کد خبر: ۲۵۸۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 23
درحالی که تمام توجه‌ها برای تولید واکسن کرونا بر موسسه سروم متمرکز شده است، هند نقش قابل توجهی در تولید ۶۰ تا ۷۰ درصد واکسن‌های فروخته شده در جهان ایفا می‌کند و موسسه سروم پیشتاز در این امر است
شفاآنلاین>سلامت>یک شرکت هندی که بزرگترین موسسه تولید واکسن از نظر تعداد در جهان است تحقیق برای تولید واکسن برای بیماری کرونا (کوئید 19 ) را آغاز کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، موسسه سروم  در حال حاضر بر روی تولید چندین واکسن آزمایشی برای درمان بیماری کرونا را که یکی از انها "آسترا زنیکا"که توسط دانشگاه آکسفورد تولید شده و در اخبار جهان از آن به عنوان امید درمان بیماری کرونا یاد می‌شود،آغاز کرده است.

تلاش‌های تولید واکسن توسط اومش شالیگرام، رییس بخش تحقیق و توسعه شرکت سروم مدیریت می‌شوند. 

وی گفت: هر روز مشاور علمی نارندرا مودی نخست وزیر هند با من تماس می‌گیرد و جویای پیشرفت‌های به دست آمده در ارتباط با واکسن ویروس کرونا می‌شود. دولت هند همچنین به سرعت موانع قانونی برای واردات مواد خام را رفع می‌کند. این نشان دهنده اهمیت راهبردی یافتن یک راه حل برای عبور از این بحران و درمان ویروس جدید کرونا است. 

ادار پوناوالا رییس شرکت سروم گفت: درحالی که تمام توجه‌ها برای تولید واکسن کرونا بر موسسه سروم متمرکز شده است، هند نقش قابل توجهی در تولید ۶۰ تا ۷۰ درصد واکسن‌های فروخته شده در جهان ایفا می‌کند و موسسه سروم پیشتاز در این امر است. 

در محوطه ۱۵۰ هکتاری شرکت سروم که در شهر پونا قرار دارد، روزانه بیش از ۱۲ اتوبوس صدها کارمند آن را به محل کار خود می‌رساند تا فعالیت آن در طول شبانه روز ادامه یابد. این درحالی است که شهر پونا مانند سایر مناطق هند در قرنطینه سراسری قرار دارد. 

شرکت سروم در میان معدود شرکت‌های هندی قرار دارد که در دوران کرونا و رکود اقتصادی، برای استخدام نیروی کار بیشتر اقدام کرده است. 

 تلاش بی‌وقفه این شرکت در حالی ادامه می‌یابد که موارد ابتلا به کرونا در جهان و هند همچنان رو به افزایش است و کشورها در جهان، واکسن کرونا را تنها راه احیای اقتصاد خود می‌دانند. اگرچه تاثیر هیچ یک از این واکسن‌ها در درمان کرونا هنوز تایید نشده است. 

واکسن‌های مورد آزمایش 

شرکت سروم که در سال ۱۹۶۶ توسط کوروش پونوالا (یکی از شخصیت‌های مهم جامعه زرتشتیان هند) بنیان گذاری شد، اکنون با شرکت‌های آمریکایی "کودا جنیکس"، "نوا واکس" و شرکت اتریشی "تمیس" برای تولید واکسن کرونا قرارداد بسته است. 

یکی دیگر از واکسن‌های مورد آزمایش، واکسن دانشگاه آکسفورد است که به شرکت تولید کننده داروی "استرا زنیکا" واگذار شده و شرکت سروم با آن‌ها برای تولید انبوه این واکسن وارد همکاری شده است. واکسن دانشگاه آکسفورد هم اکنون در مراحل آزمایش‌های بالینی قرار دارد. 

آمریکا یک سفارش ۱. ۲ میلیارد دلاری برای خرید یک میلیارد واکسن دانشگاه آکسفورد، ارائه کرده است. نام اولیه این واکسن "ای زد دی ۱۲۲۲" اعلام شده است. 

شرکت سروم قصد دارد که در مراحل اولیه تولید این واکسن که در ماه ژوئن آغاز خواهد شد، حدود ۴ تا ۵ میلیون واکسن در ماه تولید کند. در چند ماه آینده ظرفیت تولید این واکسن به ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون واکسن افزایش خواهد یافت. 

 ادار پوناوالا رییس شرکت سروم گفت: ما امیدواریم تا پایان ماه اکتبر یا نوامبر چندین میلیون واکسن تولید کنیم تا بتوانیم آن‌ها را در اختیار کشور خود و سایر کشورها در جهان قرار دهیم. تیم آزمایشی این واکسن به من اعلام کرده‌اند که احتمال موفقیت واکسن آکسفورد حدود ۸۰ درصد است. هزینه تولید این واکسن ۱۳ دلار است اما احتمالا دولت‌ها آن را به صورت مجانی به مردم خود ارائه خواهند کرد. 

همه واکسن‌ها موثر نخواهند بود

 پوناوالا توضیح داد: حتی اگر یک واکسن با موفقیت تولید شود، باید یک روش درمانی برای مقابله با ویروس کرونا وجود داشته باشد. تعدادی افراد ممکن است دارای علایم خفیف باشند و تعدادی دیگر علائم حاد از خود نشان دهند. این امر بستگی به سیستم ایمنی بدن دارد. همه واکسن‌ها به طور کامل موثر نیستند. 

موسسه سروم سالانه، بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون واکسن مختلف از فلج اطفال گرفته تا سرخک تولید می‌کند. 

پونوالا تاکید کرد: ظرفیت عظیم شرکت سروم، به ما اجازه می‌دهد که مواد خام درجه یک را برای تولید واکسن خریداری کنیم. اما تولید هرگونه واکسن موفق در مراحل اولیه محدود خواهد بود. 

هند در بیست و چهار ساعت گذشته بیش از ۶ هزار و ۲۵۴ مورد ابتلا به کرونا را به ثبت رسانده است که این بیشترین آمار ابتلا به کرونا در هند در طول یک روز محسوب می‌شود. 

این کشور هم اکنون ۱۲۵ هزار و ۱۲۱ مورد ابتلا به کرونا را به ثبت رسانده است و همچنین ۳ هزار و ۷۲۰ نفر در هند قربانی کرونا شده‌اند. 

دولت هند اعلام کرده است که آماده ارائه سفارش واکسن کرونای خود به شرکت سروم است.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: