کد خبر: ۲۵۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 01
مسئله این است که در حال حاضر ویروس کرونا در گردش است و معمولا شهرهای پر جمعیت تر و متراکم تر به ویژه زمانی که مردم رعایت نمی کنند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند
شفاآنلاین>سلامت>معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یکی از عوامل مهم شیوع بیماری کرونا در سنندج را باور نکردن مبتلایان به بیماری خود به دلیل نداشتن علایم در ابتدای بیماری است و گفت: این افراد مشغول ادامه زندگی روزمره خود شده و به راحتی بیرون می روند و فعالیت می کنند.

به گزارش شفاآنلاین،ابراهیم قادری در رابطه با آخرین وضعیت کرونا در استان کردستان اظهار کرد: چهار شهرستان دیواندره، دهگلان، کامیاران و سروآباد جزو شهرهای سفید استان هستند و مابقی شهرستان ها به جز سنندج که وضعیت قرمز دارد به رنگ زرد در آمده اند.

وی در خصوص وضعیت قرمز و به صدا درآمدن آژیر خطر کرونا در سنندج افزود: مسئله این است که در حال حاضر ویروس کرونا در گردش است و معمولا شهرهای پر جمعیت تر و متراکم تر به ویژه زمانی که مردم رعایت نمی کنند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

به عقیده معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، ممکن است قرنطینه خانگی و رعایت پروتکل های بهداشتی برای مردم خسته کننده باشد و این واقعیتی برای تمام مردم جهان است که متاسفانه موجب کاهش رعایت ها و افزایش انتقال آلودگی می شود.

وی مهمانی های خانوادگی و محل کسب و کار را دو عامل مهم افزایش انتقال ویروس کرونا در سنندج ذکر کرد و ادامه داد: تماس مهم ترین علت آلودگی است؛ به طور مثال ممکن است تعداد مراجعین افراد به کارمند اداره ای به حدی زیاد باشد که موجب آلودگی کارمند شود و این امر ممکن است در بانک ها، سایر ادارات و یا حتی فروشگاه ها به دلیل تماس اتفاق بیافتد و این در حالی است که نمی توان از ورود ارباب رجوع جلوگیری کرد.

قادری از ارسال پروتکل های بهداشتی توسط علوم پزشکی استان برای مشاغل، سوپرمارکت ها، فروشگاه های بزرگ و پاساژ ها که متاسفانه فضای بسیار بسته ای دارند و خود عامل انتشار ویروس کرونا هستند خبر داد و تاکید کرد: توصیه می شود کسانی که به قصد خرید وارد مغازه ها و فضای بسته می شوند از ماسک و دستکش استفاده کنند.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، استفاده از ماسک در فضای باز  به شرط رعایت فاصله اجتماعی ضروری نیست، اما در مکان هایی همچون خیابان فردوسی سنندج که مردم متراکم هستند و نزدیک به هم راه می روند ماسک ضروری است.

وی افزود: کسانی که هرگونه علایمی دارند و مشکوک هستند، لازم است خود را قرنطینه و تماس با دیگران را قطع کنند، چراکه قسمتی از انتشار آلودگی ها این است که افراد مشکوک و دارای علایم رعایت نکرده و قرنطینه را جدی نمی گیرند و دیگران را مبتلا می کنند و این از عوامل مهم افزایش شیوع کرونا است.

قادری، وضعیت امکانات دانشگاه علوم پزشکی و تعداد تخت های بیمارستان را در حال حاضر مطلوب و کافی ارزیابی کرد و گفت: از اوایل شیوع کرونا، همه کشورها به لحاظ امکانات به مشکل برخوردند چرا که این مسئله ناگهانی پیش آمد و وسایل حفاظت فردی در تمام دنیا کمبود داشت و ذخیره کم بود.

به گفته وی، کمک های ویژه و کم نظیر خیرین استان در اوایل شیوع کرونا به علوم پزشکی، در واقع جان پرسنل را نجات داد و موجب ارتقای ارائه خدمات به شهروندان شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، بیان کرد: سیستم بهداشتی استان در تلاش است که سرعت اپیدمی را کم کند و به جد در حال بیماریابی است و با ارسال پروتکل های بهداشتی به ادارات در حال نظارت است.

وی از ابتلای ۱۳۰ نفر و یک مورد فوتی از پرسنل کادر درمان استان به بیماری کرونا خبر داد و گفت: پرسنل کادر درمان در واقع از جان خود مایه می گذارند و با وجود خستگی زیاد شبانه روز مشغول فعالیت هستند و تاب آوری قابل تقدیری دارند.

وی با اشاره با نحوه افزایش آمار در سنندج گفت: اگر افزایش صرفا موارد سرپایی و تعداد کمی باشد مشکل خاصی نیست و همه را می توان درمان کرد، اما اگر علایم بیماری به صورت حاد باشد و وضع همه به بستری شدن برسد، اوضاع خطرناک تر بوده و موجب افزایش مرگ و میر می شود.

به گفته قادری، وجود بیماری های زمینه در برخی از مبتلایان عاملی مهم در بروز علایم کرونا به صورت حاد بوده و موجب بستری شدن افراد می شود؛ همچنین یکی دیگر از این عوامل، باور نکردن مبتلایان به بیماری خود به دلیل نداشتن علایم در ابتدای بیماری است، به همین دلیل این افراد مشغول ادامه زندگی روزمره خود شده و به راحتی بیرون می روند و فعالیت می کنند.

وی تشریح کرد: ویروس کرونا با آسیب زدن به ریه موجب کمبود اکسیژن سلول های بدن می شود که فرد در ابتدا متوجه این امر تا زمان شدت گرفتن علایم بیماری و آسیب رساندن به همه دستگاه های بدن نخواهد شد، لذا فرد مبتلا با وضعیت بدی به بیمارستان مراجعه می کند که این خود موجب افزایش مرگ و میر می شود؛ بر همین اساس اگر بیماران با علایم ابتدایی قضیه را جدی گرفته و استراحت کنند هم از خود مراقبت کرده و هم از انتشار ویروس جلوگیری می کنند.

به عقیده قادری دستگاه های اجرایی استان اقدامات پیشگیرانه را در حد توان انجام داده اند، مسئله این است که این ویروس سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و جزو ویروس های بسیار مسری است اگر بخواهیم سرایت پذیری در ادارات به حداقل برسد باید تعدادی از کارمندان، ۲۴ ساعت مشغول گندزدایی محیطی باشند که عملا این کار امکان ناپذیر نیست، لذا بهترین راه حل این است که خود پرسنل و ارباب رجوع در همه اماکن رعایت کنند، در واقع مشکل از ادارات نیست بلکه در ازدحام است که می تواند در جایگاه بنزین، سوپر مارکت ها و ... اتفاق بیفتد و از طریق لمس و تنس ذرات آلوده انتقال یابد. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: