کد خبر: ۲۵۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۶ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 02
فلوید چندین بار کمک خواست و اعلام کرد که نمی تواند نفس بکشد اما همانطور که در ویدیوی ضبط شده دیده می شود، پلیس از این کار خودداری کرد تا اینکه فلوید پس از ورود به بیمارستان درگذشت
شفاآنلاین>سلامت>با برخورد تبعیض‌آمیز دستگاه حاکم ایالات متحده با رنگین‌پوستان علاوه بر اینکه زخمی کهنه سر باز کرده، خطر وقوع جنگ داخلی در شرایط بحرانی این کشور نیز افزایش یافته ‌است.

به گزارش شفاآنلاین، با مرگ جورج فلوید آمریکایی-آفریقایی تبار در یک عملیات پلیس مینیاپولیس، یک زخم قدیمی آمریکایی دوباره سر باز زد. این موضوع بار دیگر نشان داد که نژادپرستی همچنان در جامعه این کشور به ویژه هنگامی که پای وحشیگری پلیس در میان باشد، پررنگ است.

ماجرا چه بود؟ فلوید مرد سیاهپوست ۴۶ ساله دوشنبه گذشته در یک عملیات وحشیانه پلیس در مینیاپولیس کشته شد، چند روز بعد یکی از چهار افسر پلیس درگیر در این عملیات به قتل وی متهم شد. این پلیس دقایقی بر روی گردن فلوید که سرش روی کف خیابان بود با زانوی خود را فشار داد.

 فلوید چندین بار کمک خواست و اعلام کرد که نمی تواند نفس بکشد اما همانطور که در ویدیوی ضبط شده دیده می شود، پلیس از این کار خودداری کرد تا اینکه فلوید پس از ورود به بیمارستان درگذشت. اکنون این افسر پلیس متهم به قتلی است که طبق قوانین ایالتی جزای آن تا ۳۵ سال زندان خواهد بود.

پیشینه شورش های خشونت آمیز در ایالات متحده

ایالات متحده آمریکا از آن زمان تاکنون دچار آشفتگی شده و شورش های سنگین به سراسر کشور گسترش یافته است. در مینیاپولیس، آشوب ها علیرغم مقابله نیروهای امنیتی با معترضان همچنان ادامه دارد و در سراسر کشور نیز بارها درگیری پلیس با معترضان گزارش می شود.

به گزارش سی ان ان، سیاهپوستان و سفیدپوستان در این اعتراضات شرکت دارند. تصاویر تلویزیونی نشان می دهد تظاهرات کنندگان در راهپیمایی های خود پلاکاردهایی با عناوین «آیا من بعدی هستم؟»، «نمی توانم نفس بکشم» و «صلح بدون عدالت نیست» حمل می کنند.

همچنین برای چهارمین شب متوالی اعتراضاتی در شهرهای دیگر ایالات متحده صورت گرفت که برخی از آنها به خشونت و شورش تبدیل شدند. هرج و مرج شدید و غارت اموال عمومی در لس آنجلس رخ داد تا جایی که «اریک گارستی» شهردار این شهر به خبرنگاران گفت: اینها دیگر اعتراض نیست، خرابکاری و تخریب است.

برای صدمین بار در تاریخ معاصر ایالات متحده است که یک سیاهپوست در اثر خشونت پلیس جان می سپارد و رفتار وحشیانه پلیس به وضوح ثبت می شود. این ویدیو وضعیت را روشن می کند و جایی برای تفسیر باقی نمی گذارد. شاید به همین دلیل است که واکنش ها در سرتاسر کشور بسیار خشونت آمیز، آنقدر رسا و پرتحرک است.

در کشوری که همیشه شاهد تبعیض بوده، کنترل چنین اعتراضاتی و جلوگیری از تشدید شرایط سخت تر است. حتی بیم آن می رود که وضعیت جنگی در داخل کشور ایجاد شود. اینگونه است که مقامات تاکید می کنند: هر مشکلی پیش آید ما کنترل می کنیم، اما هنگامی که غارت و هرج و مرج آغاز شود، ناگزیر از تیراندازی خواهیم بود.

در سال ۱۹۶۷ «والتر هاردلی» رئیس پلیس میامی با شعار «با شروع غارت، تیراندازی را شروع کنید» اعتراضات مربوط به حقوق مدنی را که علیه راهبردهای نژادپرستانه پلیس آمریکا رخ داد، سرکوب کرد.

امروز با گذشت حدود ۶ دهه از آن زمان، تاریخ بار دیگر برای آمریکایی ها تکرار می شود. اکنون نمایندگان سیاهپوست کنگره ترامپ را متهم به ایجاد خشونت علیه آمریکایی های آفریقایی تبار کرده و سیاستمداران حزب دموکرات اقدامات وی را به شدت محکوم می کنند. رئیس جمهوری آمریکا نیز اذعان کرده که می فهمد چرا مرگ فلوید اعتراضات سراسری را برانگیخته است.

ترامپ با این حال روز جمعه در توئیتر اعلام کرد که هرج و مرج منجر به تیراندازی نیروهای امنیتی به معترضان خواهد شد.

نگرانی ترامپ از تداوم اعتراضات

برخی کارشناسان از جمله «کریستین هک» کارشناس مسائل آمریکا بر این باورند که ترامپ در درجه اول نگران است تا خود را نجات دهد، از این رو دیگران را سرزنش می کند. در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی، او بی رحمانه سعی می کند تا به هر نحوی شده از زیر مسئولیت این خشونت‌ها شانه خالی کند.

با این حال رفتار ترامپ در این شرایط تحریک عمدی اوضاع است و در واقع او در حال ریختن نفت بر روی آتش اعتراضات است. به اعتقاد هک رویکرد ترامپ به ویژه زمانی که خود را به عنوان نگهبان قانون و نظم معرفی می کند بیشتر موجب تشدید قیام و اعتراض سیاهپوستان می شود.

همچنین «جیمز دیویس» دانشمند علوم سیاسی و کارشناس آمریکایی در دانشگاه سنت گالن، معتقد است که ایجاد ارتباط صریح بین ترامپ و آشوب ها بسیار آسان است: 'اما در دوران تصدی وی شرایطی ایجاد شد که او نیز در آن نقش داشت. در این شرایط بسیاری از آمریکایی ها ابراز احساسات نژادپرستانه را عادی می دانند. به گفته دیویس نژادپرستی عمیقاً در جامعه آمریکا ریشه دارد و غالباً به روشی بسیار ظریف نهادینه می شود.

ایالات متحده در معرض خطر جنگ داخلی

با انتشار تصاویری از آتش زدن مراکز عمومی و ایستگاه های پلیس، شلیک گلوله ها، مرگ و میر ها در اعتراضات اخیر، جهان با نگرانی به ایالات متحده آمریکا نگاه می کند - آیا چیزی در این شورش ها نهفته است که می تواند جنگ داخلی را آغاز کند؟

در پاسخ باید گفت یک چیز مسلم است: شرایط برای چنین تحولی تعیین کننده است. در حال حاضر، ایالات متحده شاهد گسترش خشمی عمومی است که پتانسیل زیادی برای درگیری دارد: بحران نظام مند در ایالات متحده با شیوع کرونا شتاب گرفت. پیامدهای این همه گیری، یک رکود سریع اقتصادی، یک سیستم بهداشتی آسیب دیده و افزایش آمار بیکاری و فقر بوده است. علاوه بر این، تعداد کشته شدگان کورونا اکنون به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

هک بر این باور است که پتانسیل برای شرایط جنگ داخلی وجود دارد زیرا اوضاع ایالات متحده اکنون غیرعادی است و درگیری همچنان ادامه دارد. هک می گوید: باید ترسید که ترامپ بخواهد این رویارویی را به بهای کمرنگ جلوه دادن مشکلات واقعی و نشان دادن خود به عنوان ناجی قانون و نظم تشدید کند.

از طرف دیگر دیویس فرض می کند که در حال حاضر خطر جنگ داخلی محدود است'. برای یک جنگ داخلی نیاز به جناحها یا گروههای تعریف شده با حداقل مشخصات و رهبران سیاسی مخالف وجود دارد.

اما این واقعیت که اکنون ایالات متحده با این روش خشونت آمیز با مسئله قدیمی نژادپرستی روبرو شده است، نوعی بحران در بحران با پیامدهای غیرقابل پیش بینی است.

آیا بایدن می تواند از ضعف ترامپ استفاده کند؟

آمریکایی ها در ماه نوامبر (آذرماه) تصمیم می گیرند که آیا ترامپ برای دوره دوم رئیس جمهوری آمریکا باشد یا خیر. با این حال «جو بایدن» رقیب دموکرات وی و حزب او به نظر می رسد در شرایط فعلی درمانده اند.

به نظر می رسد که بایدن نمی تواند از تاردرهم تنیده خود خارج شود و رئیس جمهوری را به روشی کارآمد، با عزت و شجاعت، به صورت عینی و شخصی هدف حمله قرار دهد. در عوض، او ترسیده و ناامید به نظر می رسد.
تاکنون هیچ نشانه ای در دست نیست که نشان دهد ترامپ در پی بحران، محبوبیت خود را از دست داده است.

در عین حال به اعتقاد دیویس، شکست انتخاباتی ترامپ با یک 'سناریوی ترسناک' همراه می شود. اگر او در ماه نوامبر(آبان) انتخابات را از دست بدهد و یک بخش رادیکال و مسلح از پیروانش نتیجه را نپذیرند.

بر این اساس طی ماه های آینده آرام کردن کامل کشور غیرممکن به نظر می رسد، با این حال روزها و هفته های آینده نشان می دهد که آیا می توان از افزایش سرعت اعتراضات جلوگیری کرد یا خیر.نشریه بیلد آلمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: