کد خبر: ۲۵۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 01
چنانچه روند گسترش کرونا در این کشور متوقف نشود موجب خواهد شد دانشگاه‌ها با ضررهای جبران ناپذیر و حتی ورشکستگی کامل رو به رو شوند
شفاآنلاین>سلامت>روز دوشنبه گزارش داد که شیوع بیماری کرونا موجب شده است ۳ تا ۴،۶ میلیارد دلار به دانشگاه‌های این کشور خسارت وارد شود و ۲۱ هزار شغل نیز در معرض خطر جدی قرار گیرند.

به گزارش شفاآنلاین، دانشجویان بین‌المللی سالانه ۳۹ میلیارد دلار برای این کشور درآمد دارند و این میزان ۲۶ درصد از عایدات این دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهد. اکنون به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها و بازگشت بسیاری از دانشجویان به کشورهای خود در اثر شیوع ویروس کرونا، خسارت مالی هنگفتی به آن‌ها وارد شده است به گونه‌ای که دولت این کشور مجبور شد به دنبال راه چاره‌ای برای بازگشت دانشجویان خارجی به کشور بیفتد.

مسوولان این دانشگاه‌ها حتی مجبور شدند از تعداد کارمندان خود نیز بکاهند، چرا که این دسته از دانشجویان خدمات خاصی را از طرف گروه خاصی از کارکنان دانشگاه‌ها دریافت می‌کردند که با رفتن آن‌ها، این دسته از کارکنان حوزه خدمات آموزشی کشور نیز بیکار شدند.

بر پایه این گزارش، چنانچه روند گسترش کرونا در این کشور متوقف نشود موجب خواهد شد دانشگاه‌ها با ضررهای جبران ناپذیر و حتی ورشکستگی کامل رو به رو شوند.

دانشگاه‌های استرالیا در طول چهار ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا با چالش‌های جدی در این ارتباط روبرو شدند، زیرا بسته شدن مرزها، تعداد بی‌شماری از دانشجویان بین‌المللی را از کشور خارج کرد و از این رو این دانشگاه‌ها نمی‌دانند فعالیت حضوری خود را چگونه آغاز کنند.

۸ دانشگاه برتر این کشور معروف به "گروه-۸" امروز از دولت فدرال خواستند راه چاره‌ای برای آن‌ها در نظر بگیرد تا از ضررهای بیشتر و حتی ورشکستگی کامل در سال آتی در امان باشند.

هزینه بحران ویروس کرونا بر دانشگاه‌های استرالیا که به شدت به دانشجویان بین‌المللی وابسته هستند، بسیار سنگین بوده و تخمین زده می‌شود که طی ۶ ماه آینده نیز با خسارت ۳ میلیارد دلاری دیگری روبرو شوند.

به گزارش شبکه اس بی اس استرالیا، مدیران ارشد سازمان دانشگاه‌های استرالیا (UA) در این باره می‌گویند که با توجه به اطلاعات موجود تخمین زده می‌شود طی ۶ ماه آینده ۲۱ هزار و ۲۹۰ کارمند تمام وقت شغل خود را در دانشگاه‌ها از دست بدهند. این درحالی است که دانشجویان بین‌المللی فقط طی سال تحصیلی ۱۹-۲۰۱۸ میلادی ۳۷.۶ میلیارد دلار به اقتصاد استرالیا سرازیر کردند و به این ترتیب بخش آموزش چهارمین صادرات مهم این کشور بوده است.

با شیوع ویروس کرونا، دولت فدرال دانشجویان بین‌المللی را مجبور کرد با وجود پرداخت ۳۳ هزار دلار استرالیایی برای تحصیلاتشان در نیم سال نخست، تمام برنامه‌هایشان برای تحصیل در استرالیا را لغو کنند و در نهایت به دلیل نبود شغل و یارانه در استرالیا به کشور خود بازگردند.

با فروکش کردن بحران کرونا، استرالیا سعی دارد از ماه ژوئیه (تیرماه) فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر گیرد. در حال حاضر تخمین زده می‌شود حدود ۱۰ درصد دانشجویان هنوز نمی‌توانند وارد استرالیا شوند.

مدیر ارشد سازمان دانشگاه‌های استرالیا در این باره می‌گوید شواهدی که نشان ‌دهد دانشجویان بین‌المللی تصمیم گرفته باشند به دلیل شیوع ویروس کرونا تحصیل خود را در مکان دیگری از سر گیرند، وجود ندارد.

بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا از دولت این کشور خواسته‌اند به ۱.۵ میلیون دانشجوی بین‌المللی اجازه دهد به این کشور بازگردند.

روزنامه "سیدنی مورنینگ هرالد" این کشور نیز امروز گزارش داد که این دسته از دانشگاه‌ها از دولت خواستند اجازه دهد دانشجویان خارجی از راه کشورهایی وارد استرالیا شوند که مقررات جداسازی اجتماعی و قرنطینه به کاملترین شکل رعایت می‌شود.

براین اساس، از دانشجویان بین‌المللی درخواست خواهد شد آزمایش‌های لازم برای عدم ابتلا به کرونا را به کاملترین شکل انجام دهند و با پروازهایی وارد کشور شوند که تحت مدیریت و نظارت هواپیمایی ملی استرالیا قرار دارند.

این گزارش حاکی است که دولت فدرال استرالیا نیز موافقت کرده است در صورت رعایت همه موارد فوق و نیز انجام قرنطینه دانشجویان به مدت ۲ هفته در این کشور، به آن‌ها اجازه دهد تا به تدریج از ماه ژوئیه (تیرماه) وارد این کشور شوند.

گرک هاونت وزیر بهداشت استرالیا نیز دیروز در یک کنفرانس خبری در سیدنی گفت که دولت مرکزی تصمیم گرفته است بطور استثنایی از سخت گیری های بهداشتی برای این دسته از دانشجویان خارجی بکاهد.

گزارش‌ها حاکی است که دانشگاه‌های نیوزیلند نیز با چالشی مشابه رو به رو هستند.

شبکه خبری فونیکس هنگ کنگ هفته گذشته گزارش داده بود که آثار شیوع ویروس کرونا برای دانشگاه‌های استرالیا که تامین منابع مالی آن‌ها تا اندازه زیادی به دانشجویان چینی بستگی دارد، بسیار دردناک است.

این گزارش می‌افزاید که برای سال جاری میلادی ۱۰۰ هزار دانشجوی چینی در دانشگاه های استرالیا و ۶ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در دانشگاه‌های نیوزیلند ثبت نام کرده‌اند.

سال جاری تحصیلی در این دانشگاه‌ها به‌زودی آغاز می‌شود اما دانشجویان چینی به دلیل قرنطینه در شهرها و استان های چین، تدابیر قرنطینه‌ای کشورهای استرالیا و نیوزیلند و همچنین نبود پرواز به این کشورها، با موانع و مشکلاتی برای حضور در این دانشگاه ها مواجه شده اند.

براساس این گزارش، شاید در کوتاه مدت این مساله تا حدی قابل تحمل باشد اما این موسسات آموزش عالی به‌تدریج با کمبود منابع مالی مواجه خواهند شد.

محدودیت‌های مسافرتی باعث شده تا هزاران دانشجوی چینی نتوانند به استرالیا و نیوزیلند سفر کنند و این روند می‌تواند میلیاردها دلار استرالیا به این دانشگاه ها ضربه مالی وارد کند.

«ساواتور بابونز» از دانشگاه سیدنی می‌گوید که چالش برای دانشگاه‌های استرالیا که به دانشجویان چینی وابستگی زیادی دارند، جدی است.

به گفته وی،‌ اگر محدودیت‌های مسافرتی استرالیا لغو نشود و یا اینکه تمدید شود، آن زمان دانشجویان چینی ممکن است به دنبال کشورهای دیگری برای تحصیل باشند.

در نیوزیلند هم دانشگاه‌ها با خسارات جدی مواجه خواهند شد زیرا از میان هر ۵ دانشجو در این کشور یک نفر خارجی است و نیمی از کل این خارجی ها هم دانشجویان چینی هستند.نشریه اینکوایری استرالیا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار