کد خبر: ۲۶۰۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۹ - 2020July 01
مقابله با کرونا؛
ایران در تلاش است تا «بهترین» عملکرد در کنترل و مقابله با این ویروس را از خود نشان دهد
شفاآنلاین>سلامت>نگاهی به پرونده چند ماهه اقدامات کشورهای مختلف درگیر شیوع ویروس کرونا از جمله کشورهایی که پیشرفته‌ترین امکانات و تجهیزات بهداشتی، دارویی و درمانی را در انحصار دارند، عملکرد جمهوری اسلامی با وجود تمام تحریم‌ها و تنگناها و محدویت‌های شدید ناشی از آن، نمره قابل قبول‌تری حتی از برخ کشورهای صاحب نام در عرصه فناوری پزشکی و دارویی به خود اختصاص داده است.

به گزارش شفاآنلاین،با گذشت حدود شش ماه از تولد ویروس نوظهور کرونا در جهان، مساله مدیریت، مقابله، کنترل و مهار این بیماری به اولویت نخست دولت‌ها تبدیل شده است.  

کرونا و تمام ناشناخته‌هایش در حالی دامن‌گیر کشورهای مختلف شد که گسترش سریع آن نه تنها آمادگی دولت‌ها را به چالش کشید بلکه رقابتی پنهانی در میزان موفقیت علیه این بیماری و کنترل روند صعودی شمار مبتلایان و جانباختگان میان کشورهای جهان به وجود آورد. 

ایران که در همان هفته‌های نخست آغاز بیماری همه‌گیر پس از چین و ایتالیا، جایگاه سوم کشورهای درگیر را به خود اختصاص داده بود تا اندازه ای در تلاش برای به دست گرفتن کنترل اوضاع موفق عمل کرد که مورد تحسین بسیاری از مقام‌های کشورها و حتی نهادهای بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت.

 اگرچه شیوع این بیماری در ایران همچنان ادامه دارد و هر روز باعث فوت تعدادی از مبتلایان می شود، اما این مخمصه فقط محدود به یک یا چند کشور نیست و کشورهایی چون آمریکا، برخی اروپایی ها، برزیل و ... که عمدتا از امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی به مراتب بالاتر از ایران برخوردارند و از تحریم دارویی و پزشکی و فشار حداکثری علیه آنها نیز خبری نیست، اوضاع به مراتب وخیم تری نسبت به ایران دارند بطوری که دولت ها و مسئولان این کشورها با انتقاد گسترده مردم خود بخاطر عملکرد نامطلوب در روند مقابله با شیوع این بیماری مواجه اند.

با به صدا درآمدن زنگ‌های خطر شیوع کرونا در جهان، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت به همراه تیمی از کارشناسان کشور چین و نمایندگان سازمان جهانی بهداشت در ایران از بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و اقدامات دانشگاه برای مهار ویروس کرونا بازدید کردند تا اطمینان حاصل کنند روند ارائه خدمات و کنترل این ویروس در بالاترین سطح در حال اجراست؛ نماینده سازمان جهانی بهداشت در این بازدید تاکید کرد: ایران برای پیشگیری از ویروس کرونا جدید در آمادگی کامل قرار دارد و اطمینان کامل داریم در آینده ای نه چندان دور این ویروس کنترل شود.

قدردانی سازمان جهانی بهداشت از عملکرد ایران 

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت پیشتر ضمن اعلام ویروس کرونا به عنوان بیماری «همه‌گیر» از کشورهای ایران، ایتالیا و کره جنوبی به دلیل اقداماتشان برای کاهش سرعت ویروس کووید-۱۹ و کنترل شیوع آن قدردانی کرد؛ آدهانوم همچنین تاکید کرد: ایران در تلاش است تا «بهترین» عملکرد در کنترل و مقابله با این ویروس را از خود نشان دهد.

«بیسرا تورکویچ» وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین از جمله سیاستمدارانی بود که در پیامی به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن اعلام همبستگی با دولت و ملت ایران، مدیریت ایران در مهار این ویروس و درمان بیماران را ستود؛ وی همچنین از جانباختن شماری از هنوطنانمان در اثر ویروس کرونا ابراز تاسف و همدردی کرد.


«اوگوچی دنیلز» هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران نیز در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و اتخاذ تدابیر دولت در به حداقل رساندن آسیب‌های اقتصادی اعلام کرد: سازمان ملل متحد در ایران، از ابتکارات اجتماعی- اقتصادی دولت قدردانی می‌کند که از پیش، خانوارهای آسیب پذیر و کسب و کارهای کوچک را کمک و حمایت کرده است.

ایران اگرچه از همان روزهای نخست پیدایش کرونا،  تمرکز خود را بر پاسخگویی قاطع به بیماری همه گیر گذاشت اما این عزم جدی مانع نشد که جمهوری اسلامی از شرایط حاکم بر سایر کشورها غافل شده و اقدامات بشردوستانه اش متوقف شود؛ تا جایی که وزارت امور خارجه افغانستان از کمک و همکاری جمهوری اسلامی ایران به مهاجران افغانی مبتلا به ویروس کرونا و مداوای رایگان آنها قدردانی کرد. 

 سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز پیشتر از ارسال کمک‌های پزشکی ایران از جمله سه میلیون ماسک پزشکی به آن کشور برای مهار ویروس کرونا قدردانی کرد؛ اقدام ایران در ارسال کمک های مواد غذایی به ونزوئلا نمونه دیگری از فعالیت های انسان دوستانه ایران در دوران کرونا است.

در حالی که گسترش روز افزون ویروس کرونا در سراسر جهان تداوم داشت، تلاش‌های محققان برای یافتن شیوه‌های درمانی جدید و تحقیقات و کارآزمایی های بالینی نیز دوچندان شد.   

«علیرضا زالی» فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران نیز از آغاز گسترش ویروس کرونا با اشاره به شکل گیری ۶۴۰ فعالیت پژوهشی نوین در عرصه کووید-۱۹ در سطح دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: پاندمی کرونا تقریبا در تمام دنیا وجود دارد، ولی در میان تمام کشورهایی که آلوده به این ویروس هستند، سازمان بهداشت جهانی تنها ۱۲ کشور را از نظر علمی در بالاترین سطح بضاعت و توانایی پژوهشی اعلام کرده که مجاز به ارائه کارآزمایی بالینی هستند و با افتخار اعلام می‌کنم که ایران سرفراز یکی از این ۱۲ کشور است.

ایران در حالی در مسیر مقابله با کووید-۱۹ گام نهاده است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا حتی در این دوران بی سابقه نیز به قوت خود باقی مانده است تا جایی که هیچ رسانه خارجی بدون اشاره به اقدامات خصمانه واشنگتن به بازتاب شرایط کرونایی ایران نمی پردازد؛ نبرد در دو جبهه کرونا و تحریم، زبان رسانه‌ها را به نکوهش آمریکا و تحسین ایران گشوده است.  

با نگاهی به رسانه‌های مختلف عبارت‌هایی از این قبیل مکرر به چشم می خورد: جمهوری اسلامی در حالی در نبرد با کرونا به موفقیت دست یافته است که با تحریم‌های یکجانبه و غیر انسانی ایالات متحده در بخش بهداشت مواجه است؛ آمریکا در بحبوحه بحران کرونا، تحریم‌های جدیدی را بر ایران تحمیل کرده است؛ اعمال تحریم‌ها به خودی خود آسیب زننده است و در زمان کنونی ناشی از گسترش بیماری، تحریم‌های آمریکا علیه ایران رفتاری غیراخلاقی و ناقض حقوق بشر است؛ تحریم‌های کاخ سفید، ایران را در مسیر خودکفایی در تولید آزمایش‌های تشخیص سریع بیماری و دستیابی به داروهای موثر قرار داد.

برآیند رصد اتفاقات چندماهه ناشی از جولان ویروس کرونا بیانگر اینست که دیدگاه جهان نسبت به ایران در نحوه مدیریت این بحران در مقایسه با آمریکا که از لحاظ هرگونه دسترسی به منابع و امکانات در بهترین شرایط به سر می برد،  چهره تازه ای از توانایی‌های جمهوری اسلامی معرفی کزده است؛ نمره موفقیت‌های ایران به رغم اقدامات تنش‌آفرین آمریکا در زمینه مدیریت و کنترل بیماری همزمان با حفظ و بهبود روابط و مناسبات بین المللی، نمره بالایی‌ست.

 حال آنکه دولت واشنگتن در حالی با چالش گسترش روزانه ویروس کرونا روبرو است که اعتراض های ضد تبعیض نژادی، سرنگونی پی در پی مجسمه‌های نماد برده داری در ایالت های مختلف، انتشار کتاب افشاگری‌های «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا همه و همه به کابوس‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور پیش از انتخابات ۲۰۲۰ میلادی تبدیل شده است.    

بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت، ایران با بیش از ۲۲۷ هزار مورد ابتلا، بعد از ایتالیا در جایگاه دهمین کشور درگیر به ویروس کرونا قرار دارد؛ همچنین تاکنون شمار جانباختگان به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده است.  ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: