کد خبر: ۲۵۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 27
جاناتان گرونال
اکنون این خطر وجود دارد که آسیب دیدن نظام های بهداشت و درمان در کشورهای درحال توسعه بر اثر شیوع ویروس کرونا ، دستاوردهای سه دهه گذشته یونیسف را بر باد دهد
شفاآنلاین>سلامت>شیوع ویروس کرونا در کشورهای توسعه یافته به اندازه ای گسترده است که می توان این بیماری را بیماری جهان اول توصیف کرد چون بیشتر مبتلایان و تلفات این ویروس را که شمار آن ها تا کنون به ترتیب به پنج میلیون ششصد هزار و سیصد و پنجاه هزار نفر رسیده است بیماری کشورهای جهان اول نامید. 

یونیسف برای کمک به کودکان قربانی پی آمدهای کرونا به بزرگترین درخواست کمک طی فعالیت 73 ساله خود تحت عنوان کمک به نسل کرونا زده مبادرت کرده است. این درخواست کمک، در پی هشدار هولناک مبنی بر امکان جان باختن 6 هزار کودک در روز در خلال شش ماه آینده ، نه بر اثر کرونا بلکه پی آمد ویرانگر فروپاشی نهادهای بهداشت و درمان ، صورت گرفته است.  

یونیسف در طول سه دهه گذشته یعنی از 1990 تا کنون با گرداوری کمک های مالی از کشورهای عضو و بنیادهای خیریه از جمله بنیاد بیل گیتس، توانسته است به یکی از ماموریت ها و وظایف اصلی خود که کاستن از میزان مرگ و میر کودکان در کشورهای در حال توسعه است، دست یابد. 

پیش از این تاریخ ، در کشورهای در حال توسعه از هر یازده کودکی که به دنیا می آمدند یک کودک پیش از رسیدن به 5 سالی فوت می کردند اما این رقم در سال 2018 به یک کودک از 26 کودک، کاهش یافت.

اکنون این خطر وجود دارد که آسیب دیدن نظام های بهداشت و درمان در کشورهای درحال توسعه بر اثر شیوع ویروس کرونا ، دستاوردهای سه دهه گذشته یونیسف را بر باد دهد. 

هنوز هم هر سال 5 میلیون کودک بر اثر عوامل و بیماری ها قابل پیشگیری در گوشه و کنار جهان، جان خود را از دست می دهند. پیش بینی می شود، ظرف 12 ماه آینده شمار کودکانی که قبل از رسیدن به سن 5 سالگی جان خود را از دست می دهند به هفت و نیم میلیون کودک برسد و نزدیک به 57 هزار مادر نیز هنگام زایمان فوت کنند. 

بر اساس گزارشی که دانشگاه جانز هاپکینز منتشر کرده است شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا بیماری هایی همچون مالاریا و دیگر عوامل مرگ و میر کودکان همچون اسهال به علت نبود آنتی بیوتیک و مرگ مادران به هنگام بارداری و زایمان افزایش پیدا کند. 

پژهشگران وابسته به این دانشگاه در تحقیقات خود در مورد 118 کشور با درآمد سرانه پائین و متوسط، شامل کشورهایی همچون افغانستان، مصر ، هند، عراق ، ایران ، اردن، لبنان ، پاکستان ، فلسطین ، سوریه و یمن، سه سناریو ارایه داده اند، کشورهایی که میزان مرگ و میر  کودکان در ان ها بین 10 تا 60 درصد کاهش یافته است. 

در بدترین حالت ممکن، درصد سوء تغذیه در این کشورها بین 10 تا 50 درصد افزایش خواهد یافت. در خوشبینانه ترین حالت ظرف 6 ماه آینده 254 هزار کودک و بیش از 12 هزار مادر بر اثر پی آمدهای جانبی شیوع ویروس کرونا جان خود را از دست خواهند داد. دربدترین حالت ممکن در همین فاصله زمامی، یک میلیون دویست هزار کودک و نزدیک به 57 هزار مادر جان خواهند باخت.

نکته قابل توجه اینکه ، قربانیان پی آمدهای جانبی کرونا فقط به کشورهای در حال توسعه محدود نخواهد بود بلکه کشورهای توسعه یافته نیز از چنین پیامدی در امان نخواهند بود.  

یونیسف از دولت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی و خواسته است همزمان با مبارزه جهانی علیه کرونا، برای تقویت توانمندی کشورهای فقیر در زمینه بهداشت و درمان کمک کنند تا آنها نیز بتوانند به گونه ای موثر با این ویروس عالمگیر مبارزه و خدمات بهداشتی و درمانی لازم را به شهروندان خود ارایه دهند.  

یونیسف اعلام کرده است برای نجات جان کودکان اسیب پذیر باید تدابیری اندیشید تا آنها بتواند به آب و غذای سالم، بهداشت مناسب و امکان تحصیل دسترسی داشته باشند. باید به خانواده ها برای فراهم آوردن نیاز فرزندانشان کمک شود، از کودکان در برابر خشونت، بهره کشی و سوء استفاده های دیگر پاسداری شود. کودکان خانواده های آواره و مهاجر و مناطق جنگ زده بیش از کودکان دیگر در معرض خطر و آسیب قرار دارند. 
  
  با بسته شدن مدارس، نزدیک به 370 میلیون کودک در 143 کشور جهان که به تغذیه در مدارس وابسته اند باید منابع غذای جایگزین پیدا کنند. لز 14 آوریل به این طرف 117 میلیون کودک در 37 کشور جهان از دریافت واکسن سرخک محروم مانده اند. 

خانم هنریت فور، مدیر اجرایی یونیسف می گوید در حالیکه همه ما تلاش می کنید تا از خود و عزیزان خود به بهترین شکل ممکن مراقبت کنیم باید بدانیم که میلیون ها کودک با خطر به فراموشی سپرده شدن بر اثر شیوع ویروس کرونا روبرو هستند. چگونگی رقم خوردن سرنوشت این گونه کودکان به میزان مسئولیت پذیری ما بستگی دارد. عرب نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: