کد خبر: ۲۵۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 01
خبرنگاری به روش تماس تصویری:
اکنون با گذشت سه ماه از خبرنگاری با استفاده از تماس تصویری که نتایج خوبی نیز به همراه داشته است، سردبیران تمایل چندانی به اعزام خبرنگار ندارند
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>۱-بسته شدن مرزها به آن معناست که خبرنگاران دیگر نمی توانند به عرصه میدانی دسترسی داشته باشند، ولی آنها از روش های بسیار دیگری نیز برخوردارند.  
 
۲- یکی از همکاران خبرنگاران در این مورد برایم  گفت چگونه  شش ساعت در انتظار تماس تصویری فردی نشسته است تا آن چه را که در تایلند روی می دهد، دریافت کند .او گفت دیگرلازم نیست که برای کسب خبر به سفربرویم. 

۳- هفته گذشته ازطریق ویدئو کنفرانس در جشنواره ای در لندن شرکت کردم . درابتدا برایم عجیب بود که دراین شکل از تجمع  با شمار زیادی از مخاطبان مواجه شوم ولی به تدریج و پس ازطرح چند سوال شرایط عادی شد. ما به علت نیاز خود با این شکل تازه از جهان درحال سازگار شدن هستیم.  

۴- یکی از پرسش ها ین بود که با توج هبه بسته شدن مرزها، خبرنگاران خارجی چگونه باید فعالیت کنند.

۵- سردبیر یکی از نشریات برجسته انگلیس یادآور شد که اکنون به علت کاهش قابل توجه بودجه، خبرنگاران کمتری به خارج اعزام می شوند . درواقع، اتاق خبر دیگر به سادگی نمی تواند به روش قدیمی تهیه گزارش بازگردد.

۶- اکنون با گذشت سه ماه از خبرنگاری با استفاده از تماس تصویری که نتایج خوبی نیز به همراه داشته است، سردبیران تمایل چندانی به اعزام خبرنگار ندارند . 

۷- اگرچه حضور میدانی خبرنگاران تاثیربیشتری دارد، ولی در روش تماس تصویری نیز همان جملات و اظهارات را می توان کسب کرد.  

۸- این روش تازه پیامدهای منفی و مثبتی بر آینده تهیه گزارش دارد. اگر از گوش ها وچشمان واقعی خود برای مشاهده رویدادها استفاده نکنیم ، از کجا بدانیم  چه چیزی درواقع درحال روی دادن است ؟

۹- گزینه عملی به جای روش قدیمی حضور شخصی در میدان، استفاده از خبرنگاران محلی است که معمولاً به ما در اجرای وظیفه کمک می کنند و ازاین پس توجه شایسته تری را کسب خواهند کرد .

۱۰- من عضو هیات مدیره سازمان مردم نهاد موسوم به موسسه گزارشگری در زمان جنگ و صلح هستم که در خلال جنگ بالکان در دهه ۱۹۹۰ تاسیس شد و هدف آن حمایت و آموزش خبرنگاران مناطق جنگی است. ما به آنها آموزش می دهیم که درعین حفاظت از خود، از مناطق جنگی مانند حلب و بغداد اخبار معتبری را ارائه کنند.

۱۱- امروزه برخلاف گذشته تنها با یک گوشی همراه می توانید با دفتر کار خود در هزار مایل آن سوتر تماس تصویری برقرار  و فیلم گزارش خود را ارسال کنید.

۱۲ –  در مورد اخبار جعلی این  مشکل بزرگ وجود دارد که خبرنگاران محلی مرتبط با ما صادق نباشند. کسب درست ترین روایت از ماجرا به ویژه اگر خبرنگار درون منطقه محاصره شده قرار داشته باشد ، کار آسانی نیست ولی کشورهای توسعه یافته نیز بر گزارشگران محلی تکیه می کنند بی آن که چندان نگران نگاه جانبدارانه آنها باشند. 
 
۱۳-همچنین فعالیت درمناطقی که نیروها فعالانه درتلاشند تا واقعیات را مخفی کنند، دشوار است ولی بسیاری از خبرنگاران محلی با زحمت زیاد تلاش می کنند تا به حرفه خود وفادار بمانند .

۱۴- کرونا تقریباً همه جنبه های زندگی از جمله روش تهیه گزارش را تغییر داده است واین لزوماً بد نیست. شاید زمان آن باشد که عرصه را به نسل تازهای از خبرنگاران واگذار کنیم تا با عمل گرایی و همدلی اخبار کشور خود را منتقل کنند.

۱۵- بیان حقیقت فقط از جانب خبرنگاران خارجی صورت نمی گیرد و می تواند از سوی افراد محلی شاهد وقایع نیز ارائه شود. نشنال
نویسنده : دي جيواني  جانين

نویسنده عضوارشد موسسه Yale’s Jackson Institute for Global Affairs
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار