کد خبر: ۲۶۰۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۰۹ تير ۱۳۹۹ - 2020June 29
خانواده هم می تواند بستری برای آرامش و اعتماد اعضای آن و استفاده از کمک سایر اعضاء برای حل مشکلات باشد و با آموزش صحیح والدین به فرزندان خود به ایجاد جامعه ای امن و به دور از جرم و بزهکاری کمک نماید
شفاآنلاین>اجتماعی>سردار مسعود مصدق معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی در یادداشتی اعلام داشت: خانواده موثرترین محیط برای پیشگیری از اعتیاد است. 
 
به گزارش شفاآنلاین، جامعه بستری مهم برای ایجاد عوامل تسهیل کننده و یا پرورش دهنده و یا حتی باز دارنده از بزهکاری، جرم و از همه مهمتر عامل مخربی به نام اعتیاد است.

 عامل اعتیاد تنها در حوزه فروش، عرضه و توزیع و یا مصرف مواد مخدر بررسی نمی گردد و ممکن است منظور، اعتیاد فرد و یا افراد مستعد در حوزه جرم به انجام هر گونه عمل خلاف عرف و هنجار شکن از قبیل انجام سرقت های مکرر و استمرار در آن مد نظر باشد که البته در این بین مهمترین نوع اعتیاد، اعتیاد به مصرف انواع مواد و بی بند و باری در اجتماعی سالم باشد.

خانواده در این بین اولین محیطی است که رفتار، طرز فکر، عادات و اعتقادات در آن شکل می گیرد و این پایگاه مهم تاثیر بسزایی در نوع رفتار و اعمال فرد در جامعه، در دوره های مختلف زندگی اش خواهد داشت. 

خانواده هم می تواند بستری برای آرامش و اعتماد اعضای آن و استفاده از کمک سایر اعضاء برای حل مشکلات باشد و با آموزش صحیح والدین به فرزندان خود به ایجاد جامعه ای امن و به دور از جرم و بزهکاری کمک نماید و هم می تواند به بستری برای ناامنی و بی اعتمادی اعضاء به یکدیگر و همچنین ایجاد مشکلات روحی و روانی در افراد بدل گردد.

بهتر آن است که والدین از سنین اولیه کودکی و نوجوانی کنترل های لازم را بر فرزندان خود داشته باشند تا از بروز مشکلات حاد و حتی غیر قابل جبران در آینده ای نه چندان دور جلوگیری به عمل آورند و یا میزان آسیب به فرزندان و کانون خانواده را به حداقل رسانند. 


والدین باید در سنین یاد شده به صورت غیر مستقیم فرزندان خود و اعمال و رفتار آنان را کنترل نمایند و خصوصا به مراودات و معاشرت های آنان و ارتباطات فرزندان با دوستانشان نظارتی ویژه داشته باشند؛ زیرا سنین کودکی و نوجوانی از دوره های مهم در زندگی فرد به شمار آمده و شخصیت او در این سنین شکل خواهد گرفت و همچنین فرزندان در این سنین پذیرای تاثیرات گوناگون از محیط و اطرافیان خود بوده و حتی ممکن است آنان را الگو و رفتارشان را ملاک عمل خود قرار دهند.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از دیگر موارد تقریبا نوپا و جدیدی هستند که حتما باید تحت نظارت مستقیم والدین قرار گیرند زیرا در صورت عدم نظارت ممکن است تاثیرات به مراتب خطرناک تری از دوستان ناباب و اعمال آنان داشته باشند زیرا کودکان و نوجوانان در این فضای آلوده بدون محدودیت، روزانه با موارد بی شماری از تصاویر و رفتارهای ناهنجارانه و آموزش های ضد اخلاقی و ناصحیح برخورد داشته و در این فضای مسموم بدون راهنما به جستجو می پردازند و به واسطه عدم دانش و تجربه کافی هر لحظه امکان آن وجود دارد تا در دام سودجویان گرفتار شده و یا تحت تاثیر فضای مسموم مجازی قرار گرفته و دست به انجام اعمال و رفتار غیر قابل جبران زنند.

البته این امر به معنی عدم استفاده صحیح و مناسب و همچنین محدود به زمان مشخص از این فضا نیست و با آموزش های صحیح والدین فضای مجازی می تواند به فرصتی برای آموزش و بالا بردن سطح آگاهی افراد خانواده و خصوصا فرزندان، در زمینه های مختلف با صرف کمترین هزینه و زمان بدل گردد.

 لازم به ذکر است که اختصاص زمان مشخص و محدود برای استفاده از بستر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از اهمیتی ویژه برخوردار است زیرا استفاده بیش از اندازه از این فضا خود باعث اعتیاد به این فضای غیر حقیقی شده و اثرات مخرب خاص خود را به همراه خواهد داشت.

در مجموع می توان گفت خانواده اولین و موثرترین بستری است که در صورت بروز مشکل برای هر یک از اعضای خود می تواند به ترمیم بدنه آسیب دیده خود و حل مشکل فرد بپردازد؛ زیرا هیچ فرد دیگر و یا ارگان و نهادی دلسوزی و اهتمام اعضای خانواده نسبت به یکدیگر برای حل مشکل احتمالی را نداشته و تنها پایگاهی است که در آن افراد با حساسیتی ویژه در صدد التیام رنج و اندوه دیگر عضو بر می آیند؛ بنابراین بهترین و مهمترین بستر برای حل مشکلات افراد و خصوصا درمان بیماری مهلک اعتیاد خانواده بوده و بهترین نسخه درمان این بیماری خانمان سوز تنها به دست افراد آگاه و دلسوز از درون خود خانواده و البته با مشاوره از افراد متخصص و آگاه از خارج از فضای خانواده تجویز می گردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: