کد خبر: ۲۵۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 21
توماس فریدمن- تحلیلگر آمریکایی
مادر طبیعت تنها به رهبرانی جایزه می دهد که عقلانیترین و هماهنگ شده ترین پاسخ های مقتضی را به حوادثی که او به محیط زیست می فرستد می دهند
شفاآنلاین>سلامت> با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، بهترین راهبرد حکومت‌ها برای سازگاری با ویروس کووید-۱۹، حفظ حرمت مادر طبیعت و علم است و بدترین استراتژی نیز استراتژی توسل به ملاحظات سیاسی‌ است.

برای اولین بار در حیات نسل کنونی نوع بشر؛ مادر طبیعت کل کره زمین را در مشتش گرفته است. امروز کل سیاره زمین یک چالش را دارد، با یک ویروس و در یک زمان در جدال است.

اینک این پدیده بی سابقه طبیعی را از منظر منطق مادر طبیعت و منطق قوانین سیستم های طبیعی" می پردازیم. تنها پنجره ای که مطلقا نباید از آن به این ویروس و پاندمی نگاه کرد، منظر ایدتولوژی و سیاست است.

اگر کسی استفاده از ماسک و حفظ رعایت فاصله اجتماعی و منع برپایی اجتماعات مذهبی را نقض ‌آزادی های شخصی می پندارد و هیچ حرمتی برای "مادر طبیعت"‌ قائل نیست در حالی که این مادر الآن کل کره زمین در مشتش است، سخت به خطا رفته است.

مادر طبیعت؛ ‌ در حقیقت همان شیمی، بیولوژی و فیزیک‌ است. موتوری که این مادر را می راند یک چیز است: گزینش طبیعی.

هر موجود زنده ای دوست دارد زنده بماند و جایگاه حقیقی خودش را در یک محیط زیست دنج و آرام پیدا کند و «دی ان ای» (DNA) نسل خودش را به نسل بعدی منتقل کند، نه آنکه بمیرد و به کارخانه بازگردد و اجزاء بدنش از هم متلاشی شود. ویروس هم همینطور است. او هم دوست دارد زنده بماند و تکثیر شود.

ویروس کرونا در بدن خفاش زندگی کرد و در حیات وحش تکامل پیدا کرد. اما هنگامی که انسانی در شهر "ووهان " چین گوشت یک جانور آلوده به کرونا را خورد، ‌ ویروس از حیوان به انسان منتقل شد. ویروس در بدن انسان یک محیط گرم در سلول و بافت سلولی پیدا کرد و فرد را سخت بیمار کرد یا کُشت.

اکنون شما مدت طولانی در قرنطینه مانده اید و خسته شده اید، او به این چیزها کار ندارد. او فقط از شما می خواهد که خودتان را با شرایط وفق بدهید. او ابدا" به این تفاوت های بشری کار ندارد که آیا شما و همه گونه های حیات ثروتمندید یا فقیر، قوی هستید یا ضعیف، زیرک هستید یا نادان. او فقط به فردی از گونه های متبوع جایزه می دهد که بهتر خودش را با شرایط سازگار کرده باشد. این بستگی به DNA  افراد دارد.

در یک همه گیری، مادر طبیعت تنها به رهبر، رئیس جمهور، فرماندار، شهردار، و شهروندی جایزه می دهد که فقط و فقط به "قدرت طبیعت" ایمان داشته باشد. اگر شما هیچ حرمتی برای قدرت طبیعت قائل نباشید، ویروس هایش را، آتش سوزی هایش را، خشکسالی هایش را، تندبادهایش را، سیل هایش را و بقیه بلایایش را سراغ شما می فرستد و یا خودتان را و یا همسایه تان را و یا همشهری هایتان را در هم می کوبد.

مادر طبیعت تنها به رهبرانی جایزه می دهد که عقلانیترین و هماهنگ شده ترین پاسخ های مقتضی را به حوادثی که او به محیط زیست می فرستد می دهند.

مادر طبیعت آنقدر ویروس هایش را تکامل بخشیده است تا این ویروس حسابی در کارش حرفه ای شود و هر ضعفی را که درون سیستم ایمنی شما و یا جامعه تان وجود دارد را شناسایی کند. بنابراین اگر فرد یا جامعه پاسخش به ویروس کامل و هماهنگ شده نباشد، در آن صورت تَرَک ها و هزینه هایی بر این پاسخ وارد خواهد شد.

به دلیل آنکه عناصر بدن مادر طبیعت را بطور کامل شیمی، فیزیک و بیولوژی تشکیل می دهند، بر همین اساس او فقط به استراتژی هایی برای سازگاری پاداش می دهد که بنیانشان همین مواد خام باشد.

اگر استراتژی سازگاری شما برای دفع ویروس بنیانش "ایدئولوژی" و یا "سیاست و ملاحظات سیاسی" باشد، مادر طبیعت بیرحمانه به جانتان خواهد افتاد. یادمان باشد، مادر طبیعت بی وقفه ویروس خودش را منتشر خواهد کرد تا زمانی که ما واکسنی را برای ایمن سازی عمومی جامعه از آن تهیه نکنیم. ۶۰ درصد جامعه بشری به ویروس مبتلا خواهند شد.

برای مقابله با این بلای طبیعی باید از راه طبیعت وارد شد و راه ایمنی عمومی را هم از همان طریق جُست. مقدس ترین استراتژی برای مهار ویروس، همان است که دکتر "دیوید کاتز" متخصص بهداشت عمومی آن را توصیه می کند:" تدبیر یک استراتژی پایدار برای به حداقل رساندن تلفات ".

این تلفات اعم است از؛ تلفات به "جان انسان" و تلفات به "معیشت انسان".  می توان با اندکی درایت همزمان جلوی هر دو تلفات را گرفت.

دکتر کاتز توضیح می دهد:" هر انسانی به شیوه ای متفاوت در معرض خطر کووید - ۱۹ قرار می گیرد. بنابراین باید استراتژی هایی به اجرا درآید که آسیب پذیرترین اقشار جمعیتی را مد نظر قرار بدهد و کم آسیب ترین اقشار را به بازار کار و چرخه اقتصاد بازگرداند. با این استراتژی هم می توان قرنطینه داشت و هم به بازار کسب و کار بازگشت".

در یک نگاه کلی؛ کشورهای چین، آلمان، کره جنوبی، سوئد و خیلی از کشورهای دیگر هریک استراتژی های متفاوتی را برای نجات هم جان شهروندان و هم امرار معاش شهروندان به مرحله اجرا درآوردند.

فعلا نمی توان قضاوت کرد کدام استراتژی موفق تر بوده است. اما یک چیز از همین حالا قابل قضاوت کردن است: همه این استراتژی ها یک اصل بنیادین را محترم شمردند و آن حفظ حرمت "مادر طبیعت" بود.   به موازات آن حفظ حرمت  "علم" و ارج نهادن به قید "هماهنگی"؛ نیز از دیگر خصایص قابل تحسین این استراتژی ها بوده است.

بر مبنای این استراتژی؛ این کشورها ضمن موفق بودن در مهار ویروس، همچنان محدودیت های بهداشتی را در جامعه الزامی کرده اند تا زمانی که یک ایمنی جمعی در برابر ویروس در دست باشد. این محدودیت ها مشتمل است بر: پوشیدن ماسک در مجامع عمومی، رعایت فاصله اجتماعی، ممنوعیت برپایی اجتماعات در فضای سرپوشیده، محافظت از آسیب پذیرترین اقشار، ‌ انجام تِستهای فراوان برای مهار پیشروی ویروس، ردیابی ویروس، قرنطینه.

باید همه جوامع از قرنطینه بازگشایی شوند و محیط با ویروس سازگار شود. اما فقط با رعایت منطق "مادر طبیعت". این مراعات کردن نباید به طریقی باشد که موج دوم انتشار ویروس راه بیفتد و اوضاع طوری بشود که " بشر" و " مادر طبیعت" به جان هم بیفتند.

جدال انسان با طبیعت، نتیجه اش همیشه از قبل قابل پیش بینی بوده است؛ شکست انسان.
۴.۵ میلیارد سال است که در این جدال؛ ‌ همیشه بشر بازنده بوده است.نیویورک تایمز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: