کد خبر: ۲۵۹۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 10
او بدون آنکه با آلمان و يا حتي با ساير متحدان ناتو و يا با افسران نظامي آمريکا در سطح اروپا مشورت کرده باشد، اين تصميم را گرفت. ترامپ حتي با شوراي امنيت ملي آمريکا هم در اين تصميم گيري مشورت نکرد
شفاآنلاین>اجتماعی>آمريکا با خارج کردن نيروهايي نظامي‌ از آلمان، خود را يک‌جانبه مقابل روسيه خلع سلاح مي‌کند. ترامپ با اين تصميم‌، خود يک تهديد عليه امنيت ملي آمريکاست.

ترامپ که ثروت سياسي‌اش را در آستانه انتخابات از دست رفته مي‌بيند، تصميم گرفته براي تقويت اين ثروت، در اين ماه اجلاس سران «گروه ۷» را در واشنگتن برگزار کند. او از ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه نيز به عنوان يکي از ميهمانان ويژه براي شرکت در اين اجلاس دعوت کرده است.

تا اينجا همه چيز عادي است؛ اما نکته قابل بحث در اين موضوع، رد شدن دعوت شرکت در اجلاس از سوي آلمان است.

ترامپ شخصا با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تماس گرفت و او را براي شرکت در اجلاس سران گروه ۷ دعوت کرد اما مرکل با طرح دو دليل «همه‌گيري کرونا و آماده نبودن کامل براي شرکت در چنين اجلاسي» آن را رد کرد.

ترامپ به شدت از اين برخورد مرکل عصباني شد و تصميم گرفت آن را تلافي کند. او جمعه گذشته اعلام کرد که يک سوم سربازان آمريکايي را از آلمان خارج مي کند. همه از اين تصميم شوکه شدند.

در ادامه مطلب اين روزنامه آمده است: اين تصميم ترامپ مغاير با منافع ملي آمريکاست. او بدون آنکه با آلمان و يا حتي با ساير متحدان ناتو و يا با افسران نظامي آمريکا در سطح اروپا مشورت کرده باشد، اين تصميم را گرفت. ترامپ حتي با شوراي امنيت ملي آمريکا هم در اين تصميم گيري مشورت نکرد.

اگر سربازان آمريکايي خاک آلمان را ترک کنند، آن موقع آمريکا ديگر نمي تواند محکم جلوي تهاجم‌ و تجاوزگري‌هاي روسيه در اروپا بايستد. در مورد مقابله با ساير بحران‌هاي خارجي نيز همين مشکل وجود خواهد داشت.

آمريکا دارد يکجانبه خود را در مقابل روسيه خلع سلاح مي کند. هنوز چيزي از مکالمه ترامپ و مرکل نگذشته بود که ترامپ با پوتين تلفني تماس گرفت. به طور حتم پوتين از خوشحالي در پوستش نمي‌گنجد چون هم رقيبش يک طرفه خودش را خلع سلاح مي‌کند و هم اينکه شکاف رقيب با متحد ديرينه و کليدي اش عميقتر مي‌شود.»

ترامپ فکر مي‌کند با خارج کردن نيروهاي نظامي آمريکا از آلمان، مرکل را تنبيه مي‌کند، اما اين نيروها اسما" براي دفاع از آلمان در خاک آن کشور هستند و وظيفه اوليه آنها قوي‌تر کردن قدرت دفاعي آمريکاست.

در ظاهر پيشنهاد خروج سربازان آمريکايي از آلمان را سفير چاپلوس واشنگتن در برلين به نام «ريچارد گرنل» داده است. او مي‌گفت که آلمان به شيوه‌نامه‌هاي پذيرش هزينه‌هاي دفاعي ناتو عمل نکرده است.

گرنل و ترامپ توجهي به اين واقعيت ندارند که در دوران جنگ سرد تعداد سربازآن آمريکايي مستقر در آلمان بيش از ۲۳۵ هزار نفر بود و امروز اين تعداد به ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش پيدا کرده است.

آمريکا دو پايگاه نظامي در آلمان دارد؛ پايگاه هوايي «رامشتاين» که مخصوص عمليات‌هاي نظامي آمريکا در خاورميانه و آفريقاست و ديگري پايگاه درماني منطقه‌اي «اندشتول» که سربازان زخمي شده در عراق و افغانستان را براي درمان به اين مرکز منتقل مي‌کنند.

سه سال است که مشاوران امنيت ملي ترامپ و فرماندهان ارشد نظامي آمريکا مُدام به رئيس جمهوري توصيه و گوشزد مي‌کنند که وجود اين پايگاه‌هاي نظامي در آلمان براي امنيت ملي آمريکا بسيار حياتي است. اما ترامپ گوشش بدهکار اين حرف‌ها نيست و مي‌گويد سربازان آمريکايي در آلمان نيروهاي مزدور بوده و فقط وقتي بايد در کشورها مستقر بشوند که ميزبان، همه مخارج اين ماموريت نظامي را بپردازد. ترامپ در مورد کشورهاي کره جنوبي و افغانستان نيز همين تصميم را دارد.

او همچنين تهديد کرده سربازان آمريکايي را از کره‌جنوبي خارج خواهد کرد؛ اين يعني اهداء يک هديه بزرگ به يک ديکتاتور ديگر به نام " کيم جونگ اون" رهبر کره شمالي. در مورد افغانستان نيز ترامپ در حال بررسي است که آيا مي‌شود تا پيش از انتخابات رياست جمهوري در ماه نوامبر(آبان‌ماه) اندک سربازان باقيمانده آمريکا در اين کشور را خارج کند يا نه. پيش از اين قرار بود سال ۲۰۲۱ اين سربازان از افغانستان بيرون بروند. اين نيز هديه‌اي از سوي ترامپ به طالبان است.

براي ترامپ عواقب تصميم‌هايش، هيچ اهميتي ندارد. او گويا اصلا توجه ندارد که عقب‌نشيني زودهنگام از افغانستان، دور زدن گفت‌وگوهاي صلح افغانستان است. 

از همه مهمتر، اگر سرباز آمريکايي در افغانستان نباشد، اين کشور دست بسته تسليم گروه جهادي متحجر طالبان خواهد شد تا بيايد و به نام دين، يک ديکتاتوري در کشور برپا کند و افغانستان را در قرن بيست و يکم به قرون وسطي بازگرداند.

البته هنوز تصميم‌گيري ترامپ براي خارج کردن نيروهاي آمريکا از آلمان نهايي نشده است. به طورمسلم پنتاگون و جمهوريخواهان کنگره که همگي از ياران ترامپ هستند نيز مخالف اين تصميم او بوده و تمام قد مقابل آن خواهند ايستاد.

در ادامه تحليل اين روزنامه آمده است: رهبران نظامي پيشين آمريکا نيز همواره با تصميم‌گيري‌هاي غيرمنطقي ترامپ به طور آشکار مخالفت مي‌کردند؛ از جمله «جيم متيس» و «کالين پاول». اين رهبران نظامي ترامپ را يک «دروغگو» ناميدند که با تصميم‌هايش کشور را تجزيه مي‌کند. ترامپ با اين تصميم‌ها، خود يک تهديد عليه امنيت ملي آمريکاست.واشنگتن پست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: