کد خبر: ۲۵۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 25
علی‌رغم اینکه بسیاری از افراد سالخورده و سالمند مانند جوانان قادر به انجام همه حرکات ورزشی نیستند ولی می‌توانند فعالیت‌های بدنی سبک مانند انجام حرکات کششی را داشته باشند تا کیفیت خوابشان را بالاتر ببرد
شفاآنلاین>سلامت>از آنجایی‌ که خواب خوب به بهبود کیفیت حافظه کمک کرده و به بدن اجازه می‌دهد تا هرگونه آسیبی که در طول روز رخ‌ داده است را ترمیم کرده و سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد؛ پس فقدان آن تأثیرات مخربی بر زندگی سالمندان خواهد داشت.

به گزارش شفاآنلاین،چند راهکار برای بهبود مشکلات خواب در سالمندان:
 

1. داشتن یک برنامه خواب ثابت

برای داشتن و حفظ الگوی خواب منظم شبانه‌روزی، سالمندان باید تلاش کنند هر روز سر یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوند. ممکن است در ابتدا این کار سخت باشد برای همین بهتر است ساعت خود را تنظیم کنند تا سر ساعت تعیین‌ شده بیدار شوند.

2. آفتاب گرفتن در فضای باز

تحقیقات نشان داده که نوردرمانی می‌تواند الگوی خواب را بهبود بخشد. اگر سالمندان قادر به گذراندن وقت در فضای باز نیستند می‌توانند از لامپ‌های تخصصی مخصوص این کار استفاده کنند.

3. پیروی از یک رژیم خاص غذایی

پیروی از یک رژیم غذایی مغذی و متعادل برای سالمندان ضروری است. افراد سالخورده که از اختلال خواب رنج می‌برند می‌توانند با بهره گرفتن از مکمل‌های غذایی برای داشتن خوابی خوب به خود کمک کنند. به‌ عنوان‌ مثال کلسیم موجود در لبنیات باعث تحریک ملاتونین و ایجاد خواب‌آلودگی می‌شود. 

بلغور جو دوسر و غلات دیگر با بالا بردن قند خون نیز نتیجه‌ای مشابه می‌دهند که می‌توانند به خواب‌آلودگی منجر شوند. از طرف دیگر این افراد باید از مقادیر بیش‌ از حد غذاها، نوشیدنی‌ها و موادی که مانع خواب‌آلودگی می‌شوند مانند الکل، تنباکو، کافئین و همچنین نوشیدنی زیاد قبل از خواب خودداری کنند.

4. داشتن فعالیت بدنی

علی‌رغم اینکه بسیاری از افراد سالخورده و سالمند مانند جوانان قادر به انجام همه حرکات ورزشی نیستند ولی می‌توانند فعالیت‌های بدنی سبک مانند انجام حرکات کششی را داشته باشند تا کیفیت خوابشان را بالاتر ببرد.

5. فضای خواب سالم

ایجاد و حفظ محیط سالم خواب برای کاهش علائم مشکلات بی‌خوابی بسیار مهم است. اتاق‌ خواب باید در زمان خواب، تاریک و نسبتاً ساکت باشد برای این کار پرده‌ها را کشیده و دما را تنظیم کنید. همچنین رختخواب باید فقط برای خواب باشد و از انجام کارهای دیگر مثل غذا خوردن و تماشای تلویزیون خودداری شود.

6. حمام گرم قبل از خواب

محققان با ابزارهای متاآنالیز دریافتند که حمام گرم (بین 40 تا 42 درجه سانتی‌گراد) حدود یک تا دو ساعت قبل از خواب، می‌تواند سرعت به خواب رفتن را به ‌طور متوسط تا 10 دقیقه تسریع کند.سلامانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: