کد خبر: ۲۵۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 23
با افزایش سریع شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در آمریکای لاتین، این منطقه به زودی به کانون جدید شیوع بیماری تبدیل خواهد شد
شفاآنلاین>سلامت>با افزایش دقیقه به دقیقه شمار مبتلایان به بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ درکشورهای آمریکای لاتین، این منطقه به کانون جدید ویروس کرونا تبدیل خواهد شد.  

به گزارش شفاآنلاین، ویروس افسارگسیخته کرونا تنها در یک هفته اخیر دامنه تهدید خود را از شمال قاره پهناور آمریکا تا کشورهای جنوبی گسترش داد؛ ویروس کرونا که تاکنون در آمریکا  باعث ابتلای بیش از یک میلیون و ۶۴۵ هزار نفر شده است، در روزهای اخیر مسیر کشورهای آمریکای لاتین را در پیش گرفته تا جایی که برزیل روز جمعه با اعلام ۳۳۰ هزار و ۸۹۰ مورد ابتلای قطعی به کووید-۱۹ از زمان آغاز شیوع این ویروس، روسیه را پشت سر گذاشت و اکنون پس از آمریکا جایگاه دومین کشور در جهان از لحاظ شمار مبتلایان را دارد.      

مایکل رایان مدیر اجرایی سازمان جهانی بهداشت دیروز (جمعه) اعلام کرد با افزایش سریع شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در آمریکای لاتین، این منطقه به زودی به کانون جدید شیوع بیماری تبدیل خواهد شد.  

زنگ خطر در برزیل از روز سه شنبه و در پی گزارش ۲۷۱ هزار و ۶۲۸ مورد ابتلا به کووید-۱۹ و ثبت ۱۷ هزار و ۹۷۱ فوتی به صدا درآمد؛ با افزایش ناگهانی شمار مبتلایان در برزیل، این کشور روز جمعه با ثبت مرگ روزانه یکهزار و یک نفر، شمار مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا را در مجموع ۲۱ هزار و ۴۸ تن اعلام کرد؛ سائو پائولو و ریو دوژانیرو در جایگاه درگیرترین شهرها به ویروس کرونا در این کشور قرار دارند.  

وضعیت وخیم برزیل از لحاظ گسترش ویروس کرونا در حالی است که «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری راست‌گرای این کشور به دلیل نحوه مدیریت مقابله با این بیماری و مخالفت با قرنطینه به شدت تحت انتقاد و در معرض بحرانی سیاسی است.

پیش از این «سرجیو مورو» وزیر سابق دادگستری برزیل اتهامی علیه بولسونارو مبنی بر مداخله در امور پلیس با انگیزه های سیاسی را  مطرح کرد که منجر به آغاز تحقیقات قضایی علیه وی شد، در همین حال «دادگاه عالی فدرال برزیل» دیروز (جمعه) ویدئویی از یک جلسه ژائیر بولسونارو با وزیران منتشر کرد که مدرک محکمی در اثبات اتهام طرح شده است؛ بولسونارو در این فیلم گفت: من پیش از این سعی داشتم تا مقام‌های امنیتی ریودوژانیرو را عوض کنم اما موفق نشدم، اجازه نخواهم داد که اعضای خانواده یا دوستانم متضرر شوند، اگر نتوانم مقام ارشد امنیتی را برکنار کنم، مدیرکل را کنار می‌زنم و یا حتی وزیر را.

بولسونارو در واکنش به ویدئوی منتشر شده اعلام کرد: این فیلم مدرک مستندی از مداخله در فعالیت های‌پلیس فدرال نیست، صحبت من در مورد نیروهای امنیتی شخصی خودم است و نه مقام‌های ارشد امنیتی.  

دردسرهای رئیس‌جمهوری برزیل در حالی ادامه دارد که بحران جدی بهداشتی و اقتصادی گریبانگیر این کشور است.  

مدیریت کرونا و شرایط دشوار بیمارستان‌ها در پرو که پس از برزیل در جایگاه دومین کشور درگیر در منطقه قرار دارد نیز این کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است؛ شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در این کشور به بیش از یکصد و ۱۱ هزار تن و شمار جانباختگان به بیش از سه هزار نفر رسیده است؛ وخامت اوضاع در پرو به قدری است که به رغم بحران بهداشتی، خسارت ۷۰ درصدی بر بدنه اقتصاد این کشور، مردم را مجبور کرده تا برای تامین هزینه زندگی، از خانه‌هایشان خارج شوند.   

در همین حال آرژانتین که پس از گذشت دو ماه از اعلام وضعیت هشدار و شرایط قرنطینه با بحران اقتصادی عمیقی دست و پنجه نرم می‌کند، به دنبال افزایش شمار مبتلایان به بیش از ۱۰ هزار نفر، احتمال رسیدن به دوره دشوار پیک بیماری در این کشور در روزهای آینده انتظار می‌رود.

شیلی و اکوادور نیز به ترتیب با ثبت بیش از ۶۱ هزار  ۳۵ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در رده‌های بعدی کشورهای درگیر در منطقه آمریکای لاتین قرار دارند.

بررسی روند تکامل بیماری همه گیر در جهان و مقایسه پیامدهای کرونا در کشورهای مختلف نشان از لزوم تقویت و بهبود نظام بهداشتی درمانی همزمان با مدیریت رهبران آگاه و مدبر، پذیرش مسئولیت از سوی همه اقشار و در عین حال عمل به توصیه‌های کارشناسان و دانشمندان دارد که می‌تواند راهگشای جوامع در بحران های آینده بشری باشد.  افه 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: