستها ، اداب تنفسی ، پوشش ماسک در امکان عمومی ، رعایت فاصله فیزیکی تا حد امکان ، پرهیز از مراسم عزا و عروسی پر تراکم به صورت همزمان بسیار ضروری به نظرمی رسد.
ویروس کرونا در نابرابری های اجتماعی و تبعیض های نژادی بهتر رشد می کند که می تواند هشدار و زنگ خطری جدی برای انسانیت و عموم مردم باشد. ویروس کرونا مرزی نمی شناسد و باید هر فرد نقش خود را به عنوان یک شهروند مسئول به خوبی انجام دهد. زمان ان فرا رسیده است تا فصلی نو از انسانیت را از خود به یادگار بگذاریم و زندگی را به یکدیگر هدیه دهیم. به یاد داشته باشیم که بیماری کووید 19 ایینه تمام نمای جامعه ماست . پرسشی که باید از خود بپرسیم این است که مسئولیت من در مقابل دیگران و جامعه چیست ؟

عضو انجمن بیماری های عفونی و ویروس های نوپدید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: