کد خبر: ۲۶۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ - 2020July 06
مهمترین موضوعی که بسیاری از سیاسیون و افکار عمومی جمهوریخواه را نسبت به انتخاب دوباره ترامپ دلسرد کرد، نحوه مدیریت و رفتار رئیس جمهوری در مقابله با بحران‌ها ‌است. افول ترامپ از ماه‌های نخست ۲۰۲۰ و با شیوع بیماری کرونا رقم خورد
شفاآنلاین>اجتماعی>تحلیلگران اعتقاد دارند هنوز نمی‎‌توان نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را پیش‌بینی کرد. در این کارزار «جو بایدن» تلاش دارد تا انتخابات ۲۰۲۰ را به یک همه‌پرسی برای عزل ترامپ تبدیل کند و در مقابل، رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب مجدد خود را بهترین فرصت برای حفظ جایگاه و تقویت اقتصاد ایالات متحده تبلیغ می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، کمتر از چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ ۱۳ آبان باقی مانده‌است و دونالد ترامپ در بسیاری از نظرسنجی‌ها ‌آمار ناامیدکننده‌ای را برجای گذاشته و تاکنون قافیه را به رقیب دموکرات خود باخته‌است.  

تحولات چند سال گذشته به ویژه پیروزی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ نشان داد که نمی‌توان به نتایج نظرسنجی‌ها ‌و آمار منتشر شده از سوی رسانه‌ها ‌اعتماد صددرصدی داشت اما باید اذعان کرد که این‌بار اوضاع متفاوت است و شرایط برای جمهوریخواهان به شدت سخت تر از دوره قبل شده‌است.

مهمترین موضوعی که بسیاری از سیاسیون و افکار عمومی جمهوریخواه را نسبت به انتخاب دوباره ترامپ دلسرد کرد، نحوه مدیریت و رفتار رئیس جمهوری در مقابله با بحران‌ها ‌است. افول ترامپ از ماه‌های نخست ۲۰۲۰ و با شیوع  بیماری کرونا رقم خورد. 

ایالات متحده با ابتلای بیش از ۳ میلیون نفر به کووید ۱۹ و مرگ بیش از ۱۳۰ هزار شهروند این کشور مدت ها است که در صدر جدول کشورهای درگیر بیماری قرار گرفته است و شمار زیادی از آمریکایی‌ها سیاست‌های کاخ سفید و ناتوانی ترامپ را مقصر برجای گذاشتن این تلفات می‌دانند.

چالش دیگری که دولت ترامپ بابت آن سرزنش می‌شود تعمیق تبعیض نژادی در آمریکا به خاطر اظهارات و سیاست‌های رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده است. اگرچه اعتراض به تبعیض‌های نهادینه شده در آمریکا سابقه‌ای دیرینه در این کشور دارد اما باز هم نوع مدیریت و واکنش ترامپ موجب شده که از یک ماه قبل سرتاسر ایالات متحده به عرصه اعتراض و آشوب گسترده شهروندان این کشور تبدیل شود.

پیشتازی بایدن در افکارعمومی

نظرسنجی‌ها ‌نشان می‌دهند بیشتر چهره های سیاسی و رای‌دهندگان اصلی آمریکا، دیدگاه مثبتی را نسبت به رئیس جمهوری کنونی ندارند و به همین دلیل شرایط برای ترامپ هیچگاه نمی‌توانست سخت ‌تر از دوره کنونی باشد. در ابتدای ماه ژوئن اختلاف وی با جو بایدن در بیشتر نظرسنجی‌ها ‌حدود ۶ درصد بود.

 اگرچه این میزان اختلاف زیادی به نظر می‌رسد اما چندان عمیق نبود و برای ترامپ به راحتی از طریق رای‌های الکترال کالج قابل جبران می‌بود. در شرایط معمولی هم ترامپ نیازمند برتری دو تا سه درصدی مقابل رقیب دموکرات خود بود تا بتواند حاشیه امنی را داشته باشد.

به نوشته روزنامه «اکونومیست»، این‌بار وظیفه ترامپ و نزدیکان وی در حزب جموریخواه به شدت با دوره چهار سال قبل متفاوت است زیرا نحوه عملکرد و مدیریت دولت ترامپ به ویژه در ۶ ماه اخیر بسیاری از مردم و طرفداران وی را ناامید کرده است.

 در واقع اعتراضات گسترده و عمومی در آمریکا و ناامیدی از بحران اقتصادی ناشی از بیماری کرونا در کنار نحوه مدیریت وی در مقابل ویروس کووید ۱۹ ترامپ را تنبیه می‌کنند و او را در مقابل رقیب عقب‌تر می‌رانند. اواخر ماه قبل اما اختلاف ترامپ و بایدن در نظرسنجی‌های ملی به ۹ درصد افزایش پیدا کرد. اوضاع به اندازه‌ای سخت شده که حتی ترامپ مدتی قبل در گفت وگو با شبکه «فاکس نیوز» از احتمال پیروزی بایدن به دلیل مخالفت مردم با خود سخن گفت.

حتی براساس مدل‌های پیش‌بینی که موسسه فوق به کار گرفته‌است شانس ترامپ برای پیروزی دوباره در انتخابات ۱ به ۹ ارزیابی شده‌است که این آمار هم نسبت به ارزیابی ماه گذشته که ۱ به ۵ بود نوعی شکست محسوب می‌شود.

هراس از پیش‌بینی قطعی

تجربه تلخ سال ۲۰۱۶ برای رسانه‌ها ‌و تحلیلگران سیاسی باعث شده‌است که اظهارنظرها به شدت محتاطانه باشد. زیرا در آن زمان تا روزهای آخر رقابت‌های انتخاباتی کمتر نظرسنجی و تحلیلی می‌توانست پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون را پیش‌بینی کند.

به همین دلیل اگرچه کارشناسان و رسانه‌ها ‌اختلاف ترامپ با بایدن را در نظرسنجی‌ها ‌زیاد می‌دانند، اما راه گریزی را برای خود باز می‌گذارند و وقوع هر اتفاقی را تا انتخابات محتمل بیان می‌کنند.

مهمترین دلیل افراد آشنا به عرصه سیاست و اجتماعی آمریکا آن است که بایدن از پایگاه انتخاباتی استواری برخوردار نیست و بسیاری از رای دهندگان با توجه به وضعیت کنونی آمریکا به مخالف ترامپ تبدیل شده‌اند.

در ایالات متحده حامیان قطعی رئیس جمهوری کنونی حداقل ۴۰ درصد ارزیابی می‌شود. این رای دهندگان به شدت به وی وفادار هستند و به برنامه و خود ترامپ اعتماد کامل دارند. این افراد با برنامه‌هایی همچون ساخت دیوار مرزی و قوانین مهاجرتی موافقند و کاهش بودجه پلیس را قبول ندارند و پشتیبان کاهش مالیات و تقویت قدرت نظامی کاخ سفید می‌باشند.

به نوشته شبکه خبری «الجزیره»، جو بایدن اما واجد چنین پایگاه محکمی نیست و اگرچه امروزه از حمایت خوبی در میان آمریکایی‌ها ‌برخوردار است اما توانایی صددرصدی را برای بسیج رای دهندگان جهت رای دادن به خود در سوم نوامبر ندارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود روندهای انتخاب رای‌دهندگان تا چهار ماه آینده متغیر باشد.

ترامپ در یکی از ضعیف‌ترین موقعیت‌های خود در دوره ریاست جمهوری قرار دارد؛ تجمیع بحران‌های کرونا و مسائل نژادی باعث کاهش ۳۰ درصدی آمارهای اقتصادی دولت به ویژه در حیطه رفع بیکاری شده‌است. اگر ترامپ در چند ماه باقی‌مانده قادر شود که به موضوع بیکاری سروسامان بدهد می‌تواند امیدوار باشد که با اختلافی اندک در انتخابات پیروز می‌شود.

بایدن تلاش دارد تا انتخابات ۲۰۲۰ را به رفراندومی برای ترامپ تبدیل کند و در مقابل رئیس جمهوری آمریکا انتخاب خود را بهترین فرصت برای حفظ جایگاه و تقویت اقتصاد ایالات متحده تبلیغ می‌کند.

به نوشته الجزیره، تفاوت‌های عمده‌ای بین انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ وجود دارد. گرچه دیدگاه‌ها ‌در دوره قبل به ترامپ و کلینتون منفی بود اما ترامپ به عنوان فردی خارج از سیستم دیده می‌شد بنابراین وی به عنوان انتخابی بهتر برای اکثریت این رای‌دهندگان منفی‌نگر مطرح بود. در انتخابات ۲۰۲۰ اما ترامپ مقام در راس امور کشور به شمار می‌رود و از این جهت دیدگاه‌ها ‌به بایدن با نظرات در مورد ترامپ متفاوت خواهد بود.   


از سوی دیگر به اعتقاد تحلیلگران اکنون ترامپ به عنوان نامزدی منفرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد ولی او در رقابت‌های دو نفره مانند سال ۲۰۱۶ بهتر ظاهر خواهد شد.  کارزار انتخاباتی ترامپ تلاش خواهد کرد تا دیدگاه‌ها ‌به بایدن را هم منفی کند و بهترین فرصت برای ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی پیش می‌آید. اعتماد به نفس ترامپ به اندازه‌ای است که بتواند به تردیدها ‌در مورد وضعیت ذهنی، توانایی و سلامتی بایدن دامن بزند. به همین دلیل وی بر برگزاری هرچه سریعتر مناظره‌های چهارگانه تاکید دارد.

باید توجه داشت که در سه سال گذشته ترامپ پایگاه انتخاباتی خود را فعال و درگیر این موضوع نگاه داشت و اکنون می‌تواند گروه‌های مختلف سنی و نژادی را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.

تحلیلگر نشریه «فوربس» اما اعتقاد دارد نسبت به سال ۲۰۱۶ بایدن از وضعیت بسیار بهتری نسبت به کلینتون برخوردار است. برتری ۹ درصدی کنونی بایدن نسبت به ترامپ دقیقا دو برابر برتری کلینتون در دوره قبل بود. حتی «باراک اوباما» نسبت به رقبا در سال ۲۰۰۸ نزدیک ۵.۵ و در سال ۲۰۱۲ حدود ۲.۵ درصد برتری داشت.

از طرف دیگر فعلا بایدن بسیار محبوب‌تر از کلینتون است. وی اکنون مطلوبیتی ۴۴ درصدی را با خود دارد اما این آمار برای کلینتون ۳۹.۵ درصد بود. جالب اینجا است در سال ۲۰۱۶ بیشتر از ۵۵ درصد از مردم آمریکا کلینتون را نامطلوب می‌دانستند.

گذشته از مقایسه اقتصادی دو دولت، اکنون ۶۸ درصد آمریکایی‌ها ‌مسیر حرکت دولت ترامپ را غلط می‌دانند و نسبت به آن دیدگاهی منفی دارند حال آنکه تنها ۲۴ درصد از افکارعمومی خط‌مشی دولت ترامپ را مناسب ارزیابی می‌کنند.

در هر صورت ممکن است که تصویر انتخاباتی سه ماه بعد با الان متفاوت باشد. شاید اقتصاد آمریکا به حرکت در بیاید و ویروس کرونا مهار و اختلاف دو نامزد در نظرسنجی‌ها ‌کمتر شود. این تحولات می‌توانند مسیر انتخاب ترامپ را هموار کند. به اعتقاد تحلیلگران در هر صورت انتخابات ۲۰۲۰ بسیار رقابتی و نزدیک خواهد بود.

 به اعتقاد بیشتر کارشناسان، ترامپ در هر صورت به بهبود اوضاع اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری نیازمند است. اگرچه با این شرایط اکنون شکست بایدن دور از ذهن است ولی چهار ماه در سپهر سیاسی آمریکا یک عمر دیده می‌شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: