کد خبر: ۲۵۸۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 23
هرچند تعداد محدودیت ها و ممنوعیت های صادراتی در منطقه اپک در حال حاضر خیلی بالا نیست اما افزایش هوشیاری و تقویت همکاری بین اقتصادهای منطقه برای جلوگیری از تشدید چنین اقداماتی ضروری است
شفاآنلاین>سلامت>یک گزارش سیاست گذاری کشورهای عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک (اپک) حاکی است که کشورهای عضو این مجمع همزمان با شیوع ویروس کرونا برای محافظت از امنیت غذایی در منطقه نیازمند اتخاذ یک سیاست تجارت باز هستند.

به گزارش شفاآنلاین، محدودیت های اعمال شده بر تردد و مسافرت بین کشورهای مختلف در منطقه آسیا - پاسیفیک ، بر عرضه مواد غذایی بویژه مواد فاسد شدنی مانند میوه و سبزیجات و لبنیات و گوشت و غذاهای دریایی تاثیر گذاشته است.

کارلوس کوریاما تحلیلگر ارشد واحد حمایت سیاست گذاری اپک در بیانیه ای افزود : برخی دولت ها به مراحلی از هراس خرید رسیده اند و در همین ارتباط ممنوعیت هایی بر صادرات اعمال کرده یا محدودیت هایی بر برخی محصولات غذایی خاص اعمال کرده اند با این امید که تامین غذا را تضمین کنند.

کوریاما که تهیه کننده گزارش جدید واحد حمایت از سیاست گذاری سازمان اپک است ، توضیح داده که این تدابیر می تواند امنیت غذایی را تهدید کند و قیمت مواد غذایی را افزایش دهد که این سناریویی زیان آور برای شهروندان بخصوص خانوارهای فقیر است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند مقررات سازمان تجارت جهانی محدویت صادرات را در برخی شرایط خاص مجاز می داند اما بهبود دسترسی به مواد غذایی از طریق کاهش تعرفه های واردات بهتر از محدودیت صادرات است و کمتر تجارت را دچار اختلال می کند.

وی افزود: با انجام این کار، مصرف کنندگان و شرکت های داخلی به مقدار بیشتری از محصولات غذایی با قیمت پایینتر به علت محصولات وارداتی دسترسی خواهند داشت.

این گزارش واحد سیاست گذاری اپک حاکی است که حداقل چهار کشور عضو اپک از آغاز سال جاری میلادی محدودیت هایی بر صادرات اعمال کرده اند که این بر محصولات غذایی تاثیر گذاشته است. محدودیت‌های موقتی بر صادرات اقلامی مانند آرد ، برنج ، گندم ، جو و تخم مرغ اعمال شده که همگی اقلام ضروری خانوارها هستند.

این درحالی است که شرایط امنیت غذایی در منطقه اپک در حال حاضر نسبت به بحران جهانی غذایی سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به علت افزایش ذخایر در وضعیت بهتری است.

کوریاما تاکید کرد که تقویت امنیت غذایی مستلزم تلاشهای جمعی بعلاوه سیاست های تجارت باز از قبیل حفظ ارتباطات ، تقویت انعطاف پذیری زنجیره های تامین غذا ، حفظ شفافیت و تقویت همکاری بین المللی است.

این گزارش حاکی است که هرچند تعداد محدودیت ها و ممنوعیت های صادراتی در منطقه اپک در حال حاضر خیلی بالا نیست اما افزایش هوشیاری و تقویت همکاری بین اقتصادهای منطقه برای جلوگیری از تشدید چنین اقداماتی ضروری است.

دکتر ربکا استاماریا مدیر اجرایی دبیرخانه اپک گفت: این سازمان باید تضمین کند که زنجیره تامین غذا برای همه شهروندان باز و در دسترس خواهد بود.

وی تاکید کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا آخرین چیزی که می خواهیم شاهدش باشیم یک بحران غذایی است که دراثر آن غذا کمیاب و قیمت ها بالا می رود.

وزیران تجارت سازمان همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوسیه (اَپِک)  پیشتر با صدور بیانیه‌ای از اقتصادهای عضو این سازمان خواستند به روند مقابله با شیوع ویروس کرونا شتاب دهند.

اَپِک یک گروه اقتصادی منطقه‌ای متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است که در سال ۱۹۸۹ با هدف استفاده از وابستگی متقابل فزاینده کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام تشکیل شد و سران کشورهای عضو آن به صورت سالانه با یکدیگر ملاقات می‌کنند. 

۲۱ کشور استرالیا، برونئی،  کانادا، اندونزی،  ژاپن،  کره جنوبی،  مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تایوان، هنگ کنگ، پاپوآ گینه نو، چین،  مکزیک،  شیلی، پرو،  روسیه،  آمریکا و ویتنام، اعضای اَپِک هستند و پاپوا گینه نو اکنون ریاست دوره‌ای این سازمان را برعهده دارد. 

بر اساس گزارش بانک‌ جهانی اعضای اپک با دارا بودن حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان، ‌۵۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی و ۶۰ درصد خروجی اقتصادی جهان را در اختیار دارند. اما آنچه مانع از قدرت‌ گرفتن و ایفای نقش اصلی اپک در اقتصاد جهانی شده شامل گستردگی و تنوع اقتصادهای این گروه بزرگ اقتصادی است. برناما
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: