کد خبر: ۲۵۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 05
یک روانشناس بالینی تاکید کرد با مشارکت و تقسیم کار بین اعضای خانواده می‌توان اختلافات خانوادگی را در ایام خانه‌نشینی کاهش داد.

شفاآنلاین>اجتماعی>افسانه نزاکتی افزود: با بروز ویروس کرونا در کشور و ضرورت رعایت برخی اصول بهداشتی نظیر در خانه ماندن، ساعات «با هم بودن» اعضا خانواده نیز افزایش یافته است.

به گزارش شفاآنلاین: نزاکتی ادامه داد: بنابراین خلوت (حریم خصوصی) اعضای خانواده تحت تاثیر قرار گرفته و این امر موجب بروز برخی اختلافات و ناسازگاری‌ها شده است.

این مشاور خانواده گفت: تعطیلی برخی کسب وکارها، مراکز آموزشی، مدارس و مهدکودک‌ها نیز سبب حضور مداوم فرزندان در منزل و اختلاف در رابطه با فرزندپروری و مشاجره والدین شده است.

به گفته وی، حضور مداوم کودکان در منزل همچنین عدم تخلیه هیجانات و گاه بیش‌فعالی، سستی و کاهلی کودکان را در پی داشته است.

نزاکتی افزود: تغییر سبک زندگی، تغییر زمان خواب و بیداری و صرف وعده های غذایی نیز بر خلق و خوی افراد اثرگذار بود و گاه اختلافات را تشدید کرده است.

وی تصریح کرد: عدم برقراری ارتباطات جنسی نیز به عنوان یکی از مهمترین علل ناسازگاری‌ها در دوران شیوع کرونا به دلیل ترس از ابتلاء به بیماری افزایش یافت و این امر نیز اختلافات زوجین را تقویت کرد.

این مشاور خانواده یادآور شد: برقراری ارتباطات جنسی زوجین مستلزم تعاملات زناشویی مناسب است و در دوران شیوع کرونا این تعامل به دلایل متعدد اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: گاه بروز برخی اختلافات خانوادگی با انجام بعضی از اقدامات نظیر خروج از منزل و مسافرت تعدیل و خشونت و پرخاشگری نیز کاهش می‌یافت اما با شیوع کرونا امکان مسافرت، حضور در کافه‌ها و رستوران‌ها هم با محدودیت مواجه شد.

حفظ حریم خصوصی در روابط خانوادگی سبب امنیت و احترام متقابل است

این روانشناس بالینی درخصوص کاهش و رفع اختلافات خانوادگی نیز اظهار داشت:‌ یکی از مهمترین اقدامات به منظور کاهش ناسازگاری‌ها پذیرش زوجین به مشارکت و همکاری برای رفع اختلافات است.

وی افزود: تقسیم کار در منزل نیز به عنوان یکی از راهکارهای اصلی در کاهش تنش‌ها موثر و حاکی از آگاهی علمی و رفتاری در وضعیت بحران است.

نزاکتی تصریح کرد: فراهم‌ کردن فضای کافه و رستوران نیز در منازل یکی از اقدامات موثر در کاهش اضطراب و تنش و اختلافات خانوادگی است.

این روانشناس همچنین یادآور شد: زوجین به منظور کاهش اختلافات در خصوص خاطرات شیرین گذشته و برخی مباحث همچون فرزندپروری گفت وگو کنند؛ در تعامل با فرزندان نیز اقداماتی نظیر قصه‌گویی‌های شبانه را فراموش نکنند؛ خاطرات عروسی را با عکس‌ها و آلبوم‌های قدیمی تداعی و علاقه‌مندی‌های مشترک (گوش سپردن به موسیقی و...) را باهم انجام دهند.

نزاکتی افزود: فقدان مشارکت و همکاری در اقدامات روزمره و تذکر در رابطه با رعایت اصول بهداشتی هم به دلیل ترس و وحشت ناشی از ابتلاء به بیماری در تقویت اختلافات خانواده اثرگذار است.

به گفته این مشاور خانواده، حرکات سبک ورزشی نظیر یوگا نیز نقشی اساسی در کاهش اضطراب و ناسازگاری ایفا می‌کند.

نزاکتی با بیان اینکه زوجین حد و مرز ارتباطی را هم مشخص کنند، افزود: تعیین چارچوب ارتباطی و حفظ حریم خصوصی امنیت، هویت و احترام متقابل را سبب می‌شود و بی‌شک اختلافات را کاهش می‌دهد.     

وی افزود: زن و شوهر همچنین در مشاجرات خانوادگی به دنبال پیروزی نباشند؛ گفت وگو و مکالمه کنند و از فرصت حضور در منزل برای مطالعه، خودشناسی فردی و دگرشناسی استفاده کنند.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: