کد خبر: ۲۵۸۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 28
یكی از مسائلی كه ورزشكاران جوان و به‌ویژه ورزشكاران رشته بدنسازی به آن می‌پردازند پودرهای مكملی است كه تجارت آن به‌خاطر اقبال جوانان به این موضوع بسیار پررونق و سودده شده است.ابتدا باید یادآوری كنیم كه به‌خاطر این اقبال، انواع تقلب در این بازار بسیار گسترده و پیچیده شده است.
شفاآنلاین>سلامت>حجم زیادی از این مواد در كارگاه‌های زیرزمینی پر و پلمب می‌شود و در بازار فروخته می‌شود یا به مناطق آزاد مانند كیش یا انبارهای دبی منتقل می‌شود و از آنجا با اسم خارجی به كشور وارد می‌شود. بدیهی است مواد پرشده در آن شیرخشك و نشاسته است و در برخی موارد محرك و مخدر آفتامین و متآمفتامین كه تركیبات شیشه است به آن اضافه می‌شود تا ورزشكار احساس توان بیشتری كند. متاسفانه بازار بسیار بزرگ تقلب گاهی در شبكه توزیع رسمی و داروخانه‌ها نیز ریشه دوانیده است.

گذشته از بحث تقلب در صورت اصل بودن، این مواد را چگونه مصرف كنیم؟

در فلسفه ورزش دو نوع ورزشكار وجود دارد: حرفه‌ای (قهرمانی) و آماتور.ورزشكار حرفه‌ای به كسی گفته می‌شود كه از این راه كسب درآمد می‌كند یا در جهت اهداف قهرمانی تمرین می‌كند و مسابقه می‌دهد.

این نوع ورزش با سلامت منافات دارد. این ورزشكار خطر انواع و اقسام آسیب ورزشی را به جان می‌خرد و بارها سلامت و حتی جان خود را فدای هدف ورزشی خود می‌كند. در نظر این ورزشكار، ورزش خودش هدف است و بقیه موارد در درجه بعدی اهمیت قرار دارد. این ورزشكار مثلا فوتبالیستی است كه اگر توان دویدن تا دقیقه 90 را نداشته باشد از یك فوتبالیست سه میلیارد تومانی به یك فوتبالیست 300 میلیونی تبدیل می‌شود. پس برای رسیدن به بالاترین عملكرد ورزشی خود و در رقابت با سایر ورزشكاران به‌ناچار مجبور به استفاده از مكمل‌های ورزشی است تا بتواند از دور این رقابت خارج نشود.

در این ورزشكار مكمل‌ها بایستی توسط یك كارشناس تغذیه تعیین و جیره‌بندی و سپس در دوره‌های مختلف ورزشی استفاده شود، زیرا هر ورزشكاری با توجه به نوع ورزش و شرایط بدنی مكمل‌های متفاوتی را باید مصرف كند. مصرف غیراصولی آنها در بسیاری از موارد موجب افت عملكرد ورزشی نیز می‌شود.

در مورد ورزشكار آماتور هدف از ورزش، كسب سلامت جسم و روح است. كسی بابت این‌كه دور بازوی خود را در سه ماه اضافه كنیم یا چهار ماه پول بیشتری به ما نمی‌دهد. اگر دور بازویمان 22‌سانتی‌متر باشد یا 23‌سانتی‌متر افتخار قابل‌توجهی كسب نمی‌كنیم. حداكثر افتخار آن می‌تواند تشویق فروشنده مكمل باشد! یا حداكثر چند دوست صمیمی. ولی در این راه كه ارزش مادی و معنوی قابل‌توجهی هم ندارد با خوردن مكمل‌ها سلامت جسمی خود را فدا كرده‌ایم علاوه‌بر این‌كه با یك سرماخوردگی ساده همه این افتخارات به باد می‌رود. آسیب‌های كبدی، قلب و عروق، مغز و اعصاب، كلیوی، دستگاه تولید مثل و هورمونی و سرطان تنها بخشی از این آسیب‌ها هستند. متاسفانه در این باشگاه‌ها جو روانی كاذبی ایجاد می‌شود كه برخی افرادی كه به هر علتی دچار ضعف شخصیتی هستند، سلامت خود را فدای اهداف كاذب كرده و حتی علاوه‌بر استفاده از مكمل‌های ورزشی با تزریق هورمون درباره قدرت و زیبایی اندام خود رؤیاپردازی می‌كنند. در این خصوص راهنمایی‌های خانواده و مشاوران تغذیه می‌تواند جوانان را از وارد شدن به این بازی شوم دزدان سلامت برهاند.
 
مهرداد رحیم زاده - کارشناس تغذیه و رژیم غذایی / روزنامه جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: