کد خبر: ۲۵۸۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 29
مطالعه جدید بر روی موش ها نشان می دهد عصاره گیاه «استویا» موجب بهبود علائم بیماری کبد چرب می شود.

شفاآنلاین>سلامت>در بیماری کبد چرب غیرالکلی، کبد بیش از ۵ درصد چربی تولید می‌کند. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد که می‌تواند منجر به سیروز کبدی و سرطان کبد شود. از جمله فاکتورهای پرخطر این بیماری، چاقی و مصرف زیاد مواد قندی است.

به گزارش شفاآنلاین:پژوهشگران بیمارستان کودکان لس آنجلس با مطالعه بر روی موش‌ها دریافتند جایگزینی شکر با شیرین کننده ها می‌تواند به مقابله با این بیماری کمک کند. آنها دریافتند عصاره استویا که یک شیرین کننده فاقدکالری و ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است، می‌تواند علائم بیماری کبدچرب را کاهش دهد.

محققان در این مطالعه به بررسی دو نوع شیرین کننده پرداختند: ساکارالوز، شیرین کننده مصنوعی؛ و استویا که به طورطبیعی از گیاه استویا استخراج می‌شود. هر دو به شکل گسترده در مواد خوراکی و انواع نوشیدنی‌ها مصرف می‌شوند.

دکتر «روهیت کولی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «اگرچه ساکارالوز دارای تأثیرات سودمندی بر لوزالمعده است اما مشخص شد هیچ فایده‌ای برای کبد ندارد.»

محققان دریافتند عصاره استویا موجب کاهش میزان گلوکز و بهبود حساسیت انسولین در موش‌ها شد که نشان می‌دهد این ترکیب می‌تواند به تنظیم قندخون کمک کند.

استویا همچنین موجب بهبود چندین نشانه بیماری کبد چرب از جمله میزان کلی چربی و ایجاد زخم در کبد شد.

گیاه استویا بومی آمریکای جنوبی است و معمولاً به عنوان شیرین کننده در دارو و چای استفاده می‌شود.

مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: