کد خبر: ۲۶۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۹ - 2020June 29
تقویت روحیه و آرامش خیال بیماران در روند بهبود و کنترل بیماری آنها نقش بسزایی دارد و بحران کرونا طبیعتا در این مورد، اختلال ایجاد می‌کند و مانند بقیه افراد، آنها هم دچار اضطراب می‌شوند که در روند درمان‌شان ایجاد مشکل می‌کند
شفاآنلاین>سلامت>بیماران دیابتی افرادی هستند که به‌دلیل نقص مستقیم عضوی به نام لوزالمعده و به‌دلیل نقص غیرمستقیم اعضایی چون کبد و کلیه دچار اختلال تنظیم قند خون می‌شوند و این اختلال باعث مشکلاتی در روند جسمانی آنها می‌شود؛ مشکلاتی که دست و پاگیر بوده و در دوران قرنطینه کرونا به چند برابر رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین، بیماران برای برطرف‌کردن این مشکلات به دارو، انسولین و غذاهای مناسب حالشان نیاز دارند. برخی از بیماران روزانه در چند نوبت به مصرف دارو یا تزریق انسولین نیازمند هستند.

2گونه بیمار دیابتی داریم: نوع یک که وابسته به انسولین هستند و نوع دو که وابسته نیستند، ولی با توجه به وضعیت نامناسب تغذیه‌ای و همچنین رعایت نکردن موارد پیشگیری و کنترل توسط بیماران، بسیاری از بیماران غیروابسته به انسولین نیز به آن نیازمند می‌شوند.

در دوران شیوع کرونا و به‌دلیل کاهش تردد یا بعضا نبود امکان مراجعه حضوری برای تهیه اقلام یادشده، بیماران دیابتی و خانواده آنها دچار مشکل می‌شوند. علاوه بر آن، موضوع همه‌گیری بیماری کرونا مشکل را بسیار پیچیده کرده است. 

همانطوری که می‌دانیم داشتن بیماری‌های پایه‌ای و زمینه‌ای باعث افزایش صدمات و عوارض بیماری کرونا می‌شود و همین موضوع نگرانی بیشتر بیماران خصوصا مبتلایان به دیابت‌ را سبب شده است؛ طوری که با کوچک‌ترین اتفاق، آنها دچار نوسان شدید قند خون می‌شوند. البته بسیاری از نگرانی‌ها بیهوده است، ولی همین موضوع به آموزش نیاز دارد. 


تقویت روحیه و آرامش خیال بیماران در روند بهبود و کنترل بیماری آنها نقش بسزایی دارد و بحران کرونا طبیعتا در این مورد، اختلال ایجاد می‌کند و مانند بقیه افراد، آنها هم دچار اضطراب می‌شوند که در روند درمان‌شان ایجاد مشکل می‌کند.

در ماه‌های عادی و پیش از کرونا، موضوع آموزش از نگرانی‌های ما و بیماران نبود؛ چراکه به‌راحتی در فضاهای مختلف خصوصا خانه‌های سلامت، سراهای محله، مدارس و مساجد، امکان آموزش بی‌دغدغه فراهم بود، ولی در چند‌ماه اخیر به دلایل به‌وجودآمده، امکان آموزش و اطلاع‌رسانی مستقیم وجود ندارد و این مورد به‌صورت خیلی ضعیف‌تر از طریق فضای مجازی انجام‌پذیر شد.

مشکل اصلی، کهولت سن خیلی از بیماران دیابتی است که دسترسی به فضای مجازی برایشان امکان‌پذیر نیست و این مهم بر دوش خانواده‌های آنهاست که در این خصوص هم درصدی از آنها به‌دلیل اینکه جدای از فرزندان خود زندگی می‌کنند به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

در حمایت از بیماران دیابتی، مراکزی بودند که با همکاری کانون دیابت شهرداری تهران، در این دوران نیز به فکر افراد دیابتی بوده و برنامه‌های زیادی جهت افزایش اطلاعات آنها و همچنین تقویت روحیه بیماران ترتیب دادند.

 این مراکز با بهره‌گیری از متخصصان خصوصا مربیان آموزشی توانستند از طریق فضای مجازی، مسابقات، چالش‌ها و آموزش‌های زیادی را برای بیماران دیابتی در این ایام آشفته‌بازار کرونایی ایجاد کنند. ازجمله برنامه‌هایی که توسط آنها ارائه شد، ایجاد گروه‌های غیرحضوری پرسش و پاسخ، مسابقات مجازی کتابخوانی، مسابقات نقاشی کودکان دیابتی و پخش ویدئوهای جذاب بوده است.

فعالیت‌های گروهی در دوران شیوع کرونا غیرقابل اجرا بود، ولی تا قبل از شروع سال جدید انجام می‌گرفت که شامل: اردوهای آموزشی- تفریحی، مسابقات ورزشی، مسابقات فرهنگی، پیاده‌روی عمومی، طناب‌کشی، طبیعت‌گردی، همایش‌های آموزشی و جشنواره‌های غذا و کاردستی بوده است. 

فعالیت‌های مشاوره‌ای و کمک‌درمانی مانند ارجاع بیماران به پزشکان معتمد، هماهنگی بستری یا اعمال جراحی زودهنگام و کم‌هزینه، مشاوره‌های حضوری پزشکی و روانشناسی نیز که برای کمک به بیماران انجام می‌گرفت، تحت‌تأثیر این اتفاقات غیرقابل اجرا شد.همشهری 



دکترای تغذیه و کارشناس طب ایرانی و دیابت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: