کد خبر: ۲۶۰۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ - 2020July 06
نایب رییس انجمن داروسازان ایران مطرح کرد:
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تاکید بر لزوم تامین ماسک از داروخانه‌ها گفت: خبرهایی می‌رسد مبنی بر اینکه در حوزه ماسک به دلیل اختلاف قیمت و گرانی دلار، قاچاق معکوس وجود دارد.

شفاآنلاین >سلامت>نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تاکید بر لزوم تامین ماسک از داروخانه‌ها گفت: خبرهایی می‌رسد مبنی بر اینکه در حوزه ماسک به دلیل اختلاف قیمت و گرانی دلار، قاچاق معکوس وجود دارد.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر علی فاطمی درباره وضعیت توزیع ماسک در داروخانه‌ها با توجه به اجباری شدن استفاده از آن در اماکن عمومی، گفت: در حال حاضر دو نوع ماسک سوپاپ‌دار و ماسک‌های سه لایه پزشکی در داروخانه‌ها وجود دارد. در عین حال کنترل و نظارت بر روی زنجیره تامین ماسک در اختیار سازمان غذا و دارو است.

وی با بیان اینکه ماسک‌های سه لایه پزشکی نیز به دو دسته صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم می‌شوند، افزود: کیفیت ماسک‌های صنعتی بالاتر است. ماسک‌های نیمه صنعتی نیز از نظر ظاهری تفاوتی با ماسک‌های صنعتی نداشته و از روی نحوه دوخت قابل تشخیص هستند. سازمان غذا و دارو ماسک‌هایی را که کنترل‌های بیشتری بر رویشان صورت گرفته و کنترل کیفی و استرلیزاسیون آن‌ها تحت نظر مسوول فنی است، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه می‌دهند. در عین حال بخشی از ماسک‌ها هم در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد که بخشی از آن‌ها تولید نیمه صنعتی داشته و استانداردهای حداقلی را دارا هستند و مردم می‌توانند با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنند.

ماسک را از داروخانه تهیه کنید

فاطمی با بیان اینکه توصیه ما این است که مردم برای تهیه ماسک به داروخانه مراجعه کنند، افزود: زیرا بسیاری از ماسک‌هایی که در بازار وجود دارند، تقلبی هستند. البته شاید در ظاهر تفاوتی با ماسک‌های استاندارد نداشته باشند، اما عملا زمانی که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که فیلتر لازم و لایه سوم که می‌تواند تا ۹۰ درصد از ورود ویروس جلوگیری کند، در این ماسک‌ها وجود ندارد. بنابراین مردم برای تهیه ماسک حتما به داروخانه‌ها مراجعه کنند.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید


نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: در عین حال توزیع ماسک در داروخانه‌ها در همه استان‌ها تکافو نمی‌کند. در شهرهایی مانند پایتخت مشکل توزیع و تامین ماسک بسیار کمتر است، اما در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک مشکل بیشتری وجود دارد و سیستم توزیع تکافوی نیاز را نمی‌کند.

فاطمی اظهار کرد: در عین حال خبرهایی می‌رسد مبنی بر اینکه در حوزه ماسک یک قاچاق معکوسی وجود دارد؛ به طوری که برخی به‌ علت اختلاف قیمتی که وجود دارد و گرانی دلار، بخشی از ماسک‌ها را از کشور خارج می‌کنند. عکس‌ها و فیلم‌هایی دیده شده که ماسک‌های ایرانی در برخی کشورها وجود دارد. البته در روز حدود شش تا هفت میلیون ماسک سه لایه پزشکی در کشور تولید می‌شود، اما باید به این موارد و مسائل نیز توجه داشت.

در شرایط کرونا ماسک‌ سوپاپ‌دار توصیه نمی‌شود

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که در شرایط کرونا استفاده از ماسک‌های سوپاپ‌دار خیلی توصیه نمی‌شود. زیرا اگر بیمار مبتلا به کووید۱۹ از این ماسک‌ها استفاده کند، امکان انتقال بیماری زیاد است. بر همین اساس بهتر است افراد عادی از ماسک‌های سه لایه و پزشکی استفاده کنند.

فاطمی با بیان اینکه رسما صادرات ماسک بدون مجوز سازمان غذا و دارو ممنوع است، گفت: در عین‌حال قیمت رسمی که سازمان غذا و دارو برای ماسک‌های سه لایه پزشکی اعلام کرده است، ۱۶۰۰ تومان است که با همین قیمت در داروخانه‌ها فروخته می‌شود. در عین حال در تهران کمبودی از نظر ماسک نداریم، اما بعضا در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها کمبودهایی دیده می‌شود.

ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: