کد خبر: ۲۵۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 25
جرمگیری به مینای دندان آسیبی وارد نمیکند و تنها لایه سطحی که جرم هست، از بین میبرد
 شفاآنلاین>سلامت>فلور نرمال دهان انسان مملو از باکتری های متعددی هست که با وجود آن که در شرایط عادی، مشکلی ایجاد نمیکنند، تحت شرایطی می تواند سبب پوسیدگی دندان ها شوند.

به گزارش  شفاآنلاین، در مواردی که سطح بهداشت دهان و دندان ها پایین باشد، این باکتری ها به همراه مواد پروتیینی بقایای غذا، سبب به وجود آمدن لایه ای نازک روی دندان ها می شوند که به آن پلاک های دندانی گفته میشود. 

این پلاکها رنگی تیره داشته و سبب تغییر رنگ دندان ها می شوند و بعد از مدتی دندانها متمایل به زرد می شوند. از طرفی باکتری های موجود در پلاک های دندانی، از طریق ایجاد مواد اسیدی، سبب از بین رفتن مینای دندان میشوند و این امر آغاز فرایند پوسیدگی دندان ها می باشد.

جرم دندان چیست؟

در صورتی که این لایه نازک روی دندان ها باقی بماند، جرم دندان را تشکیل می دهند. این جرم دندان در واقع شامل مجموعه ای از پلاک های میکربی هست که یک لایه قهوه ای رنگی روی دندان ایجاد میکند و با شستشو و مسواک زدن هم بر طرف نمی شود. 

باکتری های موجود در آن ضمن تحریک پوسیدگی دندان ها، سبب التهاب و قرمزی لثه ها نیز می شوند. شایعترین محل تشکیل پلاک ها و جرم دندانی، در فواصل بین دندانها و درحاشیه لثه ها می باشد. جرم دندان به وسیله شستشو از بین نمیرود و به نظر میرسد که جرم گیری به روش های مکانیکی و روش های مختلف، تنها راه می باشد.

آیا جرم گیری به مینای دندان آسیب می رساند؟

بر خلاف تصور عامه، جرمگیری به مینای دندان آسیبی وارد نمیکند و تنها لایه سطحی که جرم هست، از بین میبرد. عده ای تصور میکنند با جرم گیری دندان هایشان سست می شود، در صورتی که در این روش، آسیبی به ریشه دندان ها وارد نمیشود.

روش های جرم گیری دندان

جرم گیری به دو روش سنتی (دستی) و با استفاده از دستگاههای اولتراسونیک انجام میشود. روش سنتی امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که اولتراسونیک به طور گسترده در کلینیک های دندان پزشکی انجام میشود.

تعداد جلسات جرم گیری دندان

بهتر هست جرم‌گیری دندان طی دو الی سه جلسه انجام پذیرد. پس از جرم‌گیری سطح دندان ها نا صاف میشود که این به خاطر باقی ماندن بقایای جرم هست و ارتباطی با آسیب مینای دندانی ندارد. به همین منظور پس از جرم گیری سطح دندان ها صیقل داده می شود.

 جرم گیری دندان سبب کاهش عفونت دهانی میشود، و این امر از عفونت های لثه نیز می کاهد. با از بین رفتن باکتری ها، پوسیدگی دندان ها نیز کمتر میشود. در صورتی که جرم گیری به درستی انجام نشود، میتواند سبب آسیب و عفونت لثه ها نیز شود که لازم هست تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک مناسب تجویز گردد.سلامانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: