کد خبر: ۲۵۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 21
داروی رمدسیویر که داروی گرانی است و در آمریکا هم ساخته می شود، فقط توانست دوره بستری در بیمارستان ها را اندکی کم کرده و در مرگ و میر هم تاثیر چندانی نداشته است
شفاآنلاین>سلامت>استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر نزدیک به ۵۰ دارو در دنیا برای بیماران کرونایی استفاده می شود، اما هیچ کدام از آنها داروی قطعی درمان این بیماری نیستند.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر مسعود مردانی روز پنجشنبه اظهار داشت: نتایج اولیه  تحقیقات نشان می دهد ۲ داروی مطرح در درمان کرونا، شامل فاویپیراویر و رمدسیویر اثر چندانی در بهبودی این بیماران ندارند.

وی گفت: هرچند امیدهای فراوانی در دنیا و ایران به این ۲ دارو بسته شده بود، اما مشخص شده که بهبودی بیماران با این ۲ دارو خیلی امیدوار کننده نیست.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: داروی رمدسیویر که داروی گرانی است و در آمریکا هم ساخته می شود، فقط توانست دوره بستری در بیمارستان ها را اندکی کم کرده و در مرگ و میر هم تاثیر چندانی نداشته است.

مردانی با اشاره به اینکه تابحال مقاله و شواهد متقنی دال بر تاثیر قابل توجه این داروها در درمان بیماران ارایه نشده است، افزود: کمیته علمی ستاد ملی کرونا مصرف این ۲ دارو را فقط در مراکز دانشگاهی تحت نظر پزشکان متخصص دانشگاهی برای طرح های تحقیقاتی، مجاز دانسته است. 

متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: البته مطالعات کارآزمایی بالینی در ایران و سایر کشورها در خصوص این ۲ دارو همچنان در حال انجام است تا دقیقا میزان کارایی آنها به اثبات برسد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به ۵۰ دارو در دنیا برای بیماران کرونایی استفاده می شود، اما هیچ کدام از آنها داروی قطعی درمان این بیماری نیستند.

وی ادامه داد: تحقیقات در این زمینه در اغلب کشورها مانند ایران، اروپا و آمریکا در حال انجام است. تمام بخش های تحقیقاتی در آمریکا غیر از کرونا متوقف شده و فقط برروی کرونا کار می کنند.

مردانی تاکید کرد: تابحال بیشترین موارد ابتلا و مرگ و میر این بیماری در دنیا در آمریکا اتفاق افتاده است و محققان این کشور در تلاش برای دستیابی به داروی این بیماری هستند.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز چهارشنبه اعلام کرد: تاکنون ۱۲۶ هزار و ۹۴۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۷۱۸۳ نفر رسید.

وی درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن بیان کرد: از دیروز تا امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی دو هزار و ۳۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. همچنین از بین مبتلایان جدید، ۴۵۷ مورد بستری و یکهزار و ۸۸۹ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۲۶ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۱۸۳ نفر رسید. اما خوشبختانه تاکنون ۹۸ هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند. همچنین ۲۶۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته وی، تاکنون ۷۳۱ هزار و ۲۱۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است و در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۰ استان موارد فوتی صفر و در هشت استان، یک مورد فوتی گزارش شده است. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: