کد خبر: ۲۵۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 05
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به عواقب خوش خیالی کاذب در کنترل بیماری کرونا، انتقاد کرد.

شفاآنلاین>سلامت>حمید سوری،  به موضوع کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: در اپیدمی‌های حاد پیشرونده مثل کووید ۱۹ که روند اپیدمیولوژی آن ثابت نیست و طی زمان بسیار تغییر پذیر است، ضروری است سیاست‌ها و رویکردهای پیشگیرانه، محافظتی و درمانی در دوره‌های زمانی کوتاه و متناوب به روز رسانی شوند تا احتمال موفقیت برای خاموشی اپیدمی افزایش یافته و ادامه روند کاهش آن تسریع شود، در غیر این صورت این موفقیت‌ها مقطعی و گذرا خواهد بود.

به گزارش شفاآنلاین:سوری اظهار داشت: ادامه روند کاهشی مرگ‌ها و کاهش شدت ابتلاء به ویژه در گروه‌های پرخطر منوط به ادامه و تقویت اقدامات و برنامه ریزی منظم و سازمان یافته و همراهی و رعایت اصول بهداشتی است.

سوری ادامه داد: رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی احتمال ابتلاء و در نتیجه مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. در صورتی که تا زمان واقعی خاموشی اپیدمی کووید ۱۹ از این مهم غافل شویم، هر لحظه شاهد افزایش احتمال موارد مرگ ناشی از این اپیدمی خواهیم بود.

این اپیدمیولوژیست، افزود: مرگ ناشی از کرونا در مناطق مختلف کشور از جمله تهران و افزایش بهبود یافتگان خبر خوب و امیدوار کننده‌ای است که می‌توان با اجرای تمهیدات علمی و سنجیده آن را تقویت کرد تا شاهد ادامه این روند در کشور بود.

وی گفت: خوشبختانه کیفیت خدمات درمانی نسبت به گذشت زمان بهتر شده و تجربه و تبحر بیشتری در بیمارستان‌ها و کادر بهداشت و درمان برای کنترل و درمان بیماری حاصل شده است. روش‌ها و شیوه‌های درمانی موثرتری نسبت به روزها و هفته‌های ابتدایی اپیدمی به کار برده می‌شود، برنامه‌های پیشگیرانه، مراقبتی و محافظتی در گروه‌های آسیب پذیر و پرخطر، بیشتر رعایت می‌شود که این موضوع در حفظ سلامتی آنان نقش بسیار مؤثری دارد.

سوری ادامه داد: گروه‌های پرخطر مانند سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نسبت به دوران اوایل اپیدمی که بی محابا رفتارهای معمول خود را انجام می‌دادند یا خطر بیشتری برای خود در مقایسه با دیگران قائل نبودند، با گذشت زمان بیشتر از خود مراقبت کردند و اطرافیان آنها نیز بیشتر به مراقبت و محافظت از آنان در مقابل کرونا توجه و دقت کردند.

وی افزود: ترکیب جمعیت نسبتاً جوان‌تر در کشور در مقایسه با کشورهایی مانند ایتالیا یا فرانسه احتمال کاهش مرگ و بهبودی بهتر بیماران را افزایش داده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: حضور افراد پرخطر در اجتماعات به طور چشمگیری طی زمان کاهش یافته و این افراد فاصله گذاری اجتماعی را پررنگ‌تر رعایت کردند که این موضوع سبب کاهش ابتلاء به بیماری شده است.

وی افزود: مدیریت کنترل اپیدمی کووید ۱۹ بدون گرفتن مشاوره اپیدمیولوژی هرگز قادر به خاموش کردن اپیدمی نخواهد بود، این نه یک ادعا و نه یک مطالبه صنفی است. بلکه تجربه موفق کشورهایی است که با این رویکرد لااقل موفق تر از کشور ما عمل کرده اند و این موضوع مبتنی بر مقالات معتبری است که آن را تأیید کرده است.

سوری در پایان گفت: خوش خیالی ناشی از کنترل اپیدمی و عادی جلوه دادن شرایط، موجب شده برخی شهرهای به اصطلاح «سفید» هم رنگی شوند. من واقعاً نمی دانم چرا به توصیه متخصصان این رشته که به شکل‌های مختلف و از طریق رسانه‌ها منتشر شده و می‌شود کمتر گوش داده می‌شود.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: