کد خبر: ۲۵۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 28
کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته با تصویب قطعنامه ای، ایمنی فراگیر دربرابر کووید – ۱۹ را به نفع جهانی دانستند و بر توزیع عادلانه واکسن در میان همه کشورها تاکید کردند
 شفاآنلاین>سلامت>یک نهاد وابسته به سازمان ملل ضمن استقبال از تمهیدات اتخاذ شده برای تولید واکسن کرونا و امکان قراردادن آن در دسترس همگان، درمورد مرافعه بر سر کپی‌رایت که روند تولید واکسن را به‌تاخیر انداخته و تحت الشعاع قرار می‌دهد، هشدار داد.

به گزارش شفاآنلاین، فرانسیس گیوری رئیس سازمان جهانی مالکیت معنوی سازمان ملل متحد در یک نشست مجازی به خبرنگاران گفت: آنچه در وهله نخست نیاز داریم، نوآوری است.

کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته با تصویب قطعنامه ای، ایمنی فراگیر دربرابر کووید – ۱۹ را به نفع جهانی دانستند و بر توزیع عادلانه واکسن در میان همه کشورها تاکید کردند.

برخی کشورها از جمله آفریقای جنوبی ابراز تمایل کرده اند که واکسن کرونا، عاری از حق انحصاری باشد.

اما این ایده با واکنش شرکت های داروسازی و واشنگتن که با هر چالشی در برابر حق بین المللی مالکیت معنوی مخالف هستند، روبه رو شده است.

رئیس سازمان جهانی مالکیت معنوی سازمان ملل متحد گت: در اسناد حقوقی بین المللی و اسناد حقوقی ملی، تبصره هایی وجود دارد که اجازه می دهد دسترسی یا حق مالکیت معنوی در شرایطی خاص ملغی شود.

وی تاکید کرد که بیماری کووید – ۱۹ که بیش از ۵.۵ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا و بیش از ۳۵۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده، قطعا مشمول چنین فوریتی است.

وی ضمن تاکید بر نبود واکسن در حال حاضر، نسبت به حذف مشوق ها برای ارتقا سطح نوآوری در این زمینه هشدار داد و گفت: ما باید از ساختار تشویقی که به وجود آورده ایم، استفاده کنیم تا درجهت نوآوری برای دستیابی به واکسن انگیزه داده شود.  

نظرات وی درحالی مطرح شد که سازمان جهانی مالکیت معنوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه یک سرویس بین المللی جدیدی را راه اندازی کرد تا از خطر سرقت ایده های جدید در طول همکاری های آنلاین کاسته شود.

هدف از تاسیس این سرویس، حمایت از ایده ها قبل از برخورداری از محافظت مالکیت معنوی و کاهش خطر مناقشات حقوقی در آینده است.خبرگزاری فرانسه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: