کد خبر: ۲۶۰۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ - 2020July 06
سایه شوم کرونا چنان بر زندگی مردم مستدام شده که فعلاً خیال رفتن ندارد، جدایی ناپذیر است و با کسی شوخی ندارد و ظاهراً همچنان میهمان ناخوانده شهرمان است
شفاآنلاین>سلامت>کرونا تمام می‌شود یا فعلاً میزبان این ویروس تاجدار هستیم؟ پرسشی است که ذهن همگان را به خود واداشته است. در بدترین حالت اگر مجبور شویم برای همیشه با کرونا زندگی کنیم در مقابل یک سلاح قدرتمند به نام افزایش آگاهی‌ها درباره این ویروس داریم البته اگر مردم مایل به رشد و ارتقاء آن باشند.

به گزارش شفاآنلاین، در روزهایی که درگیر اوج شیوع کرونا بودیم همزمان با افزایش اطلاعات درباره کرونا بازار شایعات هم از جمله درمان‌های عجیب برای کرونا و روش‌های غریب برای جلوگیری از ابتلا به آن بیشتر شد که البته این شایعات و روش‌های نامعتبر از سراسر جهان منتشر می‌شد و به‌ سرعت و به‌راحتی ابعاد بین‌المللی هم پیدا می کرد، البته از آنجا که کرونا بیماری کشنده‌ای است این شایعات نیز می‌توانست کُشنده باشد.

به هر حال با وجود خبرها و راهکارهای ضد و نقیض به‌تدریج اطلاعات ما درباره کرونا بیشتر شد و حالا با یک بیماری مواجهیم که لااقل او را می‌شناسیم و این می‌تواند به‌ مرور ما را نسبت به کرونا در موضع مقابله و پیشگیری قرار دهد تا جایی که بر آن غلبه کنیم، معلوم است با وجود شایعات بی‌اساس که البته از دانش کم ما درباره این بیماری ناشی می‌شد، نمی‌توان به مقابله درست و مؤثر با کرونا پرداخت. البته این روزها دیگر بازار این شایعات از رونق افتاده است و بیشتر نتایج تحقیقات علمی دانشمندان و محققان درباره کرونا را می‌شنویم.


با توجه به فوران موج جدید بیماری در هفته‌های گذشته، استان کردستان با تعداد زیادی از مبتلایان مواجه شد. به نظر تنها کاری که باید انجام شود افزایش شدید حجم آموزش‌های استاندارد، توجه بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های معتبر است.

 از این مسیر است که می‌توان هوشیاری افکار عمومی را همچنان بالا نگه داشت تا همه باور کنیم که باید با کرونا زندگی کنیم اما به معنی که باید مراقبت‌های شدید در مقابل ابتلا به این ویروس را به جزیی از برنامه روزانه زندگی مبدل کنیم.

سایه شوم کرونا چنان بر زندگی مردم مستدام شده که فعلاً خیال رفتن ندارد، جدایی ناپذیر است و با کسی شوخی ندارد و ظاهراً همچنان میهمان ناخوانده شهرمان است.

 ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص تحلیل آخرین وضعیت کرونا در کردستان گفت: از شیوع ویروس کرونا در کردستان تا کنون پنج ماه می‌گذرد که هنوز با سیر صعودی آمار مبتلایان به این بیماری در استان مواجه هستیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: نگاهی به وضعیت بستری‌ها نشان می‌دهد که اوضاع در کردستان همچنان خطرناک و قرمز است اما تا زمان ساخت واکسن و در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی باید منتظر موج‌های بعدی باشیم.

بی‌اهمیتی مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی فاجعه‌انگیز است

 وی با بیان اینکه رعایت فاصله اجتماعی از اولین روش‌هایی بود که برای مقابله با شیوع کرونا مطرح شد و البته بسیاری هم آن را باور و رعایت نکردند، بیان کرد: اما با گذشت زمان اثبات شد که این روش مؤثر است و بی خیالی مردم نسبت به آن فاجعه‌ به بار می­ آورد.

این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از ماسک تا ۹۰ درصد از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند، عنوان کرد: استفاده صحیح از ماسک، همچنین شست‌وشو و ضدعفونی کردن مرتب دست‌ها و سطوح نیز روش‌های مؤثری برای مقابله با کرونا هستند که همچنان باید ادامه داشته باشد.

 قادری با بیان اینکه خطر اپیدمی کرونا همچنان استمرار دارد تصریح کرد: احتمال موج‌های بعدی کووید ۱۹ هر شش تا هشت هفته در استان در صورت بی توجهی به رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک پیش‌بینی می‌شود.

کاهش مرگ و میرها به معنی پایان کرونا نیست

وی با بیان اینکه از این هفته احتمال کاهش آمار بستری‌شدگان بیماری کرونا در استان وجود دارد، افزود: از هفته آینده نیز شمار مرگ و میرها کمتر خواهد شد اما این مسئله موقت است و نباید به معنی پایان کرونا و نادیده ‌گرفتن خطر انتشار این بیماری قلمداد شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اذعان کرد: در صورت عدم پایبندی مناسب مردم و مسئولین به رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک و قرنطینه خانگی افراد در تماس یا افراد دارای علایم مشکوک به کرونا، افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان را به دنبال دارد.

انکار کرونا مرگ آفرین است

 قادری تأکید کرد: به هر میزان تماس‌ها بیشتر و احتیاط مردم نسبت به این بیماری کمتر شود شرایط محیطی انتقال برای ویروس مهیا شده و امکان افزایش موارد و شروع موج دیگر وجود دارد.

وی با بیان اینکه ماهیت ویروس کرونا هنوز مشخص نیست و همواره در حال تغییر است، تأکید کرد: کرونا فعلاً نابود شدنی نیست بلکه در چرخش است و همه دستورالعمل‌های بهداشتی توسط عموم مردم باید رعایت شود شهروندان باید توجه داشته‌باشند فعلاً نباید بی‌خیال همزیستی با کرونا شوند بلکه باید زندگی با این ویروس را یاد بگیرند.

قادری در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشایی برخی اصناف در فاصله کوتاه نگران کننده نیست افزود: به هر حال در این مورد ستاد ملی کرونا تصمیم می‌گیرد و حتماً مسائل و ملاحظات اقتصادی را در نظر گرفته اند اما از منظر سلامت باید این بازگشایی‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تدریجی، با محدودیت و پایش وضعیت صورت گیرد.

نپندارید که شرایط زندگی عادی شده است

معاون امور بهداشتی افزود: نباید روی خاموشی اپیدمی کرونا برنامه‌ریزی کرد چراکه با این تفسیر باید شاهد سناریوی تلخ مرگ خود و عزیزانمان باشیم.

دکتر قادری تصریح کرد: در حال حاضر پیشگیری بهترین راه برای حفاظت از خود و دیگران است چرا که سلامت اجتماع به رعایت اصول بهداشتی و پایبندی به این اصل از سوی تک تک ما بستگی دارد.

زمستان سختی در پیش داریم

وی با بیان اینکه کنترل بیماری کرونا به رفتار مردم بستگی دارد، افزود: ممکن است پاییز و زمستان سختی در پیش داشته باشیم، احساس مسئولیت‌ها را بیشتر کنید.

شدت و ضعف اپیدمی کرونا به رفتار مردم وابسته است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه مردم طی هفته‌های گذشته در کردستان کرونا را فراموش کردن که با تعداد زیاد مبتلایان، بستری‌ها و جانباختگان مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: در حالیکه ما باید زندگی با این ویروس را یاد بگیریم و عواقبش را قبول کنیم رفتار ویروس تغییر کرده شدت و ضعف آن هم بستگی به رفتار مردم دارد.

لزوم افرایش سواد رسانه‌ای و همراهی با اخبار از مراجع رسمی

 قادری خطاب به رسانه‌ها خاطرنشان کرد: با اطلاع‌رسانی سریع و دقیق باید مردم را به رعایت اصول بهداشتی و ادامه سبک زندگی جدید با چاشنی کرونا، ترغیب کنند چراکه بازگشت به حالت عادی زندگی فعلاً امکانپذیر نیست، مردم باید اطلاعات کافی کسب و براساس آن زندگی کنند.

 و اما... زندگی کنیم با کرونا و قبول داشته ‌باشیم در چرخش ایام و ادوار تاریخ، بشریت همواره با سختی، مشقت، فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده و خواهد بود به جای جنگ با زیستن، مقابله با کرونا را با رعایت موازین بهداشتی فراگیریم تا کادر بهداشت و درمان بیشتر از این دچار فرسایش نشوند، با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی زندگی بیافرینیم و سایه رنگین کمان شوم کرونایی را از آسمان دل‌ها بزداییم‌.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: