کد خبر: ۲۶۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۹ - 2020July 02
نه تنها TMAO مستقیما عملکرد سرخرگ‌ها را مختل می‌کند، بلکه به طور غیرمستقیم نیز موجب بروز آسیب‌های ناشی از افزایش سن در دستگاه قلبی و عروقی می شود
شفاآنلاین>سلامت>محققان شواهدی را به دست آوردند که نشان می‌دهد میکروبیوم روده نوعی متابولیت تولید می‌کند که در طول زمان موج بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط با سن می‌شود. 

به گزارش شفاآنلاین: یکی از ترکیبات شیمیایی که در اثر هضم غذا تولید می‌شود، تری متیل آمین ان اکسید (TMAO) نام دارد و بر سلامت قلب و عروق آثار منفی دارد. زمانی که گوشت قرمز، تخم مرغ و سایر انواع پروتئین‌های حیوانی توسط انسان مصرف می‌شود، انواع خاصی از باکتری‌های روده، از ترکیبات شیمیایی این پروتئین‌ها تغذیه کرده و تری متیل آمین تولید می‌کنند که بعدا در کبد به TMAO تبدیل می‌شود.


تحقیقات دانشگاه کلورادو در بولدر نشان می‌دهد نه تنها TMAO مستقیما عملکرد سرخرگ‌ها را مختل می‌کند، بلکه به طور غیرمستقیم نیز موجب بروز آسیب‌های ناشی از افزایش سن در دستگاه قلبی و عروقی می شود.
محققان در مطالعه روی داوطلبان بزرگسال سالم دریافتند با افزایش سن، مقدار TMAO نیز در بدن افزایش می‌یابد. همچنین با مطالعه افراد مسن مشخص شد ارتباط مستقیمی بین میزان TMAO و اختلال در عملکرد سرخرگ‌ها وجود دارد. در مطالعات بعدی که با استفاده از موش‌ها انجام گرفت، مشخص شد تغذیه جانوران با استفاده TMAO موجب اختلال سریع در عملکرد سرخرگ‌ها می‌شود. پس از چندماه تغذیه موش‌های جوان با استفاده از این ماده، کارآیی سیستم عروقی آن‌ها به اندازه موش‌های بسیار مسن کاهش یافت.

به گفته محققان می‌توان میزان TMAO‌ را با تغییر در رژیم غذایی یا مصرف داروها کنترل کرد. بر اساس این تحقیقات ترکیب شیمیایی دی متیل بوتانول که در روغن زیتون یافت می‌شود، مانع تولید TMAO توسط باکتری‌های روده می‌شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Hypertension منتشر شده است.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: