کد خبر: ۲۵۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 06
به نظر می رسد که پس از پزشکان و کارمندان بهداشتی خبرنگاران دومین گروهی هستند که در افغانستان با خطر بیشتر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند
شفاآنلاین>سلامت>سازمان خبرنگاران بدون مرز با ارائه گزارشی مبنی بر اینکه افغانستان بیشترین آمار خبرنگاران مبتلا به کرونا در جهان را دارد اعلام کرد: حرکت جهشی ویروس کرونا به سمت نقطه اوج و ابتلای ۷۰ خبرنگار افغانستان زنگ خطر جدی را برای سازمان های رسانه ای این کشور به صدا در آورده است.

به گزارش شفاآنلاین، همزمان با گسترش ویروس کرونا در افغانستان شمار زیادی از خبرنگاران  دراین کشور به  این بیماری مبتلا شدند  و دو کارمند رسانه‌ای نیز جان باختند.

 به نظر می رسد که پس از پزشکان و کارمندان بهداشتی خبرنگاران دومین گروهی هستند که در افغانستان با خطر بیشتر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

این سازمان در گزارش خود اعلام کرده است:  از تعداد ۷۰ خبرنگار مبتلا به ویروس کرونا  ۵۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بیمار متعلق به شهر کابل هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز هشدار داده است: در حال حاضر افغانستان بیشترین شمار کارمندان رسانه‌ای مبتلا به ویروس کرونا را در جهان دارد.

این سازمان نهادهای حامی خبرنگاران را به کوتاهی متهم کرده و به نقل از برخی خبرنگاران مبتلا به کووید۱۹  گزارش داده است: خبرنگاران مبتلا به این بیماری هیچ کمکی را برای درمان دریافت نکرده اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز از دولت افغانستان، رسانه‌ها و نهادهای حامی خبرنگاران خواسته است که باید برای حفاظت از آنان تلاش کنند.

 ویروس کرونا در این روزها در افغانستان بشدت در  حال گسترش است و تنها آمار رسمی وزارت بهداشت این کشور حاکی از آن است که شمار مبتلایان به ۱۹ هزار نفر رسیده و شمار جان باختگان نیز از مرز ۳۰۰ نفر عبور کرده است.

مسئولان بهداشتی کابل پایتخت افغانستان تائید کردند که شمار جان باختگان و مبتلایان به این بیماری بسیار بیشتر از آمار رسمی وزارت بهداشت است .

«امرالله صالح» معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیر روز پنجشنبه در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: دیگر هیچ کسی در این کشور از خطر ابتلای ویروس کرونا در امان نیست.

وی افزود: ۵۰ درصد از اعضای خانواده و کارمندان دفترش به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

دولت براساس طرح بازگشت به فعالیت اداری، دفاتر دولتی در دو گروه روزهای زوج و فرد مشغول به کار خواهند بود.

براساس این طرح دولت که برای سه ماه آینده در نظر گرفته شده است، استفاده از ماسک، حفظ فاصله دومتری بین افراد و جلوگیری از تجمع بیش از ۱۰ نفر اجباری  شده است.

در این طرح آمده است که بزرگسالان اجازه ندارند از منازل خود خارج شوند. اما با توجه به وضعیت مردم افغانستان که بیش از ۷۰ درصد ازجمعیت این کشور، زیرخط فقر زندگی می کنند و توان خریداری چند عدد نان خشک برای شب را ندارند، استفاده از ماسک که هر عدد آن در این روزها به ۲۰ افغانی فروخته می شود، کاری ساده و عملی نیست.

اکنون بسیاری از مردم و شماری از نهادها از دولت انتقاد می کنند که مقابله با ویروس کرونا دیگر در اولویت دولت قرار ندارد و آنها در کنترل و مدیریت آن ناکام ماندند.

این افراد می گویند که ارائه کمک‌های تعهد شده از طرف نهادهای بین المللی و کشورهای خارجی به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است اما دولت از این پول برای کمک به مردم استفاده درست نکرده است.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار