کد خبر: ۲۶۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۲ تير ۱۳۹۹ - 2020July 02
در تازه‌ترین دستورالعمل کرونایی، گروه‌های هدف غربالگری آزمایشگاهی، از سوی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام شده است
شفا آنلاین>سلامت>در تازه‌ترین دستورالعمل کرونایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گروه‌های هدف غربالگری آزمایشگاهی اعلام شده‌اند.


به گزارش شفا آنلاین: در تازه‌ترین دستورالعمل کرونایی، گروه‌های هدف غربالگری آزمایشگاهی، از سوی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام شده است.


مطابق با این مصوبه، افراد علامتدار بالای ۶۰ سال، افراد در تماس با بیمار باشرط سنی ۶۰ سال به بالا، زندانیان علامتدار و کارکنان زندان که با بیمار در تماس مستقیم بودند، معتادین متجاهر علامتدار و کارکنان مراکز ماده ۱۶ و افراد در تماس مستقیم با بیمار، مددجویان سامانسراها، مراکز نگهداری معلولین و سالمندان و کارمندان این مراکز که در تماس مستقیم با بیمار بودند، پرسنل شاغل در بخش‌های ویژه کووید ۱۹، اتباع خارجی علامتدار ساکن در مهمان شهر‌ها و اتباع داخلی علامتدار وارد شده از کشور‌های با شیوع بالا، هدف غربالگری اولیه آزمایشگاهی هستند.


بر اساس این دستورالعمل ابلاغی، ازجوانان دارای شرایط مساعد جسمی و فاقد بیماری‌های زمینه‌ای حتی در صورت علامتدار بودن، تست کرونا بعمل نخواهد آمد. همچنین یک منبع آگاه مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، صراحتا این موضوع را تصدیق کرد.


در راستای اجرای دستورالعمل مذکور، دانشگاه یاسوج به روسای شبکه‌ها و مراکز بهداشت بویر احمد هشدار داد که مطابق با اندیکاسیون‌های نمونه گیری موجود در دستورالعمل رفتار شود و چنانچه در نمونه گیری‌ها خلاف آن صورت گیرد، باید پاسخگوی ضرر‌های مالی به دانشگاه یاسوج باشند.
در این ابلاغیه، علت تحدید گروه‌های هدف غربالگری چنین عنوان شده است: با توجه به محدودیت دسترسی به تجهیزات نمونه گیری و کیت‌های تشخیصی، دشواری روش نمونه برداری و خطر انتقال بیماری در حین نمونه برداری، در حال حاضر تعداد محدودی از موارد در لیست غربالگری اولیه آزمایشگاهی هستند.


تصویب و اجرایی شدن این ابلاغیه در حالی صورت می‌گیرد که با توجه به سیر صعودی ابتلای روزانه در استان و زرد اعلام شدن وضعیت کرونایی آن، بیماریابی سریع، جامع و درست اهمیت ویژه‌ای دارد و در صورت نادیده گرفتن جوانان که از قضا آمار بالایی را هم در میان مبتلایان به خود اختصاص داده اند، کنترل و نزولی شدن شیب کرونا در استان، بعید به نظر می‌رسد.

با توجه به خفیف و یا فاقد علامت بودن بیماری در اکثریت جوانان، عدم تشخیص قطعی و به موقع ابتلای آن‌ها از سوی آزمایشگاه ها، می‌تواند به قیمت ابتلای ده‌ها کودک، جوان و سالمند در خانواده و اطرافیان آن‌ها تمام شود.

همچنین طبق اعلام رسمی از سوی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، جشن‌های عقد و عروسی مهم‌ترین کانون سرایت بیماری است. حال آنکه پای ثابت این قبیل جشن‌ها همان جوانانی هستند که هدف غربالگری تشخیص کرونا نبوده اند، و حضور یک جوان مبتلا به کرونا در این مراسم ها، برای رکوردزنی در آمار ابتلای روزانه کرونا کافیست.عصر دنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: