کد خبر: ۲۵۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 03
واقعا باید سررشته‌هایی که به دنبال حذف تعرفه خدمات داروخانه هستند، پیگیری و شناسایی شوند.
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران درباره سرانجام تعرفه حق فنی داروسازان، گفت: انجمن داروسازان ایران، موضوع حذف تعرفه‌ها را پیگیری می‌کند ولی هنوز به اعتراضی که نسبت به رای دیوان عدالت اداری انجام داده‌ایم، پاسخ رسمی داده نشده است.

به گزارش شفاآنلاین،حمید خیری ، در خصوص آخرین وضعیت اعتراض به رای ابطال تعرفه خدمات داروسازان گفت: رای صادر شده از جانب دیوان عدالت اداری، هرچند مبنی بر اجرای وظیفه حقوقی این ارگان بوده، اما این رای، رایی نیست که بتوان بر اساس آن، حقوق داروساز را از کتب مربوطه و خدمات آن جدا کرد.

وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا، محلی را سراغ ندارید که داروخانه و داروسازان، ارائه خدمات نداشته باشند؛ همانطور که به هر گروه پزشکی مراجعه می‌کنید هزینه خدمات پرداخت می‌کنید و طبیعی است که به دنبال ارائه خدمات، تعرفه خدمات داروساز، حق قانونی داروسازان است و باید ارزش خدمات داروساز حفظ شود. درغیر اینصورت حضور داروساز در داروخانه معنایی ندارد و در ادامه مسئولیت دارویی هم معنایی ندارد.

خیری اضافه کرد: واقعا باید سررشته‌هایی که به دنبال حذف تعرفه خدمات داروخانه هستند، پیگیری و شناسایی شوند.

وی این احتمال را داد که شاید در پشت این قضیه برخی جریانهای داروخانه‌های زنجیره‌ای باشند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران افزود: واقعیت این است که اشتباه کلان در سیاستگذاری حوزه سلامت، در استراتژی آن‌ها است. ما در ارتباط با بهداشت و درمان، درمان محور عمل کردیم تا بهداشت محور. این درحالی است که پیشگیری، از مدت‌ها پیش بر درمان پیشی داشته است. هزینه‌های پیشگیری به مراتب هم نسبت به درمان ارزان‌تر است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، داروخانه را به عنوان" پایگاه درمانی" می‌بینند. آنها معتقدند مسائلی از قبیل غربالگری فشار خون، قند خون و واکسیناسیون‌ها عملا در داروخانه‌ها زیر نظر داروساز صورت گیرد. اطلاعات و کیفیت حال بیماران در مرحله اول در داروخانه‌ها صورت می‌گیرد که در این امر، داروخانه خود یک "جایگاه پایش" است و بیماران از آنجا به پزشک مراجعه می‌کنند؛ اما در ایران از ظرفیت‌های داروساز در این حوزه بهره کافی نمی‌برند.

به گفته خیری، حدود ۱۳ هزار داروخانه در سراسر کشور وجود دارد که به درستی از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود و مشکل اینجاست که ما استراتژی مشخصی نداریم؛ همانطور که استراتژی در مورد آموزش به این تعداد داروساز هم بدرستی نداریم. نتیجه آن هم تصمیماتی از این قبیل می‌شود.

وی تصریح کرد: انجمن داروسازان ایران، موضوع حذف تعرفه‌ها را پیگیری می‌کند ولی هنوز به اعتراضی که نسبت به رای دیوان عدالت اداری انجام داده‌ایم، پاسخ رسمی داده نشده است. البته ناگفته نماند که خوشبختانه وزارت بهداشت هم کاملا به خدمات داروساز آشنا است و در این امر از خدمات داروساز و جامعه داروسازی حمایت می‌کند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: