کد خبر: ۲۶۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۹ - 2020July 02
برنامه تعدیل نیروی کار شرکت ایرباس که بر پایه حفظ حداکثری کارکنان در حال تدوین است، تا پایان ژوئیه / ۱۰ مرداد اعلام خواهد شد
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>شرکت‌های بزرگ هواپیمایی جهان که از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تاکنون متحمل خسارت‌های جبران ناپذیری شده‌اند؛ افت ناگهانی و بی‌سابقه مسافرت‌ها، صنعت تولید و بازار جهانی فروش هواپیما با بحرانی بی‌سابقه مواجه ساخته و شرکت‌های حمل و نقل هوایی ناچار به اخراج هزاران نفر از کارکنان خود شده اند.

به گزارش شفاآنلاین، غول‌های حمل و نقل هوایی جهان از جمله ایرباس و لوفتهانزا بیش از سایر شرکت‌های فعال در این حوزه متضرر شده و ناچار به کاهش منابع انسانی خود به دلیل شرایط ناگوار اقتصادی پیش‌آمده هستند.

مدیرعامل ایرباس اعلام کرده که این شرکت در نظر دارد در دو سال آینده به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا تولید و تحویل هواپیماهای خود از جمله جت ۵۵ میلیارد یورویی (۶۱.۸ میلیارد دلار) را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. ایرباس حدود سه هفته پیش و در روز سوم ژوئن/ ۱۴ خرداد در چارچوب برنامه‌ریزی جدید خود برای تجدید ساختار اقتصادی شرکت از کاهش حدود ۳۰  درصدی تولیدات خود خبر داده بود.

«گیوم فوری -  Guillaume Faury» در گفت‌وگوی اخیر خود با روزنامه «دی‌ولت» چاپ آلمان گفت تا پایان سال ۲۰۲۱ طول خواهد کشید تا تولید و تحویل هواپیماهای این شرکت به حالت سابق خود بازگردد. او گفته نتایج گزارش تحقیق‌های بازار و رایزنی با مشتریان شرکت ایرباس نشان می‌دهد که بازگشت تولید و فروش این شرکت به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ هم به طول بیانجامد.

این شرکت قصد دارد ۱۵ هزار مورد از مشاغل خود در بخش ساخت هواپیماهای غیرنظامی را کاهش دهد. بزرگترین شرکت هوانوردی اروپا اعلام کرد که ۵ هزار نفر از پرسنل خود در فرانسه،  ۵ هزار و یکصد نفر در آلمان، ۹۰۰ نفر در اسپانیا، ۱۷۰۰ نفر در انگلیس و ۱۳۰۰ نفر مابقی را در دیگر نقاط جهان تا اواسط سال آینده میلادی اخراج خواهد کرد.

مدیرعامل ایرباس همچنین پیش‌بینی کرد که تقاضا برای هواپیماهای پهن پیکر تا ۵ سال آینده همچنان پایین باشد ولی در مقابل تقاضا برای هواپیماهای مسافربری «تک راهرو» همچون تولیدهای سری اِی۳۲۰(A۳۲۰) از سال ۲۰۲۲ سیر صعودی به خود بگیرد.

او بار دیگر تاکید کرد که برنامه تعدیل نیروی کار شرکت ایرباس که بر پایه حفظ حداکثری کارکنان در حال تدوین است، تا پایان ژوئیه / ۱۰ مرداد اعلام خواهد شد.

مدیرعامل ایرباس اعلام کرد که شرایط بد اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا در جهان و بحران خطوط هواپیمایی، به بازار فروش این شرکت لطمه زیادی وارد کرده است؛ ایرباس سه ماه پیش ۶ فروند هواپیمای جت تولید شده برای شرکت ایرآسیای مالزی را که از بزرگترین مشتریانش به شمار می‌رود، در پی خودداری از تحویل گرفتن آنها، به حراج گذاشته است.

مدیر عامل ایرباس علت توسعه کاهش تولیدات ایرباس را ضرورت هماهنگی با وضعیت جدید خوانده است؛ به این ترتیب در هر ماه تنها ۴۰ هواپیما از پرفروش ترین سری هواپیماهای ایرباس A۳۲۰ این شرکت تولید خواهند شد. 

به گفته او، بسیاری از هواپیماهای تولید شده در زمان حاضر پارک شده‌اند. شرکت‌های هواپیمایی به دلیل رکود بازار اقتصادی ناشی از بحران کرونا هنوز آن‌ها را تحویل نگرفته‌اند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، کاهش تولیدات ایرباس درآمد بیش از ۹۰ هزار تن از کارمندان این شرکت را متاثر از خود خواهد کرد.

دفتر مرکزی شرکت ایرباس در شهر تولوز فرانسه قرار دارد. نزدیک به ۱۴۴ هزار نفر در این شرکت کار می‌کنند و کارخانجات ایرباس به طور عمده در چندین کشور اروپایی واقع است.

شرکت هواپیمایی «ایرفرانس-کی ال ام» هم روز جمعه گذشته برای همیشه با ایرباس A۳۸۰، بزرگترین هواپیمای تجاری جهان خداحافظی کرد؛ پیش از این قرار بود این هواپیما پایان سال ۲۰۲۲ میلادی از ناوگان ایرفرانس خارج شود اما هزینه بالای نگهداری، عدم توجیه اقتصادی آن و بویژه بحران شیوع ویروس کرونا باعث شد تا خروج آن تسریع شود.
 
با اینکه هواپیمای غول‌پیکر A۳۸۰ یکی از مهمترین دستاوردهای صنعتی صنعت هوانوردی بود اما نتوانست انتظار اقتصادی خطوط هوایی را برآورده کند. شرکت ایرفرانس از اخراج شش هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنانش در مدت ۲ سال آینده خبر داده است.

دولت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه ماه گذشته میلادی(ژوئن) بسته حمایتی ۱۵ میلیارد یورویی برای حمل و نقل هوایی را اعلام کرد.

شرکت هواپیمایی «لوفت هانزا» آلمان هم که کمیسیون اروپا به تازگی برنامه نجات این شرکت آلمانی از ورشکستگی به ارزش ۹ میلیارد یورو(۱۰ میلیارد دلار) را تصویب کرد گفته بیش از ۲۶ هزار مورد از مشاغل این شرکت که برخی به صورت نیمه وقت هستند، در معرض خطر است. لوفت هانزا اعلام کرده که برای اطمینان از شروع مجدد بهتر پس از بحران کرونا، هزینه های پرسنل باید به صورت چشمگیری کاهش یابد.

این شرکت فردا (پنجشنبه) باید ۲۲ هزار موقعیت شغلی تمام وقت خود را که ۱۶ درصد از مجموع نیروی کار آن را شامل می‌شود، کاهش دهد چرا که بهبودی خاموش تقاضا برای سفر به دنبال همه‌گیری کرونا پیش بینی می‌شود.

لوفت هانزا در زمان حاضر حدود ۱۳۵ هزار نفر پرسنل در سراسر جهان به کار گرفته است. این شرکت در عین حال صاحب شرکت‌های هواپیمایی سوئیسی - اتریشی ایرلاینز و بروکسل ایرلاینز است.

شرکت ایزی جت انگلیس هم روز سه‌شنبه اعلام کرد سه واحد خود را در انگلیس تعدیل و سه هزار نفر از کارکنانش را اخراج خواهد کرد.

شرکت هواپیمایی آمریکایی بوئینگ هم به دنبال مشکلات پیچیده ناشی از کرونا و زمین‌گیر شدن ۱۵ ماهه هواپیماهای Max ۷۳۷ ، بیش از  ۱۲ هزار شغل از جمله ۶۷۷۰ نفر را به صورت تعدلیل نیروی داوطلبانه در این کشور کاهش داده است.

همه گیری گسترده ویروس مرگبار کرونا بسیاری از کسب و کارها به ویژه صنعت‌های گردشگری و هوانوردی را به کلی فلج کرده و موجب بیکاری گسترده در این حوزه ها شده است.رویترز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: